הקונספירטורים בשיא: היעלמות המטוס האינדונזי החזירה לחיים את התיאוריות סביב המטוס המלזי

תעלומות מסתוריות ועמומות היוו תמיד קרקע פורייה במיוחד לתיאוריות קונספירציה שונות. הנחיתה על הירח, ההתנקשות בנשיא ארה"ב ג'ון פ. קנדי, ובשנה החולפת גם היעלמות המטוס המלזי – היו כולן פרשיות מסתוריות ומעורפלות, אשר הביאו רבים ברחבי העולם להציע תיאוריות מגוונות, משונות, ולא פעם מופרכות באשר לנסיבות ולהשתלשלות האירועים.

אך אם יש דבר אחד שתיאוריות קונספירציה אוהבות אפילו יותר מפרשה מסתורית – הוא הצטרפותה של פרשה מסתורית נוספת. אז, משתלבות שתי הפרשות יחדיו, ונוצרת "פרשת על", אשר מהווה קרקע יציבה ורחבה בהרבה להתהוותן של אותן תיאוריות. זהו בדיוק מצב הדברים כיום, עם היעלמותה של טיסת "אייר אסיה" – פחות משנה לאחר היעלמותה המסתורית של טיסת "מלזיה איירליינס".

צילום: thinkstockphotos

אתמול, כזכור, נעלמה בשעות הבוקר טיסה QZ 8501 ממסכי המכ"מ, כשהייתה בדרכה מאינדונזיה לסינגפור. עד רגע זה טרם התקבל כל מידע על אשר עלה בגורל הטיסה ו-162 הנוסעים ואנשי הצוות אשר היו על סיפונה, אך מכיוון שבחברת התעופה מיהרו להצהיר כי המטוס נשא דלק אשר היה מספיק לשעות טיסה בודדות, הרי שהסיכוי כי המטוס נחת בשלום נראה קלוש למדי.

התרסקות מטוס היא עניין נדיר למדי – אך היעלמות מוחלטת של מטוס ללא כל מידע על גורלו נחשבת לאירוע כמעט בלתי אפשרי. גם במקרה הנוכחי, ממש כמו בהיעלמות המטוס המלזי, הטייס לא השמיע כל קריאת מצוקה, לא הפעיל אות חירום, וגם שעות ארוכות מאז נעלמה הטיסה מהמכ"ם עדיין לא נמצאו שום שברים או שאריות מהמטוס באזור בו הוא נעלם. כל אלו יחדיו מעלים לא מעט השערות ותהיות אשר מתחילים לצבור תאוצה ברשת האינטרנט, ומעלים שורה של תיאוריות קונספירציה באשר לגורל המטוס.

ארגון טרור, ניסוי סודי, או כוח עליון?

תיאוריות הקונספירציה השונות הלכו ותפסו תאוצה לאורך החודשים האחרונים, כשכל תיאוריה הציעה פתרון חדש (ויצירתי) לתעלומת הענק ולהיעלמות המטוס המסתורית. מאז היעלמות המטוס האינדונזי חזרו רבים מהמצדדים באותן תיאוריות והשמיעו את קולם (או לפחות כתבו את דבריהם בפורומים השונים ברשת האינטרנט), כשההיעלמות הנוכחית משמשת אותם בכדי להמשיך ולחזק את טענותיהם השונות.

אחת הטענות המוכרות ביותר אשר הושמעו בחודשים האחרונים הייתה כי לא ייתכן שמטוס בסדר גודל כזה פשוט נעלם מעל פני האדמה – מבלי שיימצאו ולו רסיסים או שברים מגוף המטוס ומהמטען הרב אשר הוא נשא. גם הפרסומים כי חיישני המיקום על הטיסה המלזית כובו בכוונת תחילה וכי נתיב הטיסה שונה באופן מסתורי העלו את החשד כי לא תקלה טכנית הביאה להעלמותו – אלא יד מכוונת.

כל אלו הביאו רבים להאמין כי המטוס כלל לא התרסק – אלא נחטף על ידי ארגון עלום, אשר ביקש להשיג שליטה בכלי ענק כמו מטוס הנוסעים. מרבית התיאוריות גרסו כי ארגון טרור הוא שעומד מאחורי החטיפה, וכי מחבלים הצליחו להשתלט על המטוס ולהנחיתו בחשאי, מבלי שאיש יצליח לעקוב אחרי נתיב טיסתו במשך שעות ארוכות. אותן תיאוריות גורסות כי מטוס נוסעים הוא נכס אסטרטגי עבור אותם ארגונים, אשר יוכלו לעשות בו שימוש רב לצורך הוצעה לפועל של פיגועי ענק.

כעת, שבו התיאוריות המדוברות לצוץ באותם פורומים ידועים, כשרבים טוענים כי ה"חטיפה" הראשונה שימשה את ארגון הטרור כ"פיילוט מוצלח", לדבריהם, וכי כעת החליט אותו ארגון מסתורי להכות פעם נוספת ולהשתלט על מטוס נוסעים נוסף.

מה קרה שם? נתיבו של המטוס האינדונזי | מתוך ויקיפדיה

תיאוריה נוספת מטילה גם היא את האשמה בבני אדם – אם כי לא בארגוני טרור מסתוריים, אלא בממשלות. נראה כי ישנם כאלו אשר מאמינים כי מדינות שונות (ההאשמות נפרשות על כל מדינות העולם – מרוסיה וצפון קוריאה ועד לארה"ב) פיתחו נשק מתקדם אשר מסוגל לפרק לרסיסים מטוס נוסעים שלם. אותן מדינות, כך על פי התיאוריה המופרכת, היו חייבות לבחון את יעילות הנשק על מטוס נוסעים תמים – ובחרו בטיסות בחלקו המזרחי של העולם בכדי להשלים את הניסוי. היום צצו אותן תיאוריות פעם נוספת, אם כי הן התקשו להסביר מדוע אותן ממשלות היו זקוקות לבצע "ניסוי נוסף" לאחר ש"הצליחו" להעלים את הטיסה המלזית בתחילת השנה.

לסיום, אי אפשר מבלי כמה תיאוריות הגורסות כי כוח עליון, כזה אשר מעבר לשליטתם של בני האדם, הוא שהביא להיעלמויות המדוברות. כבר לאחר היעלמות המטוס המלזי היו שטענו כי מדובר בתופעת טבע ייחודית – מעין גרסה מודרנית ל"משולש ברמודה" המיתולוגי. גם הפעם הטענות נדו בין שדה כוח מגנטי חזק, דרך תופעות מזג אוויר ייחודיות ועד לקיומו של "חור תולעת", אשר שובר את רצף החלל והזמן ולמעשה שיגר את המטוס למקום אחר (או לזמן אחר). היעלמות נוספת של מטוס באזור קרוב (יחסית) משמשת לאותן תיאוריות כדלק למדורה – כשמבחינת המאמינים מדובר בלא פחות מהוכחה לקיומה של תופעה ייחודית אשר פועלת דווקא באזור זה של העולם. 

מומחי התעופה כבר סיפקו לא מעט הסברים אשר מפריכים כל אחת ואחת מהתיאוריות אשר הוזכרו – ועדיין, כיאה לתיאוריות קונספירציה, אלו אשר מאמינים בהם עושים זאת בכל ליבם. אמנם מדובר בתיאוריות מופרכות וחסרות כל ביסוס, אך חשוב לזכור כי לפחות עד לרגע זה, עדיין לא נמצא כל הסבר אחר אשר מניח את הדעת באשר להיעלמותן של שתי טיסות מסחריות ומאות רבות של בני אדם, ללא כל התרעה מוקדמת ובאזור גיאוגרפי סמוך (באופן יחסי). לפחות עד שיצוץ הסבר שכזה, תיאוריות הקונספירציה לא צפויות ללכת לשום מקום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן