הפנסיות והשיקום יעברו למשרד האוצר: כך יקוצץ תקציב הביטחון

ועדת לוקר (בראשות יוחנן לוקר) לדיון בתקציב הביטחון תמליץ להוציא מאחריות משרד הביטחון את הטיפול בקצבאות ובתגמולים לנכים ולהעבירו למשרד האוצר. ל"מעריב-השבוע" נודע שאם תיושם ההמלצה, יתכווץ תקציב הביטחון בעשרים אחוז בהשוואה להיקפו כיום. יעדי הוועדה, כפי שהוגדרו על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, הם בדיקת גודלו של התקציב והרכבו.

העברת התקציבים "האזרחיים" מאחריות משרד הביטחון לאוצר היא ההמלצה המשמעותית ביותר המסתמנת בדיוני הוועדה. לגבי תקציב הביטחון עצמו, ההמלצות יהיו בתוקף משנת 2016 ואילך.

תקציב הפנסיות במשרד הביטחון יחד עם תקציב מחלקת השיקום נאמד ב-10 מיליארד שקלים לשנה (חלקו הארי, 7.5 מיליארד שקל, הוא הפנסיות). הוצאות השכר של אנשי צבא קבע נאמדים ב-10.4 מיליארד שקל לשנה.

שני סעיפים אלה בלבד מהווים כשליש מתקציב הביטחון, ובמשרד הביטחון קיימת נכונות עקרונית לוותר על תקציבים אלה. עם זאת, במשרד דורשים לשמור על זכאותם לשקול הענקת תוספות ייחודיות לנכים או את תוספת הרמטכ"ל, בגובה של 6% לפורשים לפנסיה. תוספת זו, המביאה בחשבון גם את השירות הסדיר, מעמידה את גובה הפנסיה על 76% מהשכר הקובע בהשוואה ל-70% כמקובל בשוק האזרחי.

משרד האוצר, לעומת זאת, דורש שליטה כמעט מוחלטת על ההוצאה לגמלאות, אבל מתחייב שלא לנצל לרעה את סמכותו כדי לפגוע בתנאי הפנסיה הנוכחיים. סוגיית תנאי תקציב השיקום נדונה במקביל בוועדת העבודה והרווחה בכנסת. הדיונים נעשים בתיאום ח"כ עופר שלח, שמכין מתווה מוסכם לפתרון.

ועדת לוקר, שאמורה להגיש את המלצותיה "לאחר החגים", שומרת על חשאיות מוחלטת של דיוניה. יו"ר הוועדה לוקר, מזכירו הצבאי לשעבר של נתניהו, מסרב להגיב לסוגיות הנוגעות לדיונים. בתוך כך התבשרה הוועדה בסוף השבוע על דרישת מערכת הביטחון לתוספת תקציב של 11 מיליארד שקל ב-2015 בעקבות מבצע צוק איתן. הדרישה התקבלה בהפתעה באוצר. על פי ההערכות, אם תאושר תוספת כלשהי היא תסתכם בתקציב 2015 ב-5 מיליארד שקל.

הוצאות הביטחון השוטפות בגין צוק איתן ב-2014 נאמדות במערכת הביטחון ב-6.5 מיליארד שקל. נראה שהאוצר יאשר תוספת של 4 מיליארד שקל לאחר קיזוז הסכומים שבמערכת הביטחון ממילא אמורים היו להוציא, כמו ימי מילואים ואימונים שוטפים.

החשבת הכללית באוצר, מיכל בויאנג'ו-עבאדי, אמרה בסוף השבוע כי מערכת הביטחון כבר העבירה את "תג המחיר". עם זאת, באוצר סירבו להתייחס למספרים עצמם בנימוק שהם עדיין בדיונים, ואמרו שניתן יהיה לממן את ההוצאה הנוספת כבר בתקציב 2014 , אבל סירבו לומר כיצד.

יממנו את 'צוק איתן' מתקציב 2014. בויאנג'ו-עבאדי. צילום: יח"צ

למערכת הביטחון כבר אושרה תוספת של 600 מיליון שקל להצטיידות בגין צוק איתן. ועדת הכספים של הכנסת תדון מחר באישור תוספת של 700 מיליון שקל בגין פינוי שדה דב ו-300 מיליון שקל "ליעדים אחרים".

נראה כי יו"ר הוועדה ניסן סלומינסקי וח"כים נוספים ינצלו את הישיבה כדי לקבל פרטים נוספים על התוספות התקציביות. בוועדת הכספים גם ידרשו יותר שקיפות בהעברות התקציביות שהאוצר מבצע לטובת תקציב הביטחון.

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן