יהלומים לנצח: האם ההשקעה ביהלומים ממשיכה להשתלם?

ישנם דיווחים מעורבים לגבי ההערכה האם כרגע יהלומים הם השקעה רווחית. לדעת ושי דומינגז, הבעלים והמייסד של האתר ושי.קום, אתר יעודי למכירת יהלומים, "אף פעם לא היה זמן טוב כמו עכשיו להשקיע ביהלומים". ושי מונה מספר סיבות לכך – ראשית, הדרישה ליהלומים עולה על ההיצע הקיים, ומרבית התחזיות שמנסות לנבא את שוק היהלומים חוזות שהמצב הזה עומד להימשך. שנית, יש עוד פחות מ-20 שנה עד שיתכלו רוב המכרות הגדולים והפעילים. ההיצע, אם כן, מוגבל מאוד. שלישית, והכי חשוב, אין תגליות חדשות וגדולות של מכרות יהלומים בזמן האחרון. כל אלו מצביעים על יציבות בשוק היהלומים.

מקובל לחשוב שיהלומים הם עבור העשירים ביותר, אולם ושי דווקא ממליץ לכולם להשקיע ביהלומים, אולם בקטנים יותר, "אני לא ממליץ למשקיעים לקנות טבעות גדולות מדי, בגלל שלאנשים בתוך המסחר הנזילות עשויה להיות בעייתית. עדיף ללכת על יהלומים קטנים יותר. יש גם יהלומים ב6-7 אלף פאונד".

על פי הערכתו של ושי, כרגע השוק מאוד נזיל, ומבחינת רווח לקונה, ערכם של יהלומים עולה בקצב של כ-15% בשנה. אולם, עולה גם השאלה לכמה זמן כדאי להחזיק בהם – "יהלומים הם השקעה לזמן בינוני-ארוך, כך שצריך להחזיק בהם 3-5 שנים כתקופת מינימום", מסביר ושי.

יהלומים קטנים הם ברי השגה והנזילות שלהם גבוהה יותר | צילום: רויטרס

אבל יש עוד אופציות להשקעה ביהלומים מלבד קניה ישירה בחנות. קרנות השקעה ביהלומים נפוצות יותר ויותר, אבל "הבעיה עם רובן", לדברי ושי, "היא שהרמה ההתחלתית להשקעה היא בד"כ 15,000 פאונד ומעלה, כך שהם לא מכוונים לקהל המוני, אלא למשקיעים מתוחכמים יותר".

עוד דרך שבה ניתן להשקיע ביהלומים היא באמצעות קניה ישירה של מניות בחברות הכריה, כמו קרטל היהלומים, דה-בירס (De Beers), חברת הכריה אלרוסה (Alrosa), וריו טינטו (Rio Tinto).

לדה-בירס היה מונופול בשוק במשך עשורים רבים, אך נדמה שהאחיזה הזו נחלשת. "בשנת 1998 הם שלטו ב-90% מהמכרות בעולם, בשנה שעברה זה היה 15% בלבד, וב2013 הם אמנם שולטים ב-35% מהשוק, אבל הם הבעלים של 20% מהמכרות בלבד, כך שכל הדינמיקה של השוק הזה משתנה", מסביר ושי.

על אף שדה-בירס אינם עוד מונופול בשוק היהלומים, הם נותרו השחקן הכי מתוחכם בו, לדעתו של ושי. "במשבר הכלכלי של 2009 מחיר היהלומים צנח רק בכ-2.8%, זאת מכיוון שהאספקה לשוק הוגבלה, וזה אחד הגורמים המשפיעים על המחיר בשוק היהלומים". אם תהיה תגלית משמעותית של מקום כריה חדש ליהלומים, השפעתו על המחירים בשוק יהיו תלויים מאוד בשאלה בידי מי המכרה.

יהלומים לנצח

ליהלומים שמורות אמרות שגרות בפי כולנו, שמדגימות את הקשר החזק בין היהלום לבעליו. אמירות כמו "יהלומים לנצח" ו"יהלומים הם חבריה הטובים ביותר של אישה" נחרטו בזיכרון הקולקטיבי של אנשים מכל רחבי העולם. למעשה, היו אלו דה-בירס שעיצבו את הקשר הזה בין יהלומים לאהבת נצח, קשר שאינו מתרופף עד היום. ושי מסביר כי "היהלומים הם החומר הקדום ביותר המוכר לאדם, והם גם הדבר הקשיח בעולם, שום דבר לא יכול לשבור יהלום, חוץ מאולי יהלום אחר. הם גם תמיד מקושרים למלוכה ולסלבריטאים, כך שאני חושב שהמסר הזה הוטמע והולך להישאר במודעות שלנו"..

במשבר הכלכלי של 2009, ערכם של היהלומים ירדו ב-2.8% בלבד | צילום: רויטרס

גם בכל הנודע למדינות פחות מערביות, ולשווקים מתפתחים, כמו סין, הונג קונג והודו, ניתן לראות כי צריכת היהלומים נמצאת במגמת עליה. למשל, 62% מהזוגות המאורסים בעיר הסינית שאנגחאי קונים טבעת יהלום, זהו נתון כפול מזה שהיה בשנות ה-90, ואם ניקח בחשבון שמדובר בעיר הגדולה בעולם שמונה מעל ל-2 מיליון תושבים, מדובר בהרבה מאוד יהלומים.

כמו כן, גם בחברה המסורתית של הודו, שזהב עובר בה בדרך כלל מדור לדור, ניתן לראות שהם ממשיכים בפרקטיקה הזו, והוסיפו לה גם יהלומים.

ומה לגבי זיופים?

כמו בכל תעשיה, ואולי במיוחד בתעשיית היהלומים יקרי הערך, זיופים מהווים בעיה לא קטנה. ישנם לא מעט דמויי יהלומים כמו מואסניט והזירקונים הנפוצים, והתמודדות איתם מצריכה איש מקצוע. "כמומחה אתה יתמיד יודע מה ואיפה לחפש. למשל, רמת הניצוץ שבוקע מהאבן, ביהלום הוא מאוד טבעי, ואילו באבנים האחרות הוא נראה מעט סינטטי. כמו כן, המשקל ביחס לגודל שונה בין יהלומים לאבנים אחרות, כך שישנן מספר דרכים בהן תוכל לדעת אם מדובר ביהלום או בדמוי יהלום".

אם כן, בין אם אתם בני מעמד הביניים, או יורשיו של טייקון זה או אחר, השקעה ביהלומים נראית היום אטרקטיבית למדי, במיוחד שכאופציות ההשקעה מסביב הופכות פחות בטוחות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן