הערכת פורבס: טראמפ הפסיד 800 מיליון דולר ושווה כ-3.7 מיליארד

בניגוד למסורת ארוכת השנים, בה נוהגים המועדים לנשיאות ארה"ב לפרסם את הצהרת המס שלהם, דונלד טראמפ ממשיך בסירובו לעשות זאת. "אי אפשר ללמוד הרבה מהצהרת מס", טען טראמפ, במהלך העימות הטלוויזיוני הראשון מול הילרי קלינטון. "תלמדו יותר על דונלד טראמפ אם תלכו אל ועדת הבחירות הפדרלית", הוא הציע, "אליה הגשתי 104 עמודים של דוחות כספיים שונים".

אך רבים טוענים שהמועמד הרפובליקאי חושש שפרסום ההצהרה יחשוף כי הוא איננו מיליארדר. ספק גדול. ראשית הצהרה על הכנסותיו לא תספר הרבה על הערך של אחזקותיו, אחוזי האחזקה או חובות. שנית, פורבס עוקב אחר הונו של טראמפ מזה 34 שנה. לפעמים הוא עולה, לפעמים הוא יורד – ולאורך רוב שנות ה-90 הוא היה מחוץ למועדון המיליארד.

ההערכה המחודשת של הונו, מצביעה על 3.7 מיליארד דולר, ירידה של 800 מיליון דולר מהשנה שעברה. התרככות של שוק הנדל"ן הניו יורקי, כאשר ערך הנכסים ירד מאוד, צמצם את הונו הכללי. אבל גם מידע חדש היה פקטור בהערכת השווי הנוכחית. מבין 28 הנכסים, וסוגי הנכסים, שבדק פורבס, ערכם של 18 צנח, לרבות מגדל טראמפ האייקוני בשדרה החמישית במנהטן ונכסים מוכרים נוספים. שבעה נכסים עלו בערכם – בהם המגדל השני הגבוה ביותר בסן פרנסיסקו ברחוב קליפורניה 555. נכס אחד שמר על ערכו מהשנה שעברה.

טראמפ. התרככות שוק הנדל"ן היא אחת הסיבות לצניחת הונו | צילום: Gage Skidmore

בספירה הכללית ישנם שני נכסים חדשים שלא היו בשנה שעברה, בהם 4 אחוזי בעלות במתחם לדיור בר השגה בברוקלין, שרשום בדוחות שהגיש טראמפ לוועדה הפדרלית. בעסקת הנדל"ן היחידה שעשה השנה, טראמפ קנה מחסן בן כ-50 בצ'רלסטון שעמד בפני עיקול. המחסן היה בבעלותה של חברה, Titan Atlas, בה בנו של דונלד היה אחד המשקיעים. בנקודה מסוימת ערב טראמפ הצעיר, יחד עם משקיעים נוספים, ערבות אישית לחברה מול הנושה Deutsche Bank; ואביו חילץ אותו מכך מאוחר יותר.
באשר לקמפיין שלו, טראמפ הזרים אליו 7 מיליון דולר מהונו והלווה 48 מיליון דולר נוספים למטרה, הלוואה שפורבס לא מצפה שהוא יקבל בחזרה.

לראשונה מאז הנרי רוס פרוט האב בבחירות 1992, ושוב ב-1996, למיליארדר יש סיכוי (ובמקרה הזה, כמועמד של מפלגה גדולה, מדובר בסיכוי טוב בהרבה) להפוך לנשיא ארצות הברית. הערכות שווי כמו זו של פורבס לא מספקות ערך מוחשי למותג "טראמפ" – אנשי עסקים גדולים יודעים להפוך מותגים לרווח, ואז ניתן לאמוד את ערכם. את העסקאות הפוטנציאליות, שהיו יכולות לקרות, לא ניתן להעריך.

אגב, המועמד הססגוני אמר בעימות שהתקיים ביום שני כי המסמכים שהגיש לוועדת הבחירות הפדרלית, אלו שאליהם הוא הציע לשומעיו לפנות כדי לקבל מושג כלשהו על הונו, מראים שיש לו הכנסה שנתית של 694 מיליון דולר. ובכן – פנינו, והם לא. הנתונים שם מערבבים בין רווחים להכנסות, ומכסים תקופה של 17 חודשים, ולא שנה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן