חקלאות נגד התמכרות: אכילת פירות וירקות מסייעת לגמילה מעישון

ע"פ מחקר חדש, למעשנים המגדילים את צריכת הפירות והירקות בתזונתם ישנם סיכויים גבוהים יותר להצליח להפסיק לעשן.

לפי המחקר, מעשנים שצרכו מנת פרי או ירק 4 פעמים ביום ומעלה נהנו מסיכוי גבוה פי 3 להיות חופשיים מטבק 14 חודשים מאוחר יותר, בהוואה לאלה שצרכו מנה כזו פחות מפעמיים ביום.

המחקר כלל 1,000 מעשנים בני 25 ומעלה, ומשתתפיו מילאו שאלונים לגבי הרגלי העישון וצריכת הפירות והירקות שלהם. הם שבו עם התוצאות לאחר שנה וחודשיים, ונבדקו באם עישנו במהלך החודש האחרון.

   יותר טוב מזפת. ירק | צילום: רויטרס

התשובות היו עקביות וניתנות לצפייה, גם בניכוי הבדלי מין, גיל ומוצא, חינוך, הכנסה ואינדיקטורים בריאותיים כלליים. אלה שצרכו יותר פירות וירקות גם הציגו פחות סממנים של תלות: שיעור מופחת מתוכם צרך למעלה מ- 20 סיגריות ליום או שעישן את הסיגריה הראשונה שלו במהלך 30 הדקות הראשונות של ערנותו. 

אח שלו, לא עדיף איזה במיה? | צילום: רויטרס

מחקרים קודמים כבר הראו כי מעשנים נוטים לצרוך פחות ירקות ופירות מלא-מעשנים. מסתבר כי כבר נקבע במחקרים כי ישנם מאכלים מסוימים המרעים את טעמה של הסיגריה – למשל חלב ומוצריו, פירות וירקות, בעוד קפה, בשר אדום ואלכוהול משפרים אותו. מחקרים נוספים העלו כי הצורך בסיגריה והצורך באוכל הם קשורים האחד לרעהו ולעיתים קרובות אנו אף מתבלבלים ביניהם. השערה שהועלתה בעקבות זאת היא כי תזונה עשירה בסיבים תותיר בנו תחושת מלאות תמידית ותמנע את התפתחותו של "בלבול צורך" כזה. עם זאת, במונחים פרקטיים סביר להניח כי צרכני פירות וירקות מובהקים הם בעלי מודעות בריאותית ותזונתית גבוהה יותר מאחרים, ועל כן סביר גם יימנעו מעישון יותר מאחרים בכלליות. ובכל זאת, ישנה סבירות גבוהה כי צריכת מנת פרי או ירק, או אפילו כוס חלב, בפעם הבאה שבא לכם סיגריה – עשויה לעזור לכם להתמודד עם היצר. גישה תזונתית, במילים אחרות, היא שלב נכון בדרך להפסיק לעשן

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן