ישראל במקום טוב: המדינות הטובות ביותר לעסקים בשנת 2015

מחפשים אחר ארץ ההזדמנויות? העולם הישן מזמין אתכם. למרות כלכלה איטית וחסרת מרץ, אירופה שולטת בדירוג פורבס השנתי של המדינות המובחרות בעולם עבור הקפיטליזם – כאשר ארצות סקנדינביה בולטות במיוחד. מדינות אירופה מייצגות שני שליש מתוך 25 המדינות הראשונות, כאשר דנמרק נמצאת שוב במקום ה-1 של המדינות הטובות ביותר לעסקים. בסך הכל דורגו כ-144 מדינות ברשימה.

במקום ה-25 והלא רע בכלל נמצאת ישראל. עם תוצר מקומי גולמי של 304 מיליארד דולר, היא נמצאת במקום ה-3 מבחינת חדשנות ובמקום ה-27 מבחינת חופש פיננסי. יחד עם זאת, נטל המס שמעמיד אותה במקום ה-82, מוריד את הדירוג הכללי שלה.

ישראל נמצאת שלושה מקומות בלבד מארה"ב שממשיכה ירידה בת 6 שנים מאז דורגה במקום ה-2 ב-2009. ארה"ב היא הבירה הפיננסית של העולם והכלכלה הגדולה שלו, שמגלגלת 17.4 טריליון דולרים (סין שנייה עם 10.4 טריליון דולר בלבד), אבל מדורגת נמוך מאוד מבחינת חופש פיננסי וסחבת בירוקרטית. יותר מ-150 רגולציות מרכזיות חדשות נוספו מאז 2009, בעלות של 70 מיליון דולר, לפי הארגון המחקרי Heritage Foundation.

דנמרק, כאמור, דורגה כראשונה מתוך עשר רשימות שנתיות בפורבס של המדינות הטובות. המדינה השלווה עלתה לכותרות האחרונה הודות למועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב ברני סנדרס, אשר מחזיק במדינה בת 5.6 מיליון האזרחים כמודל לאוטופיה חברתית. אמנם לדנמרק יש מיסים אישיים מהגבוהים בעולם, אבל הכלכלה שלה מבוססת שוק.

המדינה הסקנדינבית הזו אף דורגה במקום ה-1 מבין 20 מדינות בכל 11 הפרמטרים מלבד 1 – סחבת בירוקרטית שם היא רק במקום ה-28. היא במיוחד קיבלה ניקוד טוב עבור חופש (אישי ופיננסי) ועבור שחיתות נמוכה. האקלים הרגולטרי בדנמרק הוא אחר מ"היעילים והשקופים" בעולם, לפי Heritage Foundation.

אקלים רגולטרי יעיל ושקוף. דנמרק טובה לעסקים | צילום: fotolia

הכלכלה הדנית בת 341 מיליארד הדולר סבלה משיעור צמיחה נמוך בגובה 1.1%, ובוודאי לא יהיה יותר טוב השנה כאשר הספרים ייחתמו. ירידה בהכנסות מייצוא היה הגורם העיקרי לבעיה, אבל ישנו בסיס טוב לפעילות כלכלית חזקה. שוק המניות הדני נלהב לגבי תחזיות המדינה. הוא עלה ב-34% ב-12 החודשים האחרונים.

פורבס העריך את המדינות הטובות ביותר לעסקים, על ידי בדיקה של 11 גורמים שונים: זכויות נדל"ן, חדשנות, מיסים, טכנולוגיה, שחיתות, חופש (אישי, מסחרי פיננסי), סחבת, הגנה על השקעות וביצועים בשוק המניות. כל קטגוריה שוקללה באופן שווה. המידע נאסף מדוחות שפורסמו בארגונים הבאים: Freedom House, Heritage Foundation, Property Rights Alliance, Transparency International, World Bank Group ו- World Economic Forum.

במקום ה-2 בדירוג נמצאת ניו זילנד, לאחר שב-2012 כבשה את הפסגה. הכלכלה בת 201 מיליארד הדולר היא הקטנה מבין העשירייה הפותחת, אבל היו לה ביצועים טובים בשיעור של 3.3% יותר מהשנה שעברה. המדינה מציעה אקלים עסקי יציב ושקוף אשר מעודד יזמיות, והכלכלה שלה קשורה באופן צמוד לזו של אוסטרליה. ניו זילנד אף מצטיינת מבחינת זכויות נדל"ן, חופש פיננסי, הגנה על השקעות ושחיתות נמוכה.

את החמישייה הראשונה סוגרות נורבגיה, אירלנד ושבדיה. למרת שארה"ב נפלה בדירוג השנה, ארבעת הכלכלות הגדולות הבאות בעולם שיפרו כולם את הדירוג הכללי שלהם. בריטניה ויפן שתיהן התקדמו ב-3 מקומות למקום ה-10 והמקום ה-23 בהתאמה. גרמניה התקדמה ב-2 מקומות לעבר המקום ה-18, וסין עברה מהמקום ה-97 למקום ה-94. אפשר להסביר את הדירוג הנמוך של האומה הקומוניסטית בניקוד הנמוך שהיא קיבלה הן מבחינת חופש אישי ופיננסי, והן מבחינת ההגנה על השקעות וסחבת בירוקרטית.

תחתית הרשימה כוללת מספר שווקים מתעוררים אשר מרוסנים על ידי רמות שחיתות גבוהות ומעט חופש. צ'אד מחליפה את גינאה במקום האחרון, מקום שגינאה החזיקה בו בשלוש השנים האחרונות. צ'אד מדורגת בחמש המדינות האחרונות ברשימה בחמישה מתוך 11 הקריטריונים. אומה זו יושבת במרכז אפריקה ללא מוצא לים, ונשענת על נפט שמהווה יותר מחצי מהייצוא שלה. נפילת מחירי הנפט עיכבו את ההתפתחות הכלכלית של צ'אד, אשר מתמודדות עם רמות קיצוניות של עוני. שאר המדינות בתחתית כוללות את גינאה, לוב, האיטי ומיאנמר.

צפו: עשרת המדינות הטובות בעולם לביצוע עסקים


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן