“טיב טעם ו-AM:PM יאבדו 160 מ’ שקל מסגירת סניפים בשבת”

טיב טעם ו-AM:PM יאבדו 160 מיליון שקל בשנה מסגירת סניפיהן בתל אביב בשבת, כך אומרים בחברת המידע העסקי BDI. על פי חישוב שערכה החברה, עיריית תל אביב, הנוהגת לקנוס את הרשתות בשל הפעלתן בשבת,  תאבד הכנסות של 1.5 מיליון שקל בשנה, זאת לפי הערכה של תשלום מלוא הקנס בסך 660 שקל לכל סניף הפועל בשבת.

תהילה ינאי, מנכ"ל משותף בחברת BDI מסבירה שההנחה לפיה מה שלא יקנה הציבור בשבת, הוא יקנה ביום חול כך שההכנסות של הרשתות (טיב טעם ו-AM:PM) לא ייפגעו אינה נכונה. לדבריה,  "ראשית, הרבה מהקניות הנהוגות ברשתות אלו בשבת הן רכישות מיידיות ולא מתוכננות ושנית, רמות המחירים הגבוהות יחסית בהשוואה לרשתות אחרות הפתוחות לכל אורך השבוע יגרמו להפניית עיקר הרכישות לרשתות האחרות". ינאי מוסיפה שמי שעשוי להרוויח מסגירת הרשתות בשבת הן דווקא המסעדות שמורשות לפעול בשבת. 

בתחילת השבוע קיבל הית המשפט העליון את ערעור בעלי העסקים הקמעונאיים לממכר מזון בתל אביב (חנויות סופר מרקט), אשר ביקשו לבטל את פסק דינו של בית המשפט לעניינים מנהליים שלא להורות על סגירת עסקים הפתוחים בשבת. המשמעות: חנויות כגון AM:PM או טיב טעם עלולות לספוג מכה קשה.

צילום: יח"צ

השאלה שעמדה להכרעה היא האם לחייב את העירייה להפעיל אמצעי אכיפה נוספים שבסמכותה להפעיל, אולם נמנעת מלהפעילם. בית המשפט העליון קבע שעל העירייה לפעול לאכיפת חוק עזר לסגירת עסקים בשבת גם מטעמים של שמירה על החוק, לרבות חוקי העזר העירוניים.

בית המשפט העליון ביטל כאמור את פסק הדין של בית המשפט לעניינים מנהליים והשיב את הסוגיה לפתחה של העירייה, על מנת שתפעיל שיקול דעתה ותקבל החלטה בדבר אופן הפעלת הסמכויות המוקנות לאכיפת חוק העזר.

"בהתנהלותה הנוכחית, העירייה מאפשרת בפועל הפרתו המתמשכת של חוק זה", קבע בית המשפט, "מה גם שיש חשש כי נוח לעירייה שלא לעמוד על קיומו נוכח רווחיה הכלכליים מהטלת קנסות". השופט רובינשטיין הביע תקווה כי יימצא פתרון אכיפה שיכבד את החוק, את השבת ואת תושבי תל אביב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן