הרבה יותר מהרצוג ולבני: כמה שווה הפוליטיקאי העשיר בארה"ב?

רק לפני מספר ימים פרסמו יצחק (בוז'י) הרצוג וציפי לבני את הצהרות ההון האישיות שלהם, וקראו גם ליתר ראשי המפלגות בישראל לעשות כן. יתר ראשי המפלגות בישראל בחרו שלא להרים את הכפפה (בינתיים) ועומדים בסירובם לחשוף את הונם – אך בארה"ב, לעומת זאת, הצהרות ההון של הפוליטיקאים הן דבר שבשגרה. כך, למשל, גילנו גם על ההון האדיר אשר מחזיק הפוליטיקאי העשיר ביותר בארה"ב, אשר הונו זינק במהלך החודשים האחרונים והגיע ללא פחות מ-2 מיליארד דולר.

בישראל, לעומת זאת, סכומי הכסף בהם מחזיקים הפוליטיקאים הם צנועים בהרבה – אם כי ממש לא כדאי לרחם עליהם. על פי הצהרות ההון אשר חשפו, הרצוג מחזיק בהון כולל של כ-11 מיליון שקלים, בעוד הונה של ליבני שווה כ-10 מיליון. הצהרת ההון של הרצוג תואמת במדויק את הערכת ההון אשר ביצענו פה בתחקיר מיוחד לפני כשנה. על פי התחקיר המדובר, הונו של ראש הממשלה נתניהו כמעט וכפול מהונם של הרצוג וליבני במשותף, והוא עומד על 41 מיליון שקל. את הדירוג מוביל ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, אשר מחזיק בהון של 450 מיליון שקלים, בזכות השקעתו המוקדמת בחברת צ'ק פוינט של גיל שוויד.

הפוליטקאי העשיר בארה"ב. הסלם | צילום: מתוך ויקיפדיה

אך גם סכומים מרשימים אלו, כאמור, רחוקים מלהתקרב להונו של מושל מדינת טנסי ביל הסלם, אשר מחזיק בהון של 2 מיליארד דולר (כמעט 8 מיליארד שקל). רק בחודש אוגוסט האחרון, הונו של הסלם עמד על 980 מיליון דולר "בלבד" – אך נתון זה זינק בלמעלה מ-100% במהלך 5 החודשים האחרונים, ומיקם את הסלם כפוליטיקאי העשיר בארה"ב, וגם הכניס אותו לדירוג 400 האנשים העשירים במדינה של מגזין פורבס.

אז כיצד רשם הונו של המושל תשואות מדהימות כאלו בפרק זמן כה קצר? הסלם קיבל בירושה מאביו את השליטה באחת מרשתות תחנות הדלק ותחנות הנוחות הגדולות בארה"ב. הזינוק האדיר בהונו הגיע בזכות הירידה המתמשכת במחירי הנפט, אשר הביאה לירידה משמעותית במחירי הדלק. וכשהדלק זול – הצרכנים ממלאים, והרבה. תקופות של מחירי שפל בתחום הן למעשה "תקופות הזהב" של תחנות הדלק וחנויות הנוחות הנלוות אליהן, כשהמכירות מגיעות לשיא והפדיונות בהתאם. הסלם, נציג המפלגה הרפובליקנית, מחזיק ב-15% ממניות החברה אשר הקים אביו, ואשר שווה כיום כ-38 מיליארד דולר.

וכך, הצניחה במחירו של "הזהב השחור" אמנם הביאה לפגיעה משמעותית בכלכלות רבות ברחבי העולם (ובראשן רוסיה ואיראן), אך מושל מדינת טנסי יכול לחייך בפה מלא, ולהצהיר בגלוי על הונו ועל שווי נכסיו. אמנם מדובר במושל מדינה ולא בגורם בעל סמכויות בניהול יחסי החוץ של ארה"ב, אך אין ספק כי השקיפות באשר למקור הונו חשובה, ואם היה הסלם מחזיק בתפקיד בכיר בממשל האמריקאי הכללי, היה נזהר במיוחד מכל העלאת חשד כי השפיע על מחירי הנפט בדרך זו או אחרת.

בישראל, כאמור, נאלץ להמשיך ולהמתין לשקיפות שכזו מצד הפוליטיקאים וראשי המדינה. אמנם אף אחד מהם לא מחזיק בסכום אשר אפילו מתקרב להונו האדיר של הסלם, אך בהחלט מעניין לגלות כמה כסף שווים ראשי המפלגות – ובמה הם משקיעים. בינתיים, מוכח פעם נוספת שבארה"ב הכל גדול יותר – וכעת, כך נראה, גם גלוי יותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן