הצלצול הגואל: הכירו את המהנדסת שמונעת שיכחת ילדים ברכב החם

תעשיית הרכב ידועה לשמצה כתעשייה הנשלטת בידי גברים, במיוחד בכל הנוגע להנדסה, תחום שבו שיעור הנשים נמוך מ-1 לכל 5 מהנדסים. אלא שמהנדסת אישה אחת לפחות מתכוונת לחולל שינוי של ממש, באמצעות טכנולוגיה חדשה שמטרתה להציל חיים.

אלזה פולי היא מהנדסת בחברת ניסן ואם לשני ילדים צעירים. כמו כולנו, בכל קיץ היא נהגה לשמוע סיפורים מזעזעים אודות הורים ששכחו את ילדיהם ברכב רותח ואיבדו אותם. "אז חשבתי – אני מהנדסת, אני עובדת בחברת רכב, בטוח יש משהו שאני יכולה לעשות", היא מספרת. יחד עם מרלין מנדוזה, מהנדסת רכב נוספת שהיא מכירה, היא עזרה לפתח טכנולוגיה חדשנית חדשה בשם "התראת דלת אחורית".

הטכנולוגיה נוצרה תוך מחשבה על ילדים, אבל פולי מצביעה על כך שהיא יכולה לעזור עם כל דבר שיישכח במושב האחורי – מחשב נייד, מצרכים וכו'. וזה חשוב במיוחד כשמדובר על נסיעות לטיולים. "כשאנחנו מטיילים אני חושבת שדעתנו מוסכת לעתים אפילו יותר – אנחנו חושבים כל הזמן על לאן אנחנו מתכוונים ללכת בהמשך", אומרת פולי. "וזה כלי שיכול לעזור לאנשים לזכור לבדוק את המושב האחורי לפני שהם יוצאים מהרכב".

המערכת תהפוך להיות חלק סטנדרטי מהפת'פיינדר 2018 של ניסן. הרעיון פשוט אך עוצמתי: אם הנהג יוצא מהמכונית ומתרחק, צליל מיוחד של צפירה יזכיר לו שהוא שכח משהו מאחור, במושב הרכב.

צפו בסרטון כדי לקבל הצצה חטופה על הטכנולוגיה הזו ולפגוש את המהנדסת שמאחוריה. אנחנו שאלנו אותה, איך זה להיות אישה בעולם של מהנדסים?

איך נכנסת לתעשייה הזו?

תמיד התעניינתי באופן שבו דברים עובדים – הנדסה ופיזיקה עוררו בי סקרנות יותר מכל נושא אחר כשגדלתי. ברור שגם היו לי בובות וברביות, אבל נהניתי יותר לבנות להן צינורות PVC (פוליוויניל כלוריד) ו-"מעליות" שפועלות על וואקום עם אבא שלי, מאשר להלביש אותן. הלכתי לבית הספר כדי להיות מהנדסת תעשייתית, ולפני שהגעתי לניסן צברתי ניסיון ב-UPS ובהונדה. הייתי מתכננת המוצר כשפיתחנו את התראת הדלת האחורית. רקע ותואר בהנדסה יכולים לקחת אותך להרבה מקומות… ואני נתתי לזה לקרות. מעולם לא חשבתי כשגדלתי שבסופו של דבר אעבוד בחברת רכב – אבל הנה אני כאן!

איך זה מרגיש להיות מהנדסת רכב אישה?

הנדסה ופתרון בעיות זה עולם מאתגר, בלי קשר למגדר. באופן אישי, לדעתי כל העניין הוא להיות בסביבת אנשים שמתמקדים ומגלים תשוקה כלפי מה שהם עושים. אני מוצאת את עצמי לעתים תכופות בפגישות שבהן אני האישה היחידה. אבל אני לוקחת את זה בתור הזדמנות להתבלט ולהביא פרספקטיבה שונה לשולחן.

האם גילית שישנם אתגרים לאורך הדרך עבור מהנדסת אישה?

העבודה תמיד מאתגרת. אני לא אוהבת להיות האדם הכי רועש בחדר – זה לא הסגנון שלי. במקום זאת אני משתדלת להיות יותר יצירתית ובהחלט יותר עקשנית. אבל ניסן היא חברה שמטה אוזן לרעיונות הכי טובים, וזה לא משנה מהיכן או ממי הם מגיעים. ואני לא אומרת את זה בתור פרסומת: אנחנו מעודדים גם מתמחים לבטא את הרעיונות שלהם והם זוכים להאזנה ממש כמו עובדים ותיקים.

יש לך דוגמא למקרה שבו היית צריכה לנקוט בעמדה שונה בגלל שאת אישה?

מיד לאחר הלימודים בקולג' התחלתי לעבוד בתור מהנדסת בתחום איכות ספקים ומסירה, אצל יצרנית רכב אחרת. באופן כללי, תעשיית הרכב נאבקה אז, והתפקיד שלי היה לעזור לספקים לשפר את האיכות, ובו בזמן להגביר את התפוקה שלהם, תחת משאבים מוגבלים. בתור מהנדסת תעשייתית, זו הייתה הבעיה המהותית בתפקיד – לטייב את המשאבים כדי לשפר את התהליך – והייתי ממש טובה בזה. הייתי נרגשת להתחיל עם הספק הראשון שלי, אבל דמייני לעצמך את זה: מהנדסת אישה בגובה מטר וחצי וקשקש בשנות ה-20 לחייה נכנסת למפעל שלך ומתחילה להגיד לך להזיז מיכון כבד ולשנות את רצף העבודה שלך. האם היית מקשיבה? כנראה שלא. ידעתי שאין שום מצב שהנהלת המפעל ועובדי פסי הייצור ייקחו אותי ברצינות, אז נקטתי בגישה שונה. ביקשתי לעבור הדרכה כעובדת בפס. עבדתי לצד אלו שעבדו שם כבר למעלה משלושים שנה. התלכלכתי, כמובן, אבל גם זכיתי באמונם ובכבוד מצדם. עזרתי בבניית מערכת יחסים עם הספק הזה שהחברה שלי יכלה לסמוך עליה גם בשנים הבאות. יתכן שהייתי צריכה לעבוד קשה יותר מעמיתיי הגברים שהיו אצל ספקים אחרים, אבל גם השגתי תוצאות טובות יותר. כמהנדסת אישה, את חייבת לפעמים למצוא דרכים חדשות לגשת ולפתור בעיות – אבל אל תחשבי על זה כעל "דרך אחרת או דרך נשית" אלא כעל דרך שלפחות פוטנציאלית היא פשוט טובה יותר.

אלזה פולי

האם היו נשים אחרות ששימשו לך כמנטוריות?

דודתי פאולה, שהייתה גם היא מהנדסת ואמא לשני ילדים, כפי שאני היום. אם היא יכלה לעשות את זה לפני דור, אז ברור שאני יכולה לעשות את זה כיום.

איזו עצה את יכולה לתת לנשים צעירות אחרות שרוצות להיכנס לתעשייה הזו?

מצאי את התשוקה האמתית שלך ולכי אחריה. אל תסתכלי על זה כעל תעשייה – העבודה צריכה לדרבן אותך בימים הטובים כמו גם בימים המאתגרים יותר. אני לא "ילדת מכוניות" של ממש, אבל זה לא אומר שאין הררי הזדמנויות ופרויקטים שיש לי תשוקה לגביהם (כמו התראת הדלת האחורית) גם בתעשיית הרכב. אל תדאגי מכך שאת אישה בתעשייה שנשלטת על ידי גברים: בני לעצמך רשת תמיכה, מצאי דמויות לחיקוי ומנטורים ותעבדי על פתרון לבעיות שחשובות לך.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן