טסים לחו"ל? אולי כדאי שתיקחו איתכם כפפות לטיסה

אנו כבר יודעים שמטוסים הם צלחות פטרי אווריריות, ועיטוש אחד קטן יכול בשניות אחדות להתפשט ברחבי הקבינה ולהדביק עשרות נוסעים. אולם, מחקר חדש טוען שזו דווקא הדאגה הקטנה ביותר של הטסים – זה לא מה שאתם שואפים, שיגרום לכם לבעיות הגדולות, זה במה שאתם נוגעים.

חוקרים מאוניברסיטת אובורן החליטו לכסות משטחים שונים מרחבי המטוס בשני חיידקים מדבקים ואלימים במיוחד – מרסה, החיידק שהורג 19,000 איש בארה"ב בכל שנה, ובקטריית האי.קולי, חיידק האחראי להתכווצויות בבטן, בחילות ושלשולים. מטרת הניסוי – שבוצע מטעם המנהל הפדרלי לתעופה – היה לגלות כמה זמן מחזיקים החיידקים הללו בקבינה טיפוסית של מטוס נוסעים.

החוקרים בחרו 6 משטחים שאנשים נוגעים בהם במטוס באופן תדיר, ביניהם משענות היד, השולחנות המתקפלים, הבד של כיסי המגזינים וידית המתכת של השירותים.

כמה חיידקים יש על השולחן המתקפל הזה? | אילוסטרציה: Shutterstock

הטמפרטורה והלחות בקבינה שונו על מנת לחקות את התנאים האמיתיים במטוס, והחוקרים ערבבו את החיידקים עם שלוש תמיסות נפוצות גם הן במטוסים – מי מלח, זיעה מדומה וריר מדומה.

בין ממצאי המחקר נמצא שחיידקי המרסה שרדו עד 168 שעות (כשבוע) על בד הכיס האחורי של המושב. חיידקי האי.קולי שרדו 96 שעות על משענות היד, 72 שעות על השולחנות המתקפלים ו-48 שעות על ידית השירותים.

עם זאת, החיידקים לא יכלו להיות מועברים בכל שלב ובכל אחד מהמשטחים. כשעורבבו בריר או זיעה ונבדקו על משטחים מאווררים, כמו הבד של כיס הכיסא, חיידק המרסה הועבר רק ב-1.1% מהזמן לאחר 24 שעות, ואיבד את השפעתו לחלוטין לאחר 48 שעות. אולם, כשעורבב בזיעה ונבדק על משטחים שאינם מאווררים, כמו השולחנות המתקפלים, אחוז ההעברה שלו היה כ-45%.

מנגד, חיידק האי.קולי נשאר עמיד למדי והמשיך להיות מועבר באחוזים גבוהים גם לאחר 72 שעות על השולחנות המתקפלים.

לטיסה הבאה כדאי להביא מגבונים | צילום: Shutterstock

לצד הנתונים המלחיצים הללו, חשוב לדעת שהחוקרים לא ניסו על המשטחים חומרי ניקיון שונים על מנת לבדוק את עמידות החיידקים אז. לכן, אם צוות המטוס מבצע את עבודתו נאמנה, שיעורי ההעברה של החיידקים הללו, וכל חיידק אחר, לפחות בתיאוריה, אמורים להיות נמוכים יותר.

מה שכדאי אולי לקחת מהממצאים הללו היא שעלינו להמשיך לעשות את מה שאנו עושים כבר כיום – לשטוף ידיים לעיתים קרובות. חוץ מזה כדאי גם שנבחן לאן בדיוק אנחנו שולחים ידיים ובמה אנחנו נוגעים – מהכיס האחורי של המושב בטיסה למשל, קל וכדאי להתרחק. ורק עוד דבר אחד – אם הבוטנים שלכם התפזרו על השולחן, לא הייתי מרים אותם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן