השווקים על הקצה: האם הבנק הפדרלי יכריז היום על הפסקת ההרחבה הכמותית?

הערב, בתום ישיבת השוק החופשי, צפוי הבנק הפדרלי להודיע על החלטתו בנוגע להמשך ההרחבה הכמותית בארה"ב. עתידה של תוכנית התמריצים ישפיע על השווקים בכל רחבי העולם ועל המדיניות הפיסקלית של הבנקים המרכזיים האחרים.

על פי דיווח ב"פייננשל טיימס", יו"ר הבנק הפדרלי בן ברננקי צפוי לאותת על הפחתת תוכנית. ההתאוששות שנרשמה לאחרונה בשוק העבודה ועליית ביטחון הצרכנים לשיא צפויים לתמוך על פי הדיווח בהפחתת הרכישות האגרסיבית של אג"ח בהיקף 85 מיליארד דולר שמבצע הפד בכל חודש מאז ספטמבר האחרון.

למרות שההחלטה להפסיק את ההרחבה הכמותית מעידה על התאוששותה של הכלכלה האמריקאית, בשווקים חוששים כי בדבר יביא לפגיעה בצמיחה ולעצירת החלמתו של המשק בארה"ב בעקבות המשבר – מה שבסופו של דבר עלול להביא לפגיעה בהתאוששות הכלכלה העולמית כולה. 

ברננקי | צילום: רויטרס

באפשרות להפסיק את תוכנית התמריצים תומכים מספר נתוני מאקרו חיוביים שפורסמו לאחרונה בארה"ב. בשבוע שעבר פורסם כי  שיעור הצמיחה בארה"ב עמד על 2.5%, עלייה מצמיחה של 0.4% ברבעון האחרון של 2012. 

תשואות האג"ח טיפסו ומחירי המניות נפלו בכל העולם מאז הדהים ברננקי את המשקיעים ב-22 במאי כשאמר שהבנק הפדרלי "עשוי לקחת צעד לאחור" בקצב רכישות האג"ח – מכה קשה לכלכלה הגלובלית, שצמיחתה היא עדיין הרבה מתחת למצופה, בעקבות האפקטים של המשבר הכלכלי הגדול.

בשבוע שעבר גרם החשש מהפסקת ההרחבה הכמותית לסערה בשווקים, כאשר הבורסות בארה"ב, כמו גם באירופה, אסיה וגם בישראל הגיבו בתנודתיות חדה. אולם, השבוע התמתנה התנודיות בבורסות וניכר כי המשקיעים בכל העולם ממתינות בדריכות לדבריו של ברננקי. הודעה על האטה או הפסקה של ההרחבה עלולה לשלוח את השווקים לצניחה ממושכת.

כתבות נוספות בנושא:

היד הנעלמה: כך מרעידים נגידי הבנקים המרכזיים את הכלכלה העולמית

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן