הסוף לסופר? מחקר חדש: הצרכנים נוטשים את רשתות המזון – ומעדיפים רשתות כלבו ובתי מרקחת

מי לא זוכר את הפעמים בהן נשלח כילד לחנות השכונתית, בכדי להביא הביתה "חלב, לחם, וירקות" (אף פעם לא שלחו אותנו כדי להביא שוקולד או קרטיב). לאחרונה נשמעו קולות רבים אשר ביכו את היעלמותן של המכולות השכונתיות, בהן הכרנו את הזבן הקבוע – והחלפתן ברשתות מזון כלל ארציות, גדולות וממוסחרות. אך מחקר חדש אשר נערך בארה"ב מראה שגם לרשתות המזון הגדול לא כדאי לנוח על זרי הדפנה – שכן הרגלי הצריכה של הציבור לא מפסיקים להשתנות, ונראה כי הקורבן הבא יהיה הסופרמרקטים – פרטיים או רשתיים.

על פי המחקר אשר ערכה אחת מחברות המסחר הקמעונאי הגדולות בארה"ב (בשיתוף עם אוניברסיטת אריזונה), עולה כי צרכנים מכל גיל, מכל אזור גיאוגרפי ומכל מעמד חברתי נוטים יותר ויותר לרכוש את מוצרי המזון השונים בחנויות ענק אשר מציעות הרבה מעבר למוצרי מזון בלבד: מדובר בחנויות כלבו בהן ניתן למצוא, כפי שמרמז שמן, (כמעט) הכל. החל בעגבניות ומלפפונים וכלה בעציץ לגינה או בכדורגל. בנוסף לרשתות אלו, הציבור האמריקני מעדיף לרכוש את מוצרי המזון דווקא ברשתות בתי מרקחת גדולות, אשר בנוסף לתרופות ומברשות שיניים מציאות ללקוחות גם מוצרי מזון בסיסיים, בהם פירות וירקות.

העגלה תישאר ריקה? | צילום: shutterstock

נתון מעניין הוא שככל שמצבו הסוציו אקונומי של האזרח גבוהה יותר, כך גדלים הסיכויים כי הוא ינטוש את חנויות הסופרמרקט המסורתיות ויעבור לחנויות הענק החדשות. הדבר מפתיע במיוחד עקב העובדה ש"מחירים זולים" היא הסיבה הראשונה אשר ציינו הנשאלים בדבר הסיבה להעדפתם לרכוש בחנויות הענק.

נכון להיום, נראה כי מדובר בתופעה אשר נכונה לציבור האמריקאי, אך טרם ביצעה "עלייה" לישראל, שכן בארץ, רשתות הסופרים מציגות רווחים נאים במיוחד. דוגמא טובה לכך ראינו במהלך השבוע החולף, כשרשת שופרסל דיווחה על מכירות שיא במהלך השנה החולפת (עמדו על כ-12 מיליארד שקל). אך ניסיון העבר מלמד כי רבות מהתופעות הרחבות אשר מתחילות בארה"ב משפיעות לבסוף גם על מרבית העולם המערבי, ובכללו גם על המשק הישראלי.

אז האם רשתות כמו "מגה", "שופרסל" או "רמי לוי" צריכות לבחון הסבה לחנויות ענק, אשר מציעות מכסחות דשא ובתי מרקחת מטרים ספורים מהקצביה וממחלקת הירקות? לפחות על פי המחקר הנוכחי, בהחלט נראה שכן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן