יוון העתיקה או בבל: איפה נבנה "המחשב הראשון בהיסטוריה"?

מנגנון האנטיקיתרה (Antikythera) הוא פיסת הטכנולוגיה הקדומה המרשימה ביותר שנמצאה אי פעם והייתה מתוארכת עד כה לתקופה שבין 150 ל-100 לפנה"ס. המנגנון הכולל לפחות 30 גלגלי שיניים ותוכנן באמצעות טכנולוגיה שאבדה ונתגלתה מחדש רק בימי הביניים, הוא חלק ממכונת חישוב מורכבת ומתקדמת מאוד ביחס לתקופתה, שככל הנראה שימשה לחישובים אסטרונומיים. האנטיקיתרה נמצאה על סיפונה של ספינה רומית טרופה בחופי האי אנטיקיתרה שליד כריתים, ומאז גילויה ב-1900 נותח המנגנון באמצעים טכנולוגיים שונים ושוחזר מתוך 82 חלקים שנמצאו.

חוקרים מאמינים כי הצליחו לזהות ליקוי חמה ספציפי שנחזה באמצעות המכשיר שמסוגל למצוא את מיקומם המדויק של השמש והירח, את הפזה של הירח ואולי אף את מיקומם של כוכבי הלכת בכל יום נתון. הליקוי הביא את החוקרים למסקנה שיתכן ו"המחשב הקדום" הזה כלל לא היה יווני אלא בבלי ומקורו עתיק בהרבה ממה שחשבו עד כה – תחילת המאה השלישית לפני הספירה.


מנגנון האנטיקיתרה | צילום: מתוך ויקיפדיה

כריסטיאן כרמן, היסטוריון מדע מאוניברסיטת קווילמס בארגנטינה, וג'יימס אוונס, פיזיקאי באוניברסיטת פגט סאונד בוושינגטון, הגיעו למסקנה לאחר שהשוו את תחזיות הליקויים של המכשיר עם תיעוד של מאורעות שמימיים מבבל העתיקה. החוקרים גילו כי התאריך הראשון אותו תוכנן המכשיר לנבא הוא ה-12 במאי בשנת 205 לפני הספירה. אמנם יתכן שהוא תוכנן לחזות תאריכים קודמים לנקודה בה יוצר, אך הדבר היה פוגע בדיוקו (שהוא המרכיב החשוב ביותר בו) ולכן, מאמינים החוקרים כי זו אפשרות פחות סבירה.

לגילוי הנוכחי קדם גילוי של טוני פריט' ב-2008 שמצא כי החוגה בחלקו האחורי של המכשיר מכילה מערכת מדידה התואמת את השיטה האריתמטית הבבלית. הגילוי הזה שכנע את קווילמס ואוונס שהמכשיר לא תוכנן על סמך הטריגונומטריה היוונית שעדיין לא הומצאה בשנת 205 לפניה"ס.


שחזור של מכונת החישוב | צילום: מתוך ויקיפדיה

יחד עם זאת, על אף שהטכנולוגיה היתה מיובאת, כנראה שהמכשיר עצמו נבנה ביוון מאחר שהאותיות עליו הן יווניות והוא כולל מחוג שמצביע על התאריך בו יתקיימו המשחקים האולימפיים ובנוסף הקדשה המדברת על אירוע אתלטי ברודוס.

ההערכה החדשה לגילו של המכשיר גם תואמת במידה רבה את עדותו של הסופר והמדינאי הרומי הנודע קיקרו, אשר מזכיר בכתביו מכשיר דומה שייצר ארכימדס שחי במאה שלישית לפנה"ס. אם המכשיר אכן נוצר בשנת 205 לפנה"ס, הוא לא נבנה בידי המתמטיקאי הדגול שמצא את מותו כ-7 שנים לפני כן, אך יתכן שהתבסס על הטכנולוגיה שפיתח.

כך או כך, ככל שהמחקר ההיסטורי מתקדם, אנחנו נחשפים יותר ויותר ליכולות הטכנולוגיות המרשימות בהם החזיקו התרבויות העתיקות. האנטיקיתרה היא אולי הדוגמה הבולטת ביותר לכך וכעת נראה כי היא אפילו עתיקה יותר ממה שחשבנו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן