חבריה הטובים של המלכה: תערוכת תכשיטי היהלום של אליזבת ה-II

חגיגות יובל היהלום (60 שנה) להמלכתה של המלכה אליזבט ה-II על בריטניה הגדולה, שתימשכנה שנה שלמה, מגיעות לאחד משיאיהן בתערוכה מיוחדת, "יהלום: חגיגת יובל", שנפתחה לציבור בסוף השבוע ומציינת את פתיחת הקיץ השנתית של אולמות המדינה בארמון בקינגהאם. 10,000 יהלומים, משובצים בעבודות שהיו בבעלותם של 6 מונרכים לאורך 3 מאות יצאו לתצוגה, כדי לציין את שלטונה בן 60 השנים של המלכה.

התערוכה תציג עד יום א' הקרוב, ושוב מה- 31 ביולי ועד תחילת אוקטובר. היא כוללת מספר תכשיטים אישיים של המלכה ועבודות מהאוסף המלכותי, אוסף האומנות של משפחת המלוכה הבריטית.

"הפריטים בתערוכה נבחרו בשל חשיבותם האומנותית וערכם וההיסטורי, ועבור המיומנויות העיליות בחיתוך והרכבת יהלומים שהן מגלמות", מספרת אוצרת התערוכה קרולין דה גיטו. "התערוכה מראה כיצד לאורך 3 מאות, מונרכים השתמשו ביהלומים כדי להפגין פאר – בין אם כהידור אישי ובין אם כהכרזת כוח", כך דה גיטו. "כל פריט מדגים אוּמנות עוצרת נשימה וטומן בחובו המצאה עיצובית יוצאת דופן".

   לנחש את שווי הסיכה על דש הבגד. המלכה אליזבת ה-II | צילום: רויטרס

חלק מהתכשיטים, כמו למשל כתר הדורבר של דלהי, סיכת האימרה של המלכה ויקטוריה ונזר הקוקושניק – מוצגים כאן לראשונה. התערוכה כוללת גם תכשיטים שיוצרו מהיהלום הגדול בעולם, יהלום קולינן ששקל 3,106 קאראט כאבן בלתי חתוכה. יצירות המכילות 7 מתוך 9 האבנים העיקריות שנחתכו מהקולינן 'מתאחדות' בתערוכה זו לראשונה. הן כוללות את סיכת הקולינן III והקולינן IV, שענדה המלכה לטקס תפילת ההודיה הלאומית לרגל יובל היהלום שלה בקתדרלת סיינט פול בתחילת החודש. 

הסיכה עם יהלומי הקולינן II ו-IV | צילום: רויטרס

התערוכה כוללת מספר יצירות שהוזמנו ע"י המלכה ויקטוריה, היחידה פרט לאליזבת ה-II שחגגה יובל יהלום למלכותה. הן כוללות את רביד ההכתרה שנצרף עבורה ונענד בהמשך ע"י המלכה אלכסנדרה, המלכה מארי, המלכה-האם אליזבת והמלכה אליזבת ה-II. כמו כן נמצא בתצוגה גם הכתר המיניאטורי שלבשה ויקטוריה ב- 1897 לציור הדיוקן הרשמי של יובל היהלום שלה. 1,187 היהלומים שבכתר מעניקים לו הוד המסווה את מידותיו הזעירות – רק 9X10 ס"מ.

הכתר המיניאטורי שלבשה המלכה ויקטוריה בציור דיוקנה הרשמי | צילום: רויטרס

יהלומים שנרכשו ע"י מלכים קודמים ממשיכים לגלם תפקיד חשוב באירועים טקסיים ולאומיים. עטרת היהלום, שנצרפה לרגל ההכתרה המפורסמת בפארה של ג'ורג' הרביעי ב- 1821, נלבשה ע"י המלכה בפתיחות הפרלמנט לאורך שלטונה. עם 1,333 יהלומיו החתוכים מעשה יד-אומן, הוא אחד מתכשיטיה המזוהים ביותר של הוד מלכותה, ומופיע על בולים של בריטניה וחבר העמים שלה, כמו גם על הדפסות מסוימות של שטרי בנק ומטבעות.

עוד מתוצרת יהלום קולינן: העדי | צילום: רויטרס

מבין חפציה האישיים של המלכה הנוכחית המופיעים בתערוכה ניתן למנות מספר פריטים המציינים מאורעות חשובים בחייה. מחרוזת דרום אפריקה ניתנה לנסיכה-דאז אליזבת ביום הולדתה ה- 21 ב- 1947. סיכת וויליאמסון מכילה במרכזה מה שנחשב ליהלום הורוד המשובח ביותר שנתגלה מעולם. היהלום נמצא בטנזניה ב- 1947  ע"י הגיאולוג הקנדי ד"ר ג'.ט. וויליאמסון, אשר נתן את האבן הבלתי חתוכה לנסיכה אליזבת לרגל חתונתה בנובמבר אותה שנה.

כולל חפצים אישיים. המלכה אליזבת בעת חגיגות יובל היהלום לכבודה | צילום: רויטרס

התערוכה תכלול גם חפצים היסטוריים המראים את המיומנות הרבה וכושר ההמצאה בהם השתמשו ביהלומים  בקרב תרבויות ומסורות שונות. הם כוללים את קופסת אבן הדם המעודנת בת המאה ה-18, שיוצרה למען המלך הפרוסי פרדריק הגדול. הקוספה כוללת קרוב ל- 3,000 יהלומים שסידורם הציורי מייצג צורות פרחים, חרקים וכלי נגינה. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן