התקיפה האמריקאית בסוריה: מסר לעולם בסיכון נמוך

59 טילי טומאהוק ששיגרו האמריקאים אל עבר בסיס חה"א הסורי בחומס בלילה בין חמישי לשישי הם המהלך הצבאי המשמעותי ביותר שביצע הממשל החדש בוושינגטון מאז נבחר. טראמפ, שהורה על התקיפה, הצהיר כי אשמתו של משטר אסד בהתקפה הכימית הקשה באידליב אינה מוטלת בספק וקרא "לכל האומות התרבותיות" לפעול לסיום מלחמת האזרחים בסוריה.

השפעתה של ההתקפה הזו בעיקר תדמיתית – ימים ספורים אחרי שהעולם הזדעזע מתמונות הילדים מעלי הקצף שנפגעו בהתקפה של נשק כימי, וארה"ב תוקפת בלב סוריה, בעוצמה ובפומבי. בסביבתו של אסד מנסים להמעיט בחשיבות התקיפה ולא פספסו להזכיר גם את ישראל, איראן "גינתה בחריפות" ופוטין הצהיר כי התקיפה גרמה לנזק ביחסי ארה"ב-רוסיה.

למרות זאת, דווקא בשל מהירות התגובה היחסית והפומביות שלה, יש סיכוי לא מבוטל שתמנע חזרה של התמונות האלו במקומות אחרים בסוריה, לפחות בזמן הקרוב. להבדיל מממשל אובמה שאיים אבל לא ביצע, טראמפ לא היסס לבצע בסיטואציה הראשונה שנדרש לה. באזור בו למעשים בשטח יש השפעה רבה יותר ממילים, העשן המיתמר משדה התעופה בחומס מסמן את המינימום החדש – המחיר המינימלי אותו תגבה ארה"ב מאסד בעת מקרים דומים בעתיד.

צעד שנועד לשקם את ההרתעה האמריקאית | צילום: Michael Vadon

עבור הסורים מדובר במהלך עם השפעה מוגבלת – מלחמת האזרחים בסוריה תרכז אמנם תשומת לב בתקופה הקרובה, והנשק הכימי יישאר במחסנים בשלב הזה, אך טרם נמצאה הנוסחה שתביא לסיום המלחמה. הסיבות הבסיסיות שהציתו את הסכסוך הזה עדיין בוערות, וקשה למצוא פתרון שיבטיח שקט מלבד פיצולה של סוריה למספר חלקים.
יריבותיה של ארה"ב במקומות אחרים, ובפרט צפון קוריאה שכבר תקופה מבצעת ניסויים ומנסה למשוך תשומת לב, מקבלות איתות אמנם כי טראמפ לא יהסס להפעיל אופציה צבאית כשיידרש לכך. עם זאת, חשוב שלא להפריז גם בהשלכותיה של ההתקפה הזו – מבחינת ארה"ב מדובר במהלך עם סיכון נמוך יחסית בצידו – האמריקאים לא סיכנו כוחות אלא הפציצו מרחוק, ועשו זאת בשטחה של מדינה שהפכה שלא בטובתה למגרש המשחקים של האזור, בו נדמה שכל צד שרוצה לפעול – פועל. עבור השחקנים האחרים בסוריה ובראשם פוטין והאיראנים, ההתקפה הזו לא תביא לסיום מעורבותם במדינה המפוררת, אך בהחלט שולחת מסר כי לא יוכלו לפעול עוד ללא הגבלה וללא תגובה.

טראמפ הוא לא אובמה

בקיץ 2012, הצהיר הנשיא האמריקאי הקודם כי "נשק כימי יהיה קו אדום". עם זאת, כשהתקפות כאלו הגיעו, הוא לא שיגר תגובה צבאית אלא הסתפק בפיקוח רוסי מפוקפק על תהליך התפרקות סורי מפוקפק עוד יותר מהנשק. כך, מה שהיה אמור להיות קו אדום מפני פשעי מלחמה, הפך במידה רבה לקו האדום של מדיניות החוץ של אובמה. מאותה נקודה ומהרגע שאיים ולא הגיב, חל פיחות משמעותי במעמדה של ארה"ב בעולם – גם בנקודות מתיחות דוגמת סוריה ולהבדיל צפון קוריאה, וגם בקרב המעצמות היריבות רוסיה וסין שביצעו מהלכים שספק אם היו מרשות לעצמן קודם לכן לבצע.

הצעד האמריקאי הלילה, אם כן, נועד לשקם את ההרתעה האמריקאית לא רק מול משטר אסד, אלא גם מול שאר העולם – גם מול רוסיה של פוטין שעשתה בסוריה כבשלה בשנים האחרונות הודות לחוסר הנכונות האמריקאית להתערב, וגם מול סין, מולה צפויים לטראמפ מספר מאבקים גם באזור ים סין הדרומי וגם לגבי מדיניות המסחר בין שתי המדינות. ביצוע התקיפה בזמן שנשיא סין מבקר בארה"ב בוודאי לא מזיק למסר האמריקאי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן