יוון בחובות עמוקים – אך תשקיע 37 מיליון דולר במסלול מירוצי פורמולה

יוון, אשר נמצאת במוקד המשבר האירופי, אמנם קבורה תחת עול החובות ומנסה להעביר תוכניות צנע מחמירות, אולם המדינה אישרה אתמול תוכנית לבניית מסלול מירוצי פורמולה 1 ליד העיר פטרס בעלות של 122 מיליון דולר. מה שמדהים לא פחות הוא שהממשלה היוונית עצמה תממן שליש מעלות ההקמה, כלומר 37 מיליון דולר.

התומכים בבנייה טוענים שמסלול המירוצים ייצור משרות וימשוך תיירים והכנסות מתיירות. הכלכלה היוונית התכווצה ב-6.5% השנה, וגם בשנה הבאה צפויה לה התכווצות של 3.8%, כל זאת בזמן שרמת האבטלה גבוהה יותר מ-20%.

יוון היא לא סינגפור. מסלול מירוצי פורמולה 1 | צילום: רויטרס

יוון הסכימה באחרונה לתוכנית צנע של 17.5 מיליארד דולר, שתפתח את הדלת לסיוע אירופי בסך 40.5 מיליארד דולר. חלק מקיצוץ העלויות הגיע מהגבלת פנסיות והפחתת משכורות, אך זה כנראה לא משפיע על ההחלטה לבנות מסלול מירוצים עבור ליגה שבה ליוון אין קבוצה או אפילו נהג מקומי.

הפרויקט הנוכחי הוא כמובן אינו ההשקעה המסיבית הראשונה של יוון בספורט. ב-2004 אירחה המדינה את המשחקים האולימפיים באתונה. עלות המשחקים למדינה הייתה 8.9 מיליארד יורו, 80% מתוכם הושקעו בבניית המתקנים. כיום, ההוצאה המסיבית על המשחקים היא אחת הסיבות לצניחתה של יוון לפשיטת רגל. יתרה מזאת, עלויות האחזקה של האצטדיונים הללו, אשר רובם נטושים כרגע, נמוכות יותר מעלות אחזקה שנתית של מסלול מירוצים.

אפשר להשוות את יוון לסינגפור. ב-2008 נכנסה המדינה לסבב הפורמולה 1. המירוץ השנתי הוא אטרקציית תיירות מרכזית, ומשך על פי הערכות 150 אלף מבקרים בארבע השנים האחרונות, תוך שהוא מייצר 114-122 מיליון דולר בהכנסות, אך עלות אירוח מירוץ בודד היא 122 מיליון דולר בשנה, כש-60% מתוכם משולמים על ידי הממשלה. לאחרונה חידשה סינגפור את החוזה עם הליגה, אך רק אחרי שהממשלה התנתה את החתימה בהפחתה של 20% לפחות בעלויות המירוץ.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן