הקאמבק של הדאו ג'ונס: המדד התעשייתי רלוונטי כעת יותר מתמיד

אמש הגיע מדד הדאו ג'ונס לשיא היסטורי של 14,286.37 נקודות. למרות חוסר הוודאות לגבי תוכנית הקיצוצים הענקית של ארה"ב, הביאו איתם שווקי העולם אופטימיות לוול סטריט שעודדה את המשקיעים בבורסה האמריקאית להזרים כספים למדד הותיק. 

למרות שעלה לכותרות בזכות המספרים המרשימים, רבים בשוק ההון עדיין מזלזלים במדד הדאו ג'ונס. קולות רבים נשמעו במהלך השנים בנוגע לפגמים הרבים במדד הקיים בבורסות ניו יורק כבר למעלה מ-117 שנה. 

הדאו ג'ונס נוצר בשנת 1896 כשבתחילת דרכו הוא כלל את מניותיהן של 12 חברות בלבד. רוב החברות שליוו את המדד מן ההתחלה הפכו במהרה לשמות גדולים וחשובים במשק האמריקאי ובעולם כולו: קוקה קולה, ג'נרל אלקטריק, בואינג ו-IBM.

בנוסף המדד כלל בתוכו גם את החברות החשובות ביותר של אותה תקופה: חברות תשתיות תחבורה וחברות שעסקו בתעשייה כבדה. אולם עם הזמן תמהיל החברות בדאו ג'ונס השתנה בהתאם לתמורות הכלכליות בארה"ב וכיום הוא כולל מעט מאוד חברות שמוגדרות כ"תעשייתיות". 


דאו ג'ונס, המדד של האדם הפשוט | צילום: רויטרס

עבור המשקיעים בוול סטריט, המדד איבד את מעמדו וכעת הרוב מעדיפים את מדד ה-S&P 500, המייצג את הקידמה והטכנולוגיה. הדאו ג'ונס הפך ל"מדד של האדם הפשוט". גודלו הגיוני והשינויים הלא תכופים המתחוללים בו, מהווים מקור משיכה למשקיע הממוצע. למעשה, העובדה כי מדובר במדד פשוט יחסית שמושך אחריו משקיעים רבים, היא שהופכת אותו לחשוב כל כך. 

"עבור המשקיע הפשוט הדאו ג'ונס חשוב כניראה יותר מה-S&P 500", מסביר האסטרטג הראשי בחברת ההשקעות RDM מקונטיקט מייקל שלדון. אולם לדבריו, "הרעיון שמדובר במדד תעשייתי שמייצג את סקטור הייצור בארה"ב כבר אינו רלוונטי". 

אז מה בעצם גרם לטיפוסו של המדד אמש? לטענת האנליסטים הסיבה היא עלייה בערך המניות ודיוידנדים. ראשית, כמעט כל החברות במדד חילקו דיוידנדים, מה שהרים את תשואת הדיוידנדים במעט ל-2.61%. למעשה, מאז השיא הקודם של הדאו ג'ונס, בשנת 2007 תרמו הדיוידנדים בדאו ג'ונס לתוצאות החיובית בוול סטריט. בנוסף, גם בתקופת המשבר הכלכלי, מאוקטובר 2007 עד מרץ 2009 איבד הדאו ג'ונס רק 53.8%, זאת בהשוואה לירידה של 56.8% של ה-S&P 500. 

כמו כן, המיקוד של מדד הדאו ג'ונס בערך המניות סייע לו להתמודד עם השינויים האחרונים בוול סטריט. יחס המחיר לרווח במדד עומד בשנה האחרונה על 14.5, זאת בהשוואה ל-15.7 ב-S&P 500. 

באופן כללי, משקיעי הדאו ג'ונס מעדיפים מניות שמבטאות את המאפיינים התמהיל של הכלכלה האמריקאית. מכאן שגם מניות שביצועיהן אינן חזקות לאחרונה, כמו חברת הביטוח הבינלאומית AIG יכולות להישאר חלק מן המדד, למרות שהן מושכות אותו כלפי מטה. הדוגמה האחרונה לכך היא מניית חברת המחשבים HP, אשר באופן אירוני, למרות ירידתה לאחרונה נחשבת עדיין כמרוויחה הגדולה במדד לאחר שרשמה עלייה של למעלה מ-40% מאז תחילת השנה. 

ניתן לראות את מאפייניו של הדאו ג'ונס באור חיובי או שלילי, אך בסופו של דבר, מדובר רק ב-30 מניות, כך שלא משנה כמה מסובך המצב בשוק, זוהי ללא ספק אחת ההשקעות הבטוחות והפשוטות ביותר. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן