חשיפת פורבס: כל האמת מאחורי צוואתו של מייקל ג'קסון

למעלה מ-3 שנים מאז מותו בטרם עת, מייקל ג'קסון ממשיך לייצר כותרות – הסקנדל האחרון כתוצאה ממחלוקת בין בני משפחתו סביב צוואתו. כמה מאחיו כינו את המסמך "שקרי", בעוד נציגי עזבונו טענו כי מדובר ב"האשמות שקריות ומשמיצות, שמקורן בתיאוריות קונספירציה אינטרנטיות ישנות".

למרבה צערם של חובבי הסקופים, האמת השערורייתית אודות צוואתו של מייקל ג'קסון היא שאין באמת שערורייה של ממש, לפחות מנקודת מבט משפטית. בשבוע שעבר השיג מגזין פורבס עותק מהצוואה האחרונה של ג'קסון מבית המשפט העליון בלוס אנג'לס, ונסקרו בנפרד שלוש הגרסאות הקודמות של הצוואה אף הן – כולן יחדיו עקביות בצורה ראויה לציון ומהוות אישרור למציאות המשעממת: לצוואה אין כל סיכון לעמוד בפני שינוי או מהפך, וגם לו היה – היא הייתה מוחלפת בגרסא מוקדמת יותר וזהה כמעט לחלוטין.

"אם מתגלה כי צוואה מאוחרת יותר איננה תקפה, לצוואה האחרונה הקודמת לה ינתנו כוח ותוקף מלאים", מאשרים מומחים בתחום. תוכניותיו של ג'קסון לאחרי מותו השתנו הרבה לאורך השנים; בצוואתו מ-1995 הוא נקב בשמם של ג'ון ברנקה, ברט מיטצ'ל ומארשל גלפנד כמוציאים לפועל-שותפים. כמו כל הגרסאות ההמשכיות של הצוואה, היא מורה כי ענייניו של מלך הפופ ימוקמו במסגרת ישות הידועה כקרן המשפחתית של מייקל ג'קסון, הקובעת את החלוקה הבאה: 20% לצדקה, כשהיתרה מחולקת בין קרן לכל החיים עבור אמו של מייקל, קת'רין ג'קסון, וקרן לכל ילד של מייקל. עם מותה של קתרין יועברו כל הקרנות אל הילדים.

זה בינה לבינה. אמו של ג'קסון קת'רין ובתו פאריס | צילום: רויטרס

הצוואה השנייה, מדצמבר 1997, נוקבת גם הייא בשמם של ברנקה ומיטצ'ל כמוציאים לפועל, אך מחליפה את גלפנד בבנקאית ג'יין הלר. חלוקת הקרנות נותרת זהה. בנו הבכור של מייקל – פרינס מייקל ג'וזף ג'קסון ג'וניור, שנולד בפברואר – מוזכר בשמו, אך הצוואה עדיין קובעת כי חצי ממה שנשאר לאחר חלוקה לצדקה ולאמא ג'קסון – יחולק בין כל הילדים העשויים להיוולד לו.

השלישית, ממארס 2002 ואחרי לידת שני ילדיו הנוספים – פאריס מייקל קת'רין ג'קסון ופרינס מייקל ג'וזף ג'קסון ה-II, הידוע יותר כ"בלאנקט" – נוקבת בשמותיהם של שני הילדים הראשונים בלבד, אך עדיין קובעת כי הקרן תחול על כל ילדיו באופן שווה. אולי רק ליתר ביטחון – ביולי שלאחר מכן נכתבה צוואה רביעית, הנוקבת בשמותיהם של כל שלושת הילדים.

אחיו ואחיותיו של ג'קסון אמרו כי הזמר היה בניו יורק ב-7 ביולי, התאריך שנושאת הצוואה הרביעית עם חתימתה בלוס אנג'לס. אחרים אישרו כי ג'קסון אכן היה בניו יורק באותו יום. אך לפי החוק הקליפורני, זה לא משהו שיבטל את תוקף הצוואה, ואין מניעה כי המסמך פשוט נושא תאריך שגוי. "תאריך החתימה לא משנה באם הוא שגוי", מאשרים מומחים, "ואין דרישות תיארוך כלשהן".

הצוואה אושרה גלויות ב-2009, והחוק הקליפורני קובע תקופה של 120 יום לעתור לבית המשפט לביטול אישור הצוואה. תקופה זו חלפה מזמן. עדי הצוואה כולם אישרו את תוקפו של המסמך – ולדברי מנהל העיזבון פול גורדון הופמן, נוצר קשר עם כל המעורבים בימים שלאחר מותו של ג'קסון, ואיש מהם לא הצביע על זיוף בחתימתו.

אפילו אם הצוואה האחרונה – או 3 הצוואות האחרונות כולן – איכשהו יידחו, התוצאה עדיין תהיה זהה: ג'ון ברנקה, הנזכר כמוציא לפועל בכל 4 הצוואות, עדיין יהיה אחד המוציאים לפועל; 20% מכלל ההכנסות בקרן ילכו לצדקה, והיתרה תתחלק בין קרן לקת'רין ג'קסון לבין קרן לילדיו. אם יבוטלו כל 4 הצוואות, הילדים יירשו את העיזבון בגיל 18, וקת'רין ג'קסון והצדקה ייוותרו בחוץ. בתיאוריה, צוואה מאוחרת יותר מכל אלו תוכל להחליף את הנוכחית באם תתגלה, אך נראה מאוד לא סביר, בלשון המעטה, שמישהו היה מחכה זמן כה רב בטרם היה מעלה אותה.

עקבי בצוואותיו. מלך הפופ | צילום: רויטרס

"לא הגיוני שמישהו שהכיר את מייקל, ולפיכך היה אמון על צוואתו, לא ידע על מותו ועל כן עדיין מחזיק בה", פוסקים מומחים, ומצביעים על כך שאף אחד מעורכי דינו ומנהלי עסקיו לשעבר של ג'קסון לא יודע על צוואה מאוחרת יותר. לא הוצבע בשום שלב על חתימתה של צוואה חדשה יותר.

אבל כל זה, בסופו דבר, חדשות ישנות. אביו של מייקל, ג'וזף, שהושאר מחוץ לצוואה העדכנית ביותר (כמו גם שלוש קודמותיה), ניסה לקרוא תיגר על הצוואה בחודשים שלאחר מות בנו. "ג'ו ג'קסון אינו זכאי לשום חלק מהעיזבון", פסק השופט מיטצ'ל בקלוף ב-2009, "לפי החלטת בנו". בסמוך לכך מינה בקלוף רשמית את ברנקה ומקליין למוציאים-לפועל במשותף, כשקת'רין ג'קסון ויתרה על התנגדויותיה הקודמות והודיעה על תמיכתה במינויים.

בדיעבד, נראה כי הייתה זו החלטה נבונה. העיזבון הניב כחצי מיליארד דולר בשלוש השנים שמאז מותו של הזמר, הודות לשטף עסקאות – כולל מקדמה של 60 מיליון דולר על הסרט "This is it", חוזה הקלטות חדש בשווי 250 מיליון דולר וסיבוב הופעות עולמי בשיתוף עם "סירק דה סוליי" שכבר הכניס מעל 75 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2012 – יותר מכל סיבוב הופעות אחר בצפון אמריקה. סה"כ הרוויח מייקל יותר בשלוש השנים האחרונות מאשר כל אומן חי שהוא – עוד סיבה בגללה קשה לראות את מבנה הצוואה שלו זוכה לאיזשהו שינוי מתישהו בקרוב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן