הקרוסאובר הכי טוב בישראל: סובארו פורסטר טורבו – יקר, אבל נורא כיפי

ישבתי על רגבי אדמה חומים וגדולים בלב עמק יזרעאל. האוויר החם מתערבל סביבי, מדגדג בחיזיון תעתועים את תלתלי הכותנה הלבנים בשדה לידי. מאחוריי חורשת אקליפטוסים מפטפטת ברחש עלים שמתחיל בכל יום בצהריים בדיוק באותה השעה כשהבריזה מגיעה סופסוף מהים ומרימה את המחנק מהשדות הרחבים.

צב מים קצן מוציא חרטום מחודד וסקרן לשמע פיצפוצים לא מוכרים – אולי משהו חדש וטעים לאכול – הוא בטח חושב לעצמו. אבל מהארוחה הזו הוא לא ירצה לטעום. מלא הפה סגסוגת אלומיניום רותחת אינה מתכון לחיים ארוכים בביצה. הוא מבין זאת ומיד נעלם במים העכורים של אחד הפלגים שמגיעים לבסוף לקישון. כאן, לא רחוק מזירת הניצחון של דבורה (הנביאה) וברק (הקצין), אשר שיקעו את מרכבות הברזל של סיסרא – רמטכ"ל צבא חצור – בבוץ של העיימק. אבל מרכבת הברזל הזה היא סיפור אחר לגמרי.

סובארו טורבו. צמד המילים הזה מגלם בתוכו הרבה מסורת ואדרנלין אצל מי שמכיר ואוהב מכוניות והוא תמיד מתקשר לעולמות של ביצועים ולא אחת אף מגדיר אותם. והפורסטר טורבו – הוותיק בז'אנר הקרוסאוברים – הוא אמת המידה בעניין. כבר פעמיים עימתנו את אחיו צנועי המפרט מול המיטב שיש לסגמנט להציע – ופעמיים הפורסטר האטמוספרי הביס אותם. והוא עשה זאת בשילוב של חלל פנים נדיב, צריכת דלק טובה, מתלים מדהימים ויכולת שטח הטובה ביותר בקבוצה. והפורסטר טורבו, ניצב חצי קומה מעל לקבוצה הזו. ולא רק במחיר הנושק ל-270 אלפי שקלים, אלא גם באיבזור והביצועים.

והאיבזור כולל מחשב דרך משוכלל עם עמודי מידע רבים ויכולת לנתח כמעט כל שלב בנהיגה, ריפודי עור מקוריים, גג שמש ענקי, חיישני תאורה וגשם, ועוד רשימה ארוכה של פריטים ייחודיים לדגם כמו כניסה ללא מפתח ודלת תא מטען חשמלית. בתחום הבטיחות המפרט זהה לכל הדגמים וכולל 7 כריות אוויר, עיגונים למושבי בטיחות, בקרת משיכה ויציבות וכל מה שצריך כדי לקבל 5 כוכבי בטיחות.

צילום: רוני נאק

ההבדל החיצוני הוא בפגושים, חישוקי הגלגלים בקוטר 18 וניצנוץ מהפנט של פנסי קסנון. אבל כל הטוב הזה נדחק לשוליים כשמגיעים לקרביים. תחת מכסה המנוע תגלו מנוע טורבו חדש – בתצורת בוקסר כמובן. כבר לא 2.5 ל' בעייתי אלא בנפח 2.0 ל' עם הזרקת דלק ישירה ומגדש טורבו חכם. התפוקה עומדת על 240 כ"ס ו-37 קג"מ. תיבת הילוכים רציפה מעבירה את הכוח להנעה כפולה-קבועה במיטב המסורת של סובארו ואין יחס העברה קצר (הכוונה היא ל-LOW). החידוש בדור הזה של הפורסטר הוא מתג X-מוד המודיע למערכת ההנעה כי הפורסטר נמצא בשטח וזה מצידו מעלה את הכוננות של כל מה שקשור לאחיזה והגבלת החלקה לרמה היסטרית למדי. אין טיפונת סיחרור והפורסטר מטפס כמו חרדון בכל מעט טכני ככל שיתירו לו זוויות המרכב. הגבלת המהירות במורד מופעלת אוטומטית וזו חוסכת לך לחיצות מיותרות ומסוכנות במורד דרדרת חלקלק ובוגדני.

מהצד השני של הטורבו יש מתגי S קטנים וחסרי יומרות על גלגל ההגה לצד מיתוג אנונימי של בקרת השיוט, והשמע. לחיצה על אחד מאלו יעלה את הטמפרמנט לרמה פסיכית ממש. הפורסטר יהפוך אותו מקרוסאובר משפחתי מנומס, לבועל כבישים, מיישר פיתולים ומעליב גרמניות באופן המוכר רק לחובבי רפליקות הראלי של פעם. תיבת ההילוכים הרציפה מתחלקת מחשבית ל-שמונה יחסי העברה, אפשר לדלג ביניהם גם עם משוטים בגב גלגל ההגה, והמנוע ימשיך לדחוס, ולדחוף ולמשוך למחוזות שיגרמו לכל "soccer mom" לבעתה – אם רק תלחץ על המתג ההוא כמובן. נהג ש"יודע את העבודה" יתוגמל עם הקרוסאובר הדינאמי ביותר שיש – אם בביצועים או התנהגות כביש (כ-7 ש' ל-100 קמ"ש).

מהצד השימושי יותר של המטבע, מנצל הפורסטר היטב את בסיס הגלגלים הארוך יותר של השלדה החדשה. אמנם 264 ס"מ זה לא מאד ארוך (בהשוואה ליונדאי i35 ולטויטה קורולה החדשה בסיסי גלגלים של 270 ס"מ) אבל בזכות התקרה הגבוהה ותכנון טוב של חלל הפנים מתקבל מושב אחורי מרווח מאוד, עם אפשרות לכוון את זווית המשענת וכן תא מטען ענקי בנפח 488 ל'.


צילום: רוני נאק

פורסטר ההדגמה צויד במולטימדיה מקומית אשר שולבה באינטגרציה טובה מאוד לתוך פתחי הדאבל DIN בדשבורד. חוצמזה יש גם מצלמת רוורס מקורית, בלוטות' מקורי ועוד. צריכת דלק היא תמיד נקודה בעייתית במנועי טורבו – בוודאי כשהם מגיעים בחבילה שרירית כזו. בפורסטר טורבו זה מטופל על ידי מפות ניהול המנוע השונות. כך שאם תנהגו לפי המספרים שעל השלטים תגיעו לצריכת דלק ממוצעת של 10 ואפילו 11 ק"מ לליטר. במצב הכי מחודד – כשכל הרסנים הותרו – גם 4 ק"מ לליטר הם מציאותיים.

טסתי בשבילי העמק, נהנה ממידיות הכוח, האחיזה בקרקע ותגובות השלדה המחודדות. עזבתי אותו לטובת קטע טכני, דרדרתי ומדורג באיזור עמק השלום מעל לקיבוץ הזורע – וזה, מניף חישוקי 18 לאוויר, מרים רגל, וממשיך באדישות בכיוון. נגמרו המדרגות, התחיל הכביש והקצב עולה, ועולה ועולה, מפיק אנחות מאמץ מהצמיגים הרחבים, והנאה ממני. איזה כיף היו פעם המכוניות של סובארו והנה אחת בה ה-DNA ההוא לא עומעם על ידי הפוליטיקלי קורקט.

פורסטר טורבו ניצב מעט מעל לסגמנט הקרוסאוברים העממיים לאלו הפרימיום המתחילים מכ-300 אלפי שקלים. יש בו את האיכות הכוללת והאיבזור של מותג פרימיום עם יכולת דינאמית מרשימה מאד ובעיקר משרעת יכולת רחבה מאד – אולי הכי רחבה שאני מכיר מחוץ להקשר של מתלי אוויר וטריין ריספונס. לרוב איני נוטה לצאת בהצהרות שכאלו – לא כך הפעם – מכיוון שלטעמי זהו הקרוסאובר הכי טוב בישראל. ונכון הוא יקר אבל נורא כיפי.

לכתבה המקורית באתר שטח

עוד בשטח:

מבחן רכב ג'יפ רנגלר TJ משופר

מבחן רכב – Only in a Jeep

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן