חברו הטוב של האדם: כלבים מסוגלים להבין צלילים אמוציונליים אנושיים

כנראה שיש סיבה לחברות הטובה בין בני אדם וכלבים – מוחם מסוגל לעבד צלילים המעוררים רגש, בדיוק כפי שמוחנו עושה זאת. מדענים מאוניברסיטת ELT בהונגריה ערכו סדרת ניסויים שהשוותה את פעילות המוח האנושי לזו הכלבית. אטילה אנדיץ', העומד באש המחקר, אומר שהניסויים שופכים אור חדש על היחסים בין שני המינים. "אנחנו יודעים כבר הרבה זמן שכלבים ואנשים חולקים סביבה חברתית דומה, אבל עכשיו התוצאות שלנו מראות שלאנשים וכלבים יש גם את אותו מנגנון מוחי לעיבוד מידע חברתי. אנחנו חושבים שזה מסביר את התקשורת הקולית הטובה בינינו".

אך התוצאות לא הגיעו בקלות. החוקרים נאלצו לעבוד קשה על אילופם של 11 כלבים על מנת שישבו ללא תנועה בתוך מכשירי MRI בזמן שאלה סוקרים את מוחם, דבר שדרש לא מעט סבלנות. "בדרך כלל ערכנו ניסוי עם כלב מאומן היטב, ועודדנו את הכלב הזה, והענקנו לו חיזוק חיובי כמו אוכל וגם חיזוק חברתי", מספרת מרטה גרצ'י שאימנה את הכלבים.

הניסוי היה מוצלח במיוחד מכיוון שהכלבים אכן ישבו במנוחה והחוקרים הצליחו לבחון את התגובה המוחית שלהם ליותר מ-200 צלילים שונים כמו בכי ויללות ולהשוות אותה לתגובה של מוח אנושי. התוצאות הראו דמיון רב בין שני המינים. "זהו הניסוי הראשון שמשווה פעילות מוחית אנושית לזו של חיה שאינה ממשפחת קופי העל", מבהיר ד"ר אנדיץ'.

הצוות אומר כי ההבנה שבני אדם מעדיפים חיות המבינות אותם רגשית, צריכה לעודד את הבעלים להתייחס אל הכלבים שלהם כאל חברים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן