התוכנית הרוסית ליציאה מהמשבר – עוד מאותו הדבר

בשבוע החולף כאשר הרובל הרוסי שוב נחלש וסוכנות הדירוג Standard & Poor הורידה את דירוג האשראי של רוסיה לרמת "זבל", חשפה הממשלה הרוסית תוכנית נגד המשבר בהיקף של 2.3 טריליון רובל (25 מיליארד דולר).

בקרמלין מקווים שהתוכנית הזו תוציא את רוסיה מהמיתון בו היא נמצאת. הנשיא פוטין אף הבטיח לציבור שהתוכנית תביא ליציבות: "היא (יציבות) יכולה להיות מושגת רק אם קודם לכן פרמטרים מקובלים ישמרו בכלכלה. זה קשור לתקציב, אינפלציה, חוב זר, רזרבות, וכן הלאה. זה מה שהיינו גאים בו ובצדק בשנים האחרונות וזה נקרא יציבות מקרו כלכלית".

ועדין, מומחים רוסים מעלים ספקות. הביקורת המרכזית שלהם היא שהתוכנית לא מציגה שום ניסיון לחשיבה חדשה מול המשבר הנוכחי, ששונה מזה האחרון של 2008-2009. לפי איגור ניקולייב, מנהל המוסד לניתוח האסטרטגי FBK, הוגי התוכנית "נוהגים כפי שנהגו לפני 6 שנים – לפי העיקרון של 'בואו נזרים כסף', ואז אולי הכל יסתיים ומחירי הנפט יעלו שוב". גם סדר העדיפויות של התוכנית זהה לזה שהיה בעת המשבר הפיננסי הגלובלי, אבל "חייבים להבין שזה משבר שונה", הוא אומר.

אל הביקורת מצטרף גם מנהל מרכז מדיניות המס מהפקולטה לכלכלה באוניברסיטת מוסקבה, שכתב כי החלק שמתייחס למיסים בתוכנית, אינו מגיב לאף אחת מהשאלות שעולות מן המשבר". "זו תוכנית ממשלתית טיפוסית", מוסיף איוון צ'קרוב, כלכלן רוסי בסיטיבנק. "היא מתמקדת בסובסידיות. לא ראיתי שום אמצעים ספציפיים שנראו לי כרפורמה מבנית, זה רק דיבורים", הוא אומר ומוסיף שהתוכנית עמומה, מכיוון שהממשלה הרוסית עדיין צריכה לערוך שינויים בתקציב שלה ובתחזיות המקרו כלכליות שלה ל-2015.

אספקט נוסף של התוכנית הוא הסכום של 2.3 טריליון רובל שככל הנראה כולל סכום של טריליון רובל שכבר הוקצה עוד ב-2014 להיוון מחדש של הבנקים במדינה. כלומר התוכנית החדשה כוללת בעצם סכום קטן כמעט בחצי – 1.3 טריליון רובל ואנליסטים מעריכים שרוסיה תזדקק ליותר מזה על מנת לתמוך בסקטור הבנקאי שלה.


שפיכת כסף על הבעיות לא תפתור אותן | צילום: thinkstock 

הבעיות הכלכליות של רוסיה כיום הן עמוקות יותר משהיו במשבר של 2008. "על פני השטח אנחנו מקבלים אינדיקציות לכך שהמצב טוב יותר מב-2008-2009", אמר סגן ראש ממשלת רוסיה, איגור שובלוב, בחודש שעבר. "אבל זה רק נראה ככה. למעשה, במונחים של עומק וקושי, נראה לי שאנחנו כבר מעבירים שנה על סיפו של משבר ארוך וקשה יותר".
  
לרוסיה כבר אין היום את אותה רמת רזרבות שהיתה לה ב-2008. למרות שנראה שרמת הרזרבות עדיין גבוהה, הרזרבות בהן ניתן להשתמש עשויות להתברר כנמוכות מדי. מחירי הנפט נופלים, האינפלציה נכנסה לטווח הדו ספרתי, ושנים של שלטון מושחת של פוטין ומדיניות כלכלית לא אפקטיבית, הובילו לסטגנציה. הסנקציות המערביות רק פוגעות עוד יותר בכלכלה והאמינות הרוסית בשפל.

הקרמלין ממשיך להאשים את המערב בצרותיו, ולמשוך את תמיכת הציבור שרגיל להתמודד עם קשיים. וכמו בעבר, הוא מבטיח יציבות – אך המצב הכלכלי הנוכחי מציע שיציבות, ככל הנראה לא תגיע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן