הפתעת המאה: האלכוהול עשוי לגרום לשבעה סוגים של סרטן

לא היה מעולם תחום מחקר אשר בלבל את הציבור יותר מזה הנוגע לקשר שבין אלכוהול לבין בריאותנו. בעוד שישנם מחקרים המצביעים על כך שהאלכוהול עשוי להטיב עימנו בדרכים מסוימות, מאחרים עולה שהוא בפירוש מזיק. חלק גדול מהמידע הסותר נעוץ, אולי, בכמויות האלכוהול הנצטרכות ובסגנון החיים הנלווה לשתייה. כעת, מחקר חדש שפורסם במגזין Addiction מציע עמדה לפיה לא רק שניתן לקשור בין האלכוהול לבין מקרים של סרטן, אלא שהוא עשוי ממש לגרום לשבעה סוגים שונים של המחלה. ואולם כמו תמיד, המינון הוא מה שקובע.

המאמר התבסס על מחקרים ארוכי טווח, כולל כאלה שנעשו על ידי קרן מחקר הסרטן העולמית/המכון האמריקאי לחקר הסרטן והסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן. החוקרת הראשית ג׳ני קונור מאוניברסיטת אוטאגו שבניו זילנד מצאה כי צריכת אלכוהול נקשרה בעקביות לסרטן הלוע, הגרון, הוושט, הכבד, המעי הגס, הרקטום, ואצל נשים – גם לסרטן השד.

״ישנן ראיות חזקות שאלכוהול גורם לסרטן בשבעה אתרים בגוף, וככל הנראה גם באחרים״, אומרת קונור. חשוב להדגיש כי המחקר לא ״הוכיח״ שהאלכוהול גורם לסרטן, אך קונור טוענת שכאשר מקבצים את כל הספרות המחקרית הרלוונטית יחדיו – הנתונים קרובים ככל הניתן להצביע על קשר סיבתי.

Fotolia :מזיקים או בריאים במינונים מבוקרים? משקאות אלכוהוליים | צילום

המנגנונים הביולוגיים העומדים מאחורי הזיקה בין אלכוהול לסרטן טרם מופו בשלמותם, אך ישנן כמה השערות טובות בנוגע אליהם. מנגנון אחד, הנוגע לכל הפחות לסרטן הפה, הלוע, הגרון, הוושט והכבד, נעוץ, כך נראה, בנזק שנגרם לדנ״א על ידי אצטלדהיד, רכיב הנוצר בתהליך המטבוליזם של אלכוהול, והעשוי לגרום לסרטן. במקרים אחרים, תרכובות מסוימות משולבות עם אלכוהול עשויות לסייע להתפתחות תאים סרטניים, כמו במקרה של טבק, אשר שילובו עם אלכוהול עשוי לפגוע בתאי רירית בחלקה העליון של מערכת העיכול. בנוגע לסרטן השד, אלכוהול ידוע כגורם המעלה את רמות הורמוני הרבייה, כגון אסטרוגן, אשר יש ביכולתם להאיץ את חלוקת התאים ובכך להגדיל את הסיכוי לחלות בסרטן.

קשה להחליט כיצד לנהוג, כאשר מנגד ישנם מחקרים המציעים כי צריכה של מעט אלכוהול בריאה לנו, ומומחים אחדים אפילו ממליצים שאנשים המתנזרים מאלכוהול ישתו בכל זאת כוסית לארוחת הערב על מנת לקצור מיתרונותיו. אחרים, לעומת זאת, מייעצים בדיוק בכיוון ההפוך, וממליצים להגביל בצורה דראסטית את צריכת הרכיב השנוי במחלוקת. רק בחודש שעבר מצא מחקר שאפילו מינון נמוך של אלכוהול מגדיל את הסיכון לחלות בסרטן השד. מחקרים מהסוג הזה הובילו את בריטניה (אך עד כה לא את ארה״ב) להפחית את רף צריכת האלכוהול המירבי המומלץ. למרות שהמחקרים האחרונים בהחלט יוסיפו משקל לטיעונים כנגד האלכוהול, הדיון רחוק מלהיות חתום.

האלכוהול עשוי לגרום לשבעה סוגים של סרטן, לפחות | צילום: fotolia

״מחקר מתמשך ישפוך אור על המנגנונים, ויגביר את הביטחון באפידמיולוגיה״, אומרת קונור. ״ואולם במקביל נהיה עדים לנסיונות מתוזמרים היטב לפקפק במדע ובחוקרים, ולבלבל את הציבור. במצב הנוכחי, בו אין בנמצא ראיות לרמת שתייה בטוחה ביחס לסיכוי לחלות בסרטן, הסיכון גבוה מדי עבור תעשיית האלכוהול״.

בעוד המדע ותעשיית המשקאות החריפים מתגוששים ביניהם, יהיה זה צעד נבון לקצץ מעט בצריכת האלכוהול היומית שלנו. עד כה היה נראה כאילו שתייה מתונה היא ההימור הבטוח, ואולם על פי מחקרי השנים האחרונות נראה שמוטב לנו אם נוריד את הרף. אם להסתמך על המדע, שתייה מועטה – או אפילו מועטה מאוד – עשויה להפוך לנורמה החדשה. ואולם נראה כי תעשיית המשקאות תסרב לשמוע את הבשורה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן