יו"ר לאומי פסימי: האבטלה תעלה ב-2013 ועלולה להגיע ל-8%

 בנק ישראל יתמודד בשנה הבאה עם דילמת הריבית, כך אמר כך אמר לפני זמן קצר יו"ר בנק לאומי, דוד ברודט שהשתתף בועידת "תחזיות 2013" של כלכליסט בתל-אביב. ברודט טען כי מצד אחד קיים הצורך בשמירה על ריבית נמוכה לנוכח ההאטה בפעילות במשק, ומאידך ניצב הסיכון שמהווה ריבית נמוכה בשוק המשכנתאות ומינוף היתר שעלול להיווצר כתוצאה מהורדת הריבית

באשר לתחזית ל-2013 ברודט סבור כי הצמיחה לא תעבור את 3% אלא אם כן תחול זרימת הגז ממאגר תמר שתוסיף כ-1% לצמיחה. אמש פרסם בנק ישראל את תחזיותיו והעריך כי הצמיחה שנה הבאה תעמוד על 2.8% כאשר יחד עם הפקת הגז ממאגר תמר שתחול במחצית השנייה של השנה הצמיחה תסתכם ב-3.8%. עוד טען ברודט כי האבטלה עלולה להגיע לשיעור של 8% וכי האינפלציה תעמוד על כ-2%.

יו"ר בנק לאומי המשיך את התחזית הפסימית והביע חשש כי הדבר הוודאי היחיד שניתן לומר לגבי שנת 2013, הוא שהיא תתאפיין באי וודאות גדולה. ברודט המשיך כשהוא מצביע על מצב הכלכלה העולמי ובכלל זה הפסימיות הנמשכת באירופה וההאטה בסין, ברזיל והודו.

יו"ר לאומי דוד ברודט עם רקפת רוסק-עמינח | צילום: רויטרס

הפצצה של לפיד

"אם ראש הממשלה כבר לא רואה את מעמד הביניים הישראלי ממטר, אולי הגיע הזמן לדבר איתו בשפה שהוא מבין. העלאת המיסים הבאה היא הקו האדום שלנו, ואנחנו לא ניתן לזה לקרות", כך אמר יו"ר מפלגת "יש עתיד" יאיר לפיד שהשתתף גם הוא מוקדם יותר בועידת "תחזיות 2013" של כלכליסט.

"ממשלת ישראל יצרה בתקציב "בור" של למעלה מ-15 מיליארד שקל, ועכשיו היא מעמידה פנים שהיא לא יודעת מאיפה היא תביא את הכסף. הפוליטיקה הישנה שלנו, והפוליטיקאים הישנים שלנו שחושבים רק על עצמם, מגיעים תמיד לאותה תשובה: הם יעלו עוד מיסים ועוד מיסים למעמד הביניים הישראלי. הם הרי לא יקצצו לחרדים, הם לא יקצצו למתנחלים, הם לא יקצצו לוועדים הגדולים, הם לא יקצצו לאף אחד מהסקטורים, מהמגזרים, מקבוצות האינטרסים ומאלה שהתפקדו אליהם למפלגה", הוסיף לפיד. "עד כאן. אם ראש הממשלה כבר לא רואה את מעמד הביניים הישראלי ממטר, אולי הגיע הזמן לדבר איתו בשפה שהוא מבין".

איור הפצצה של לפיד

בשלב זה בנאומו הציג לפיד תרשים של פצצה, ופנה לראש הממשלה נתניהו: "שים לב אדוני. This is the Bomb, this is the fuse. זה מה שהפוליטיקה הישנה עוללה למעמד הביניים הישראלי. אלה המיסים שהממשלה שלך העלתה לו רק בקדנציה הזו: העלית לו בשנתיים האחרונות את מחיר החשמל ב-23%. העלית לו ב-115% את מחירי המים. העלית לו ב-38% את מחירי הדלק. ואם הוא לא חרדי העלית לו ב-37% את מחירי הדיור. ועכשיו השאלה היא איפה צריך למתוח את הקו האדום. ואת הקו האדום צריך למתוח בדיוק כאן. כי כאן, בינואר הקרוב, אתה עומד להעלות שוב את מס ההכנסה למעמד הביניים הישראלי. כאן, לפני שמעמד הביניים הישראלי קורס. לפני שהילדים שלנו מחליטים לעזוב את הארץ".

גם יחימוביץ' שהשתתפה בועידה תקפה בחריפות את נתניהו. "הליכוד ביתנו לא הסכימו להעביר לציבור את התכנית הכלכלית שלהם כי אין חזון ואין פריסת תכניות. בסדרת הראיונות של נתניהו הוא אמר שמי שיעקבו אחרי המדגם יהיו אחמדינג'אד, נסראללה ומשעל. אני שואלת אתכם מי הולך לקלפי? מה זו הסטת הדיון הזו?".

"נתניהו אומר זאת כדי להרדים את הדיון שמתקיים פה בחדר הזה ממש והוא לא אוהב את הדיון הזה כיוון שהוא מסיט אותו לבטן הרכה בה הוא צריך לתת תשובות, ואין תשובות מצד נתניהו בכוונה תחילה", המשיכה יחימוביץ'. "אני רוצה להזכיר לכם על מה הלכנו לבחירות האלה- כי נתניהו חשש להעביר תקציב בעייתי מאוד, מגדיל פערים וזה החונק את המעמד הביניים. נתניהו, מה אתה מתכנן לבחירות ביום שאחרי? למה אתה לא מגלה לנו? פניתי אתמול לרה"מ ובקשתי ממנו להתעמת איתי, ולענות על שאלות, להתווכח, לעסוק במהות ובתוכן. אין עימות. אין דיון כלכלי".

שר האוצר יובל שטייניץ עלה לאחר יחימוביץ', לבני ולפיד, והחזיר מתקפה משלו:"לפני כחודש הסתיימה מערכת הבחירות בארה"ב ובכל עימות ודיון שנערך שם הנושאים המרכזיים היו צמיחת הכלכלה ויצירת מקומות עבודה. הנה שמענו פה לפניי דיון שלם של שלושה אנשים שמתיימרים להציג את עצמם כמועמדים להנהגה הכלכלית של ישראל, ולא שמעתי פעם אחת את המילה צמיחה, ולא שמעתי פעם אחת את המילה השקעות, ולא שמעתי פעם אחת את המילה יצירת מקומות עבודה". שטייניץ הוסיף כי "התפקיד של ממשלות בכל העולם הוא קודם כל להגן על הכלכלה ועל מקומות העבודה".


שטייניץ | צילום: מרק ישראל סלם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן