השולחן שלכם מבולגן? מסתבר שזה דווקא יכול להועיל לכם

אלברט איינשטיין אמר פעם להגנתו כי "אם שולחן עבודה מבולגן הוא סימן לראש מבולגן, אז מה מסמן שולחן ריק?" איינשטיין לא תאר לעצמו שתמיכתו בבלגאן תעורר השראה עבור חוקרים כמה עשורים לאחר מכן, ושאותם חוקרים אף יענו בסופו של דבר על שאלתו.

במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת "מדע פסיכולוגי", מצא צוות חוקרים שעבודה בשולחן מסודר, משפיעה על אנשים להיות יותר קונבנציונליים, יותר נדיבים ולבצע בחירות בריאות יותר. עבודה בשולחן מבולגן לעומת זאת, מגבירה את יכולת החשיבה היצירתית של אנשים. נראה שאיינשטיין ידע על מה הוא מדבר.

במהלך המחקר נעשו מספר ניסויים בהם הוכנסו אנשים או לחדר נקי ומסודר, או לחדר מבולגן. כאשר נשאלו האם הם רוצים לתרום לצדקה, אלה שבחדר המסודר השיבו בחיוב יותר מאשר אלה שהיו בחדר המבולגן, וכאשר עזבו הנסיינים את החדרים והורשו לקבל חטיף, אלה שהיו בחדר הנקי, העדיפו חטיפים בריאים יותר.


אם ככה נראה השולחן שלכם, אפשר להפסיק להתבייש. מעתה יש לכם תירוץ | צילום: shutterstock

אלה הם קשרים קצת מוזרים, אך הקשר המעניין יותר בהקשר של שולחן עבודה הוא מידת השמרנות או היצירתיות המחשבתית. כאשר התבקשו הנסיינים בחדר המבולגן לבחור בין מוצר ישן ומוכר ובין מוצר חדש ולא מוכר, בחרו לרוב במוצר החדש. לעומתם, נטו עמיתיהם בחדר המסודר לבחור דווקא במוכר והטוב. יותר על כן, כאשר התבקשו הנסיינים להמציא שימושים חדשים לכדורי פינג פונג, סיפקו אלה שבחדר המבולגן, באופן עקבי, רשימות ארוכות יותר. זהו למעשה מבחן ידוע במחקר הפסיכולוגי למדידת יכולות חשיבה מגוונת ויצירתיות.

נראה אם כך, ששהייה במרחב מסודר גורמת לנו לחשוב ולהתנהג כפי המצופה ולהיצמד אל מה שמקובל. לעומת זאת שהייה במרחב מבולגן, מאתגרת את החשיבה שלנו והופכת אותה למגוונת יותר. "נראה שסביבה לא מסודרת מעוררת בריחה מן המסורת, מה שיכול לייצר רעיונות חדשים", אומרת קטלין ווס, שהובילה את המחקר. "סביבות מסודרות לעומת זאת, מעודדות 'הליכה על בטוח'".

ההשלכות של תוצאות המחקר הן מעניינות מאוד: אנחנו מושפעים מסביבתנו ברבה יותר משנדמה לנו ועיצוב מותאם של סביבת העבודה יכול להוביל לתוצאות טובות יותר ואפקטיביות רבה יותר של עבודתנו. אם המטרה היא למידה ותוצר של דברים מוגדרים וידועים מראש, סביבה נקיה ומסודרת תתרום, אך אם יש צורך בחשיבה פורצת גבולות ויצירתית, כדאי דווקא לדאוג לקצת בלגן במשרד. אז בפעם הבאה שמישהו מעיר לכם על שולחן העבודה שלכם, אתם כבר יודעים מה לענות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן