השקט בצפון דחף את הבורסה לעליות: ת"א 25 טיפס ב-0.6%

יום המסחר בבורסה התנהל היום במתח על רקע החשש מפני התלקחות בגבול הצפון. לקראת סוף היום, כשנראה היה שההבלגה הסורית על הפצצות חיל האוויר תימשך, התחזקו העליות. במקביל, נסחרו המדדים המרכזיים בהמתנה להכרזה על הגזירות הכלכליות. שר האוצר יאיר לפיד צפוי להגיש הלילה לממשלה את הצעת התקציב.

מדד ת"א 25 טיפס ב-0.6%, ת"א 100 הוסיף גם הוא 0.6%. מדד מניות הבנקים התחזק ב-0.9% ומדד הנדל"ן ירד ב-0.1%.

בגזרת המניות, טיפסה היום מניית רמי לוי ב-4.8%, דיסקונט השקעות עלתה ב-4.2% ולעומתן מניית קבוצת עזריאלי ירדה ב-1.6%.

שר האוצר התחייב להילחם באי השוויון בהטבות המס במשק. בפתיחת ישיבת סיעת יש עתיד אמר יאיר לפיד: "החברות הגדולות במשק שילמו מס של 3.3% בזמן שכל חנות נעליים משלמת מס בשיעור של 25% ואף יותר. הציבור זועם על זה וגם אני זועם על זה. ביקשתי ייעוץ משפטי כדי לבדוק את הסוגייה. ננסה לבדוק האם אפשר לשנות בהסכמה את חוקי המשחק, אחרי הכל החברות פועלות במשק ואנשים עובדים בהן".

הבוקר חשף ערוץ 10 את הטיוטה הסופית של חוק ההסדרים שיוגש לאישור הממשלה. על פי הטיוטה,תוספות התקציב לצה"ל יוקפאו עד שנת 2017. הבוקר יגיש משרד האוצר את טיוטת החוק הסופית לממשלה תוקם ועדה מיוחדת של משרד האוצר ומשרדי הבטחון שיפקחו על העברת הכספים לצה"ל. תקציב הבטחון מותנה בקיצור שירות החובה לשנתיים וארבעה חודשים, הקטנת קצבאות נכי צה"ל והגדלת מכסות הגיוס לחרדים. 

בפרק החברתי בטיוטה נכתב כי תוחזר תוכנית ויסקונסין להשמת עובדים באמצעות הכשה מקצועית. על פי התוכנית יחוייבו מובטלים להשתתף בקורסי הכשרה מיוחדים שמפעילות חברות פרטיות, כאשר קצבת האבטלה תותנה בהשתתפות בשיעורים הללו.

הממשלה אישרה אתמול את העלאת יעד הגירעון ל-4.65%, לעומת 4.9% שהתכוון בתחילה שר האוצר להביא לאישור הממשלה. ביום שישי האחרון שינה לפיד את הכוונה בעקבות לחץ. ב-2014 הגירעון יוותר על 3%.

"גירעון של 4.65% השנה אחרי גירעון של 4.2% בשנה שעברה, הוא עדיין גבוה, ורצוי היה לצמצם אותו. עם זאת, העובדה שנעשה מאמץ לצמצם במקצת את הגירעון עוד השנה, משקפת את המחויבות של הממשלה לטפל בבעיה התקציבית". לדבריה, קשה לתקן את תוואי הגירעון כאשר אנו נמצאים בעיצומה של השנה, ובשעה שהתקציב החדש אמור לצאת לדרך רק בתחילת אוגוסט.

סוריה | צילום: רויטרס

כאמור, בסוף השבוע תקפה ישראל בסוריה – פעמיים. סוכנות AFP מדווחת הבוקר כי גורם ישראלי בכיר אישר כי חיל האוויר תקף לפנות בוקר משלוח טילים שהיה בדרכו לחיזבאללה. אתמול בבוקר אישר גורם ישראלי לסוכנות הידיעות אי.פי כי צה"ל תקף בסוריה משלוח טילים מתקדמים שאמורים היו להגיע לידי החיזבאללה.

הממשלה הסורית קיימה אתמול ישיבות דחופות בעקבות הדיווחים על התקיפה הישראלית בדמשק והבהירה כי "כל האופציות פתוחות". שר ההסברה הסורי: "על מי שפוגע בריבונות סוריה לשאת באחריות מעשיו". סגן שר הביטחון דני דנון: "אין הכרזת מלחמה מצידנו על המשטר הסורי". 

עם זאת, בראיון הבוקר לגלי צה"ל הרגיע ראש השב"כ לשעבר והשר לשעבר להגנת העורף אבי דיכטר כי להערכתו לא מדובר במצב חירום והסיכויים לכך שתהיה התקלחות נוספת באזור קלושים. ""יש להיערך לתרחישים מחמירים בצורה הכי טובה שמכירים ולא בהיסטריה. אני לא חושב שאנחנו הולכים למלחמה". 

המחקר שפרסם אתמול מינהל הכנסות המדינה ממשיך לעורר סערה, לאחר שחשף כי ארבע החברות הגדולות במשק מקבלות ביחס 70% מהטבות המס במשק, משלמות 1.1 מיליארד שקל במסים ומקבלות הטבות מס בשווי 3.9 מיליארד שקל.

"מי שנהנה מהטבות מס הבלתי נתפסות בסך מיליארדי שקלים אלה חברות הענק", כתבה יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' בחשבון הפייסבוק שלה. היא התייחסה גם לסך ההטבות שקיבלו החברות – 4 מיליארד שקל. "ממש במקרה זה בדיוק הסכום שהמדינה תגבה באמצעות העלאת המע"מ בעוד שבועיים, המס הכי לא צודק בעולם, שככל שאתם עניים יותר כך אתם משלמים אותו יותר. המס שיזניק את יוקר המחיה עוד יותר"

מנגד התאחדות התעשיינים הביעה תמיכה בחברות. "המחקר הנו תיעוד היסטורי וממצאיו לא רלבנטיים. החוק שונה באופן יסודי ונקבע שיעור מס אחיד לכלל התעשייה המייצאת, מפעלים גדולים וקטנים כאחד. כך נוצרה חלוקת הטבות שוויונית יותר בין המפעלים הגדולים והקטנים עם תעדוף משמעותי למפעלים הפועלים בפריפריה" נכתב בהודעת החברה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן