“השפל הטראמפי”: עוד ענף משמעותי במשק האמריקאי נחלש; תיירות

דיסנילנד. הגרנד קניון. גשר הזהב. יוסמיטי. מרכז הסחר העולמי.

ארצות הברית תמיד הייתה ארץ של יעדי-חובה, אך כעת, כשצווים מנהליים מטעם ממשל טראמפ בנוגע למדיניות אשרות הכניסה למדינה הולכים ונערמים, נראה שהתיירים הבינלאומיים כבר חוששים לבחור בענקית התיירות בתור יעד לחופשתם הבאה.

לאחר ההודעות על שני הצווים שאסרו כניסת תיירים ממדינות מסוימות לארצות הברית בינואר ובמרץ האחרונים, מספר המבקרים הבינלאומיים שהגיעו למדינה צנח דרמטית, כך לפי אתר ForwardKeys, חברה אירופית שמספקת תחזיות לענף הנסיעות.

דיסנילנד, אולי ה-אטרקציה של ארה"ב | צילום: Travis Gergen, Unspalsh

בעקבות בחינת מספר התיירים הנכנסים לארצות הברית – או מספר התיירים הבינלאומיים שמגיעים לשדות התעופה ברחבי המדינה – החברה מצאה כי המספר צנח ב-1.3% לאחר ההודעה על צו האיסור הראשון, ב-27 בינואר. ב-26 ביוני, כשהאיסור השני הוצב על קנו, מספר המבקרים הנכנסים צנח שוב, הפעם ב-2.4%.

המומחים ציפו לגלות צניחה במספר התיירים הנכנסים לארצות הברית לאחר ההצהרה המנהלית הראשונה, בינואר, כשהעניין האירופי בביקורים בארצות הברית צנח ב-12%; אבל לראות את המספר מושפע בכזאת מהירות היה באמת דבר מבהיל.

"איסורי הנסיעה המבלבלים והמפותלים לא עשו דבר חוץ מלהחמיר את המוניטין של המדינה ברחבי העולם", אומר לנו לי אבמונטה, מומחה תיירות אמריקאי שביקר כבר בימיו בכל מדינה בעולם. למרות שהוא מאמין שיש צורך בתהליך בדיקה, הוא טוען שהאופן שבו היא מתבצעת כרגע הוא קפדני מדי, ומבלבל עבור אזרחים רבים מסביב לעולם.

ירידה של אחוזים בודדים במספר כניסות התיירים היא לא עניין של מה בכך כשהיא מתורגמת למונחי דולרים. ב-2016 תעשיית הטיולים והתיירות האמריקאית ייצרה תפוקה כלכלית של למעלה מ-1.5 טריליון דולר ותמכה בכ-7.6 מיליון מקומות עבודה, לפי חברת ניתוח נתוני הסחר הבינלאומי SelectUSA. מספרים אלו מהווים 2.7% מכלל התמ"ג האמריקאי.

"אני לא מופתעת מזה שמספר הטיולים הנכנסים לארצות הברית צונח", מסכימה עם הדברים ליז קרלסון, בלוגרית מומחית לענייני תיירות שזכתה לאחרונה לכינוי "הבלוגרית הגדולה ביותר בניו זילנד". קרלסון, האמריקאית, חיה בוואנקה, ניו זילנד. רוב חבריה הם זרים, והיא אומרת שכל אחת מההצהרות המנהליות בנושא, כמו גם האיסור על העלאת מחשבים ניידים לטיסות לארצות הברית מיעדים מסוימים, גרמה לרבים מהם לזנוח את התכנית לבקר "בארצם של האנשים החופשיים והאמיצים".

לדבריה, "בכל פעם שאני פוגשת אנשים שמטיילים, כולם אומרים משהו בנושא הזה, ושום דבר מהם הוא לא חיובי… חברים שלי שנסעו לשם לאחרונה מודאגים מכך שהתקנות מאפשרות לרשות הביטחון התעבורתית (TSA) האמריקאית לחטט בטלפונים ובמחשבים הניידים שלהם".

בחודש מרץ, אחרי הצו המנהלי השני, חברת המחקר והייעוץ Oxford Economics מצאה שהתיירות הנכנסת לארצות הברית עשויה לצנוח ב-8% נוספים בעקבות הפרוצדורות הקשוחות שננקטות בכל הנוגע להגירה לארצות הברית.

ובינתיים בעולם – צמיחה

לעת עתה, שיעור התיירים הנכנסים לארצות הברית ירד ב-1.4% מאז ה-1 בינואר, בעוד ששיעור התיירות הנכנסת ברחבי העולם דווקא עלה ב-4.6%, לפי נתוני ForwardKeys.

"הממצאים המפורטים האחרונים שלנו מאששים את מה שמאגר הנתונים שלנו חזה כבר מאז פרסום הצו המנהלי הראשון. חל כאן 'שפל טראמפי', ומעמדו החזק של הדולר אפילו החריף זאת", אומר המנכ"ל והמייסד המשותף של ForwardKeys, אוליבר ג'אגר. "זה חייב להוות סימן מעורר דאגה עבור הכלכלה האמריקאית – תיירות היא מקור רווח אדיר עבור ארצות הברית, ובהשוואה לשאר העולם, גם התיירות היוצאת שלה מאבדת מיציבותה".

תיירות היא מגזר התעסוקה השביעי בגודלו בכלכלה האמריקאית. ב-2012 כמעט 84% מחברות התיירות הגדירו את עצמן כעסקים קטנים. עבור האמריקאים הללו – התחזית הזו עגומה למדי.

לפי נתונים חדשים שפרסמה לשכת המסחר האמריקאית, במהלך שלושת החודשים הראשונים לנשיאותו של דונלד טראמפ הגיעו לארצות הברית פחות 697,791 תיירים זרים מהרגיל, ירידה של 4.2% שהביאה את סך המבקרים הזרים בתקופה ל-15.8 מיליון בני אדם בלבד. הירידה הזו אחראית לאובדן של 2.7 מיליארד דולר.

בערים כמו ניו יורק, תיירים זרים מוציאים פי ארבעה בהשוואה לתיירי פנים, כך שאפילו ירידה קטנה במספר התיירים הנכנסים, משמעותה הפסדים גדולים מאוד לכלכלת המדינה.

על פי נתוני איגוד התיירות האמריקאי, הוצאותיהם של התיירים הבינלאומיים מפרנסות באופן ישיר 1.2 מיליון משרות במשק האמריקאי, שמייצרות משכורות בגובה כולל של כ-32.4 מיליארד דולר. עוד מעריכים שם, שהתייר הזר הממוצע מוציא בארצות הברית סכום של 4,360 דולר במהלך ביקורו, שאורך בממוצע 18 לילות.

נתונים: ForwardKeys | צילומים: יוטיוב ו-JC Gellidon, Unsplash

ערים שונות ברחבי ארצות הברית כבר זיהו את הכתובת שעל הקיר, ומתכוננות כעת לירידה חדה בהכנסות מתיירות. הוועד המנהל של איגוד התיירות בלוס אנג'לס הוביל מוקדם יותר השנה את המתקפה, כשהשקיע מיליוני דולרים בקמפיין שיווקי אדיר, שכלל בין היתר שלט ענק המופעל בידי אדם ומברך את המטוסים הנכנסים לשטח העיר בארבע שפות שונות. גופים נוספים בענף הלכו בעקבות המהלך והשיקו קמפיינים משלהם.

אך כעת, כשצו מנהלי שלישי בנושא מתחיל להיות מיושם, והשימוע בבית המשפט העליון אודות שני הצווים הקודמים בוטל, מומחים רבים לתעשייה תוהים האם מדובר רק בתחילתה של היווצרותו של מגזר נוסף בכלכלה האמריקאית שיקלע לפיגורים כלכליים משמעותיים. בינתיים, עוד ועוד תיירים בוחרים לנסוע ליעדים שמדיניות אשרות הכניסה שלהם פשוטה ומובנת יותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן