חיים יוצאי דופן: 10 עובדות מפתיעות על פידל קסטרו

פידל קסטרו, המנהיג הקומוניסטי והנשיא לשעבר של קובה, מת ביום שישי האחרון בגיל 90 – 53 שנה ו-3 ימים אחרי אויבו המושבע, נשיא ארה"ב ג'ון פ. קנדי. למרות המעמד המנוגד שלהם, שניהם אהבו ספורט, לשניהם היתה חולשה לפילגשות ושניהם נאבקו כדי לגרש דיקטטורים מהמדינות שלהם. אך כאן מסתיים הדימיון ביניהם.

קנדי מת צעיר וקסטרו חי חיים ארוכים ושרד עשרה נשיאים אמריקאים. למרות שהוא לא גר בארמון ורחובות לא נקראו על שמו, קסטרו עדיין חי בצורה יוצאת דופן ואף צבועה יותר ממה שהיה רוצה שהעולם ידע. המנהיג המהפכן של קובה לא היה צנוע כל כך כפי שהוא הציג זאת. לפני כעשור, פורבס העריך את השווי האישי של קסטרו בכ-900 מיליון דולר. זהו תקציב סוציאלי גדול למדי עבור אדם אחד. אבל בשל דאגות אבטחה (לאחר מאות ניסיונות התנקשות), החיים האישיים הפרנואידים של קסטרו ומקום מגוריו היו סוד שאין שני לו. אפילו אזרחי קובה לא ידעו איפה הוא גר.

הנה כמה עובדות מפתיעות על סגנון החיים והבתים (שני מקומות המגורים העיקריים שאנחנו יודעים עליהם) של קסטרו:

1. קסטרו נולד במטע הסוכר המשגשג של אביו, אנג'ל קסטרו. המטע התפרש על פני 25 אלף דונם ועבדו בו כ-400 עובדים. הוא נמצא בעיירה ביראן, כ-805 ק"מ מהבירה הקובנית הוואנה, בקצה המזרחי של האי. בשטח הזה נמצא כעת מוזיאון קסטרו.

2. הבית שהקים אביהם, בעל שטחים אמיד, בביראן ב-1915 ובו גרו פידל ואחיו הקטן ראול, נשרף בשנת 1954, אבל העתק משוחזר שלו נבנה ב-1974.

3. ההורים של פידל וראול, אנג'ל קסטרו ולינה רוז גונזלס, נקברו במטע בביראן. ההיסטוריה המשפחתית שהייתה מאופיינת בזכויות פריביליגיות רבות (למרות שלא היה בורגני) היתה מנוגדת למסר שלו. לכן, כדי להעניק לעצמו אמינות, הוא הציג את הרקע של סביו כ"איכרים גליציאנים מגורשים" מספרד.

4. כמו קנדי, אביו של קסטרו שלח אותו לפנימייה בה קיבל חינוך איכותי, אך הציונים שלו היו בינוניים. בייסבול, קריאה ופוליטיקה היו בין תחומי העניין שלו. בגיל 12 הוא אפילו כתב מכתב לנשיא האמריקאי פרנקלין ד. רוזוולט וברך אותו על בחירתו מחדש, תוך כדי בקשה חצופה לקבל 10 דולר אמריקאים במזומן.

600 פעם ניסו להתנקש בו. קסטרו | צילום: Antonio Milena, ABr

5. הנכס בביראן היה הרבה יותר ממטע סוכר. בעל השטח העיקרי אנג'ל קסטרו, הקים בו גם בית ספר יסודי, מלון, פאב, סניף דואר, חנות מכולת ואזור לקרב תרגולים (כל זה נשמע כמו השקעה קפיטליסטית למדי).

6. קסטרו שלט בקובה במשך 49 שנה. הוא עבר לעיתים תכופות בשל 600 ניסיונות התנקשות (לפי הערכות) שנעשו על ידי ה-CIA ואויבים אחרים. הניסיונות הכושלים ידועים לשמצה – וכוללים סיגרים מתפוצצים ומילקשייקים מורעלים. קסטרו מסר את השלטון לאחיו ראול ופרש לקהילה הסגורה "פונטו צ'רו" (Point Zero), בית בן 75 דונם בפרברי הוואנה, אשר היה דומה למתחם צבאי.

7. פונטו צ'רו, ששימש לפני המהפכה כמתחם מסלולי גולף, נבנה על ידי קסטרו בשנות ה-70 לפי הדיווחים. לדברי שומר הראש לשעבר של קסטרו, המתחם כולל עצי תפוז, לימון, מנדרינה, אשכולית ובננה, כמו גם פרות ושש חממות לגידול מזון.

8. פונטו צ'רו היה רחוק מלהיות "בקתת הדייג" כפי שקסטרו הצהיר עליו כנכס העיקרי שלו. המתחם היוקרתי בשכונת ג'יימניטאס (24 ק"מ מהוואנה) שימש כבית הקיץ של קסטרו. העיתון InCoba Today מדווח כי לפי שומר הראש לשעבר של קסטרו, הוא גם החזיק בבתי מגורים ב-Cayo Piedra – מרחק יריקה ממפרץ החזירים; La Caleta del Rosario – שכלל מרינה פרטית; ו-La Deseada – בקתה בפינאר דל ריו, אשר לפי הדיווחים הייתה אחד המקומות האהובים על ידי קסטרו לציד ברווזים.

9. לאחר שפרש, קסטרו נפגש עם מנהיגים זרים, אנשים בעלי תפקידים ואף עם אפיפיורים בפונטו צ'רו, כולל יוחנן פאולוס השני ב-1998, בנקדיטוס השישה עשר ב-2012 ופרנסיס ב-2015. למרות העבר הדתי שלו (קסטרו השתייך למסדר הישועים), הוא היה אתאיסט. זה לא מנע ממנו לחגוג עם אפיפיורים ואף להחליף עימם ספרי דת.

10. נשיא קובה ראול קסטרו, אשר הכריז על מות אחיו, אמר כי גופתו של פידל תישרף והוא יזכה לטקס קבורה ממלכתי. ייתכן שהוא ינוח על משכבו בסופו של דבר במטע בביראן, אך אם לשפוט את סגנון החיים בו הוא חי – גם זה עדיין סוד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן