זורחת במזרח: האם בירת ההיי טק האירופאית הבאה היא בכלל רומניה?

כשהולכים ברחובות העיר פוגשים עשרות יזמים ואנשי היי-טק, בבתי הקפה השיחות סובבות בעיקר נושאים טכנולוגיים, ואם תשאלו צעירים מה ירצו להיות כשיגדלו, סביר להניח שהתשובה "סטרטאפיסט" תחזור על עצמה לא עם. השורות האלו לא מתארות את בירות ההיי-טק האירופאיות העכשוויות, דוגמת לונדון או ברלין; הן גם לא מתארות את סצנת ההיי טק התל אביבי; הן מתארות את מי שנחשבת ל"בירת ההיי-טק הצומחת של אירופה" – רומניה.

ברומניה הבינו כבר לפני מספר שנים כי ההיי-טק נמצא כאן כדי להישאר, וכי השקה בתעשייה המתקדמת תוכל לשמש את המשק הרומני כמנוע צמיחה טוב בהרבה מכל תחום תעשייה אחר. לשם כך, החליטו לרתום את כלל גורמי הרשויות הרלוונטיים, ולהתניע מהלך ארוך טווח לעידוד ולקידום היזמות הטכנולוגית במדינה. כך, למשל, כיום ברומניה תמצאו את אחוז העובדים הטכנולוגיים מכלל האוכלוסייה הגבוה ביותר בכל אירופה, כשלמעלה מ-60,000 אלף עובדים ויזמים טכנולוגיים פועלים בתעשייה כבר כיום. והמצב צפוי רק להמשיך ולהשתפר.

אחת הסיבות המרכזיות להפיכת התחום לכה פופולרי היא הורדת שיעור המס אשר משלמים הפועלים הטכנולוגיים במדינה – שימו לב היטב – לרמה של 0%. בשלב הראשון הצליחו השלטונות לגייס אנשי מקצוע איכותיים מרחבי היבשת, אשר הגיעו לרומניה בכדי ליהנות משיעור המס האפסי ומהסובסידיות אשר הפעילה הממשלה בכדי לסייע למיזמים מקומיים לפרוץ את הדרך. כעת, לאחר שכמה הצלחות כבר יצרו הד תקשורתי רחב, תחום היזמות הטכנולוגית הפך בעצמו לפופולרי במיוחד – ואחוז ניכר מהסטודנטים במדינה מעידים כי בכוונתם לעסוק בו לכשיסיימו את לימודיהם. גם האוניברסיטאות המובילות במדינה החלו להשקיע סכומי כסף גדולים בכדי "למשוך" כמה מהמרצים המובילים ביבשת – בכדי לתת מענה לדרישות הסטודנטים, אשר מצפים להשתלב בתעשייה המדוברת.

צילום: thinkstockphotos

אחד התחומים אשר מסקרנים במיוחד את היזמים הרומנים, כך נראה, הוא תחום הכלכלה השיתופית אשר הולך ותופס נתח משמעותי מחיינו. רבות מהשיחות המסדרון ברומניה עוסקות בניסיון לפצח תחום נוסף אשר יוכלו הלקוחות לשתף ביניהם (החל מהשאלת בגדים ועד לשיתופי נסיעות, בדומה לפלטפורמת "אובר" המוכרת) במהלך אשר שואב השראה מיסודות החברה הרומנית, מסבירים במדינה. וכשהיזמים מצליחים לפרוץ בשוק העולמי ולהרוויח סכומי כסף יפים – רבים מהם שבים חזרה למדינה, ומקימים תוכניות אקסלרטור שונות, בכדי לסייע גם ליזמים נוספים להצליח ולפרוץ בגדול. מעין "מעגל קסמים", אשר מזין את התעשייה בכל רגע.

אז האם דרכה של רומניה לצמרת ההיי-טק העולמית אכן סלולה? אמנם ראשי התעשייה לא חוששים להתבטא ולאיים אפילו על מעמדו הבלתי מעורער של עמק הסיליקון האמריקאי, אך נראה כי דרכם עד למעמד עולמי עדיין רחוקה. מנגד, בהחלט ייתכן כי כבר בשנים הקרובות נראה יותר ויותר מיזמים צומחים ברומניה, כשגם חברות ועסקים חזקים צפויים להפנות משאבי מחקר ופיתוח אל עבר השוק המתעורר. עם עשרות אלפי צעירים נלהבים, סיוע ממשלתי וחשיבה ארוכת טווח, בלונדון ובברלין עוקבים כבר היום בדאגה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן