חמש דרכים שבאמצעותן ה-F-35A ישנה לחלוטין את הלוחמה האווירית

ההודעה של חיל האוויר האמריקני בתחילת אוגוסט כי הטייסת הראשונה של מטוסי F-35A שלו הפכה למבצעית היא חדשות טובות לתוכנית הנשק הגדולה ביותר של הפנטגון. אם הייצור יתקדם כמתוכנן, חיל האוויר האמריקני ירכוש יותר מ-40% מתוך 4,000 מטוסי ה-F-35 שייבנו. השאר יירכשו על-ידי חיל הים, חיל הנחתים, שמונה שותפות מעבר לים ולקוחות זרים נוספים. מכיוון שחיל האוויר האמריקני הוא הקונה הגדול ביותר, השתתפותו חשובה ביותר להשגת היתרונות הכלכליים בזכות הגודל, אשר תורמים להפחתת מחירו של כל מטוס.

אולם, גם אחרי 15 שנות פיתוח, אנשים רבים בוושינגטון אינם מבינים באמת מה עושה את ה-F-35 שונה ממטוסים טקטיים של העבר. דגם ה-F-35A שאותו רוכשים חיל האוויר האמריקני ורוב הלקוחות מעבר לים, נראה דומה למטוסי קרב מסורתיים מהדור הרביעי, אולם למעשה יש לו יכולת גבוהה פי שש בלוחמת אוויר-אוויר, יכולת גבוהה פי חמש בתקיפת מטרות קרקעיות, ויכולת גבוהה פי ארבע בהתחמקות מטילי קרקע-אוויר. הישגים אלה אומתו בניסויי הפיתוח.

אבל אין זה קל לנסות להסביר מדוע המטוס כל כך טוב יותר – במיוחד בגבעת הקפיטול, שם לא תמצאו טייסי קרב ומהנדסים. לאור זאת, ברצוני להציע את הגרסה שלי ל"נאום מעלית", שבו משתמשים תומכים כדי להסביר מדוע התוכנית שווה את הכסף. המטרה של נאום מעלית היא להעביר את הנקודות החשובות ביותר על תוכנית למחוקקים עסוקים ברגעים הקצרים שבהם אתה עשוי להיתקל בהם בנסיעה בין הקומות בבנייני המשרדים בבית הנבחרים או בסנאט.


ה-F-35 רק נראה דומה למטוסי קרב מסורתיים מהדור הרביעי | צילום: ויקיפדה

אם אתה בר מזל והמחוקק מוכן להקשיב, יש לך זמן לחמישה משפטים בערך לפני שדלתות המעלית ייפתחו והוא או היא ילכו לפגישתם הבאה. יש לי קשרים עסקיים עם מספר חברות הקשורות למאמץ ה-F-35 כולל הקבלנית הראשית לוקהיד מרטין, אבל מכיוון שאינני עוסק בשתדלנות לא הזדמן לי לשמוע את אחד מנאומי המעלית שלהם על כיצד ה-F-35 ישנה את הלוחמה האווירית. לפיכך, אם נתמקד בדגם A של חיל האוויר, להלן חמשת משפטי התמיכה שלי עם קצת הסברים.

ה-F-35A משגר ראשון בכל קרב. מטוס הקרב תוכנן מהיום הראשון לשלב טכנולוגיית נראות נמוכה ("חמקנות") בגוף המטוס כך שהאויבים לא יוכלו לגלות אותו, לעקוב אחריו ולפגוע בו. אין זאת רק שמכ"ם לא יוכל לראות אותו מתקרב – חתימות החום, הרדיו, החזות ואחרות מנוהלות באופן שהוא כמעט בלתי נראה ליריבים. וניתן להשתמש במערכת השיבוש האלקטרונית (שמיוצרת על-ידי BAE סיסטמס) כדי לשבש חיישנים ותקשורת של האויב עד כדי כך שלמתגוננים לא יהיה מושג מה קורה עד שהפצצות יתחילו ליפול. לפיכך, ה-F-35 תמיד משגר ראשון, ושורד כדי להילחם פעם נוספת.

ה-F-35A רואה כל דבר. ה-F-35A ייחודי במספר קריאות החיישנים שהמחשב שלו מתיך כדי להעניק לטייסים מודעות מקיפה על הסביבה שלהם. החיישנים העיקריים במטוס הם מכ"ם רב תפקודי זריז שיכול בו זמנית לסרוק, לעקוב ולשבש איומים; מערך של שישה חיישנים אלקטרו-אופטיים שמבוזרים מסביב למטוס כדי לחפש ברציפות איומים בכל הכיוונים (שניהם מיוצרים על ידי נורתרופ גרומן). המטוס משלב את הנתונים האלה עם נתונים מחיישנים של מטוסים אחרים, ומציג תמונה מפורטת של המרחב האווירי בסביבה בתצוגת הקסדה מול עיני הטייס.

ה-F-35A משתף מה שהוא רואה. ה-F-35A מקושר באופן מאובטח עם מטוסי קרב אחרים המופעלים על-ידי חיל האוויר, חיל הים וחיל הנחתים, כך שניתן לשתף עם כולם כל מה שרואה טייס אחד. מכיוון שלכל אחד מהטייסים בקבוצה הלוחמת יש אותה תפיסה מפורטת של מה שקורה, הם יכולים לסנכרן את הטקטיקות שלהם במידה חסרת תקדים. ערוצי התקשורת שמאפשרים סוג זה של לוחמה רשתית (אשר גם הם מסופקים על ידי נורתרופ גרומן) משתמשים באותות בקצב העברה גבוה שקשה לאויבים לשבש או ליירט, ובכך מקלים על השליטה בספקטרום האלקטרומגנטי על-ידי הכוחות הידידותיים.

ה-F-35A יכול לבצע מספר משימות בעת ובעונה אחת. ה-F-35A הוא מטוס רב משימתי שמנצל אוטומציה כדי להקטין את עומס העבודה של הטייס. לא רק שהוא הרבה יותר טוב בכל משימה מהמטוסים הטקטיים שהוא יחליף, אלא שהוא יכול לבצע כמה מהמשימות האלה בו זמנית – לדוגמה, תקיפת מטרות קרקעיות ושיבוש חיישנים של האויב באותו זמן שהוא אוסף מודיעין רב ערך ומשתף אותו. רב תכליתיות זו מתאפשרת בזכות שמונה מיליון שורות קוד תוכנה במחשבי המטוס שכוללות אלגוריתמים מתקדמים לביצוע כל פונקציה, החל מהפעלת אמצעי נגד וכלה באבחון דרישות תחזוקה.

מחירו של ה-F-35A סביר. הסיבה שחיל האוויר האמריקני רוכש 1,763 מטוסי F-35A היא שהוא יכול להרשות לעצמו לרכוש אותם. בניגוד למטוסי קרב קודמים, שהכפילו את מחירם עם כל דור חדש, ה-F-35A יעלה לא יותר מרכישת F-16 מהדגם החדיש ביותר שאותו הוא יחליף, כאשר יתבצע רכש בכמויות המתוכננות. במחיר הזה (כ-85 מיליון דולר למטוס) ה-F-35A יעלה פחות מ-737, מטוס הנוסעים הקטן ביותר של בואינג. ובעוד שעלות התפעול של ה-F-35A תהיה מעט גבוהה יותר מזו של F-16, הוא יהיה הרבה יותר שריד ובעל יכולות – מציאה אמיתית מבחינת מה שחיל האוויר מקבל תמורת הכסף שלו.

יהיה קל יותר להעביר את נאום המעלית הזה בבניין גבוה יותר מן הבניינים הנמוכים יחסית שמקיפים את גבעת הקפיטול, מפני של-F-35A יש כל כך הרבה מאפיינים מהפכניים שאתה באמת צריך יותר קומות כדי לספר את הסיפור. ה-F-35A ישנה לחלוטין את הדרך שבה חיל האוויר ינהל את עצמו בלחימה, ומכיוון שרוב הלקוחות הזרים ירכשו את הדגם של חיל האוויר, הוא גם ישנה את אופן ביצוע המבצעים האוויריים של הקואליציה. בנות הברית של ארה"ב הבינו שהפעלת מטוסי F-35 היא הדרך הטובה ביותר להבטיח שהן ישלטו במרחב האווירי הגלובאלי בעשורים הבאים, כך שההשקעה בת 15 השנים של חיל האוויר בשינוי הכוח האווירי מניבה גם דיבידנדים גדולים במאזן הסחר של ארה"ב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן