זינוק בירידה: הין התחזק ויצרני הרכב ביפן נפגעו; ניסן ראשונה לפרסם דוח

במשך יותר משנתיים נהנתה תעשיית הרכב היפנית ממטבע מקומי זול, מה שתרגם את המכירות שלה מעבר לים לרווחים שמנים בבית. המסיבה נגמרה – כך התברר היום בשעות הצהריים, כאשר חברת ניסן הניחה את הדו"חות הכספיים שלה, המפרטים את רווחיה ברבעון האחרון, על שולחנות הכתבים שהתכנסו בקומה השמינית של בניין מטה החברה ביוקוהאמה, יפן. הרווח הנקי של החברה ברבעון הראשון השנה צנח ב-10.7% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, כשהרווח התפעולי בתקופה הנדונה ירד אף הוא, ב-9.2%.

ניסן בדרך כלל פותחת את עונת הרווחים של יצרניות הרכב היפניות, ומספרים גרועים עוד יותר יתכן וישוחררו על ידי עמיתותיה בימים הקרובים. ראש קשרי המשקיעים של ניסן, ג'וג'י טגאווה, אמר שבעקבות המבנה שלה, ניסן לא גרפה כל כך הרבה רווחים כאשר הין היה חלש במהלך השנים האחרונות, ולכן היא גם לא תספוג את אותה השפעה שיצרניות רכב אחרות ביפן עשויות לספוג.

Fotolia :המטבע היפני מתחזק אבל פוגע באחת התעשיות החזקות במדינה | צילום

בשנה שעברה ניסן ייצרה על אדמת יפן רק 873 אלף מתוך 5.2 מיליון היחידות שייצרה ברחבי העולם. טויוטה, מנגד, מייצרת 40% מתוך 10 מיליון היחידות שהיא מייצרת גלובאלית – אצלה בבית. יצרני רכב קטנים יותר ביפן, כמו סובארו ומאזדה, מייצרות את מרבית המכוניות שלהן ביפן, והן תחושנה את מלוא הנטל של הין המתחזק.

הונדה תכריז על רווחי הרבעון השני שלה ביום ה-29 ביולי, אחריה תעשה זאת טויוטה ב-4 באוגוסט. אלו לא יהיו אירועים מלבבים. טויוטה, חברה חסכנית בזמנים הטובים ביותר שלה, השביתה כבר 2 מבין 8 המעליות שבבניין המטה המרכזי שלה בטוקיו, והגבירה את התרמוסטטים לרמות שמזכירות את החודשים שאחרי רעידת האדמה והצונאמי של 2011.

לאחר שדולר אחד יכול היה לקנות יותר מ-120 ין בקיץ של 2015, היחס מתנדנד כעת סביב ה-100 ין לשטר ירוק אחד. שער החליפין הזה זוכה בפי רוב להכרה כמאוזן. יחס הדולר/ין מספר רק חלק מהסיפור. שערי חליפין בשווקים מתפתחים וצומחים הם מכה קשה, שמתורגמים לפחות ינים בספריהן של חברות האב. הברקסיט דווקא עזר לספריה של ניסן, לפחות מבחינת מטבע ושער חליפין. ניסן מייצרת הרבה מאוד רכבים בבריטניה, והפאונד שהפך לפתע למאוד בר השגה באמת הפך אותם לקצת יותר זולים, כפי שאמר טאגווה לעיתונאים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן