“חוסר היציבות באיטליה הוא הוכחה לכך שתוכניות הצנע לא עובדות”

לציבור באירופה נמאס. תנועות המחאה מגד צעדי הצנע בגוש היורו טוענות כי יש לראות באיטליה הוכחה לכך שהמדיניות הכלכלית הדורשת קיצוצים והעלאת מסים אינה עובדת יותר. מתנגדי הצנע מפריז ועד אתונה קוראים לכלכלות החזקות בגוש, בראשן גרמניה למצוא פתרון אחר למשבר החוב. 

בעוד שאף אחד לא מאמין שגרמניה תיסוג מדרישותיה לקיצוצים נרחבים מהכלכלות החלשות בגוש היורו, גוברת התחושה כי המדינות החלשות עשויות לזכות להקלה מסויימת מהמעצמות בתנאי שיוכיחו נכונות לצמצם את גירעונן. 

המרוויחות הראשונות מהריכוך במדיניות המעצמות תהיינה צרפת, אשר בשבוע הבא צפויה להודיע על כך שעמדה ביעד הגירעון השנתי שלה וקפריסין שהשבוע קיבלה הכרה רשמית מגרמניה כמדינה הזקוקה לסיוע. 

הפגנות מתנגדי הצנע באיטליה ערב הבחירות | צילום: רויטרס

תוצאות הבחירות באיטליה אמנם מדגישות את הכאוס בו מצויה המערכת הפוליטית במדינה, אך הן גם מוכיחות כי לאזרחים במדינה נמאס מצעדי הצנע והם דורשים פתרונות אלטרנטיבים למשבר. ביום שאחרי הבחירות באיטליה מתחלק גוש היורו לשני חלקים: "חוטאי החוב" הממתינים להוראות מהמעצמות הכלכליות ו"העצמאיים" הכופים על עצמם את הפתרונות הפיסקליים. 

כתוצאה מכך, הפכה שורה של פוליטיקאים ומנהיגים כלכליים באירופה לשנויה במחלוקת, בראשם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. לטענת תנועות האנטי-צנע, "מרקל לא יכולה לנהל את גוש היורו לבדה", אמר שר התעשייה הצרפתי, המתנגד לצעדי הצנע ארנולד מונטבורג. שר האוצר הצרפתי פייר מוסקוביצ'י אמנם לא הרשה לעצמו לאמץ את נימתו הביקורתית של עמיתו אך אמר כי "המסר מהבחירות באיטליה ברור: 'היזהרו כשאתם מבקשים מהציבור לעשות הקרבות לטווח ארוך'. צריך לשנות את התפיסה הכלכלית ל'צמיחה מחדש'".  

בעוד שהעמדה הרשמית של הממשל הצרפתי היא לקבל את מעמדה של גרמניה כאחראית על ניהול המשבר בגוש היורו, בכירים בממשלה אומרים בחדרי חדרים כי היא עדיין לא הוכיחה שמדיניותה מקובלת ואפקטיבית עבור כולם. 

גרמניה מצידה נמצאת בבעיה משל עצמה. אם מרקל ומפלגתה רוצים לנצח בבחירות הכלליות שיערכו במדינה בספטמבר, יהיה עליהם להפגין חוסן, הן כלפי חוץ והן כלפי פנים. לכן במצב העניינים הנוכחי בגוש היורו הם אינם יכולים לרכך את עמדתם יותר מדי אך עליהם להיזהר במדית הנוקשות שהם מפגינים כלפי הכלכלות החלשות, אחרת יהיו אחראיים לפגיעה בגוש כולו. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן