יש הסכם: האיחוד האירופאי יעניק סיוע כספי נוסף ליוון

סבב שיחות שנמשך כל הלילה בבריסל הצליח לשאת פירות – יוון חתמה על הסכם עם שרי היורוגרופ. בעקבות כך, יוון תישאר בגוש האירו ותקבל כספי סיוע נוספים, בתמורה לרפורמות נרחבות. ההודעה על ההסכם מפי ראש האיחוד האירופאי דונלד טוסק, הביאה לעליות שערים באירופה, שהגיעו גם אלינו.

ההסכם צפוי לקבל אישור היום בפרלמנט האיחוד האירופאי, ולאחר מכן בפרלמנט היווני. לבסוף, על ההסכם להיות מאושר בין המדינות החברות באיחוד, והציפיה היא שבסוף השבוע התהליך יסתיים ויוון תצא לדרך חדשה. עד הבוקר עוד היה חשש בעולם כי יוון תפרוש מגוש האירו, דבר שהיה עלול לגרום לנפילות בבורסות באירופה ובשאר העולם.

ההודעה על ההסכם הביאה לעליות שערים באירופה ולתנודות בשער האירו בעולם, כאשר בשעה זו הוא נסחר בשפל ועומד על 4.197 שקל. המסחר באירופה מתנהל באופטימיות כאשר מדד הדאקס הגרמני עולה ב-1.3%, מדד הקאק הצרפתי מתחזק ב-1.8% ומדד פוטסי 100 הבריטי מוסיף 0.7% לערכו.

יוון תצטרך לקצץ משמעותית בתקציבים כדי להישאר בגוש האירו | צילום: thinkstock

ההסכם עדיין לא פורסם במלואו, אך לפי דיווחים התכנית הנוכחית שאושרה כוללת כספי סיוע בסך 86 מיליארד אירו, שיתפרסו על פני שלוש שנים. בנוסף, דווח כי יוון קיבלה דחייה במועד תשלום החוב לבנק המרכזי האירופי, אשר נקבע ל-20 לחודש. באוגוסט על יוון להעביר חוב נוסף של 22 מיליארד אירו. בתמורה לכספים, יוון תצטרך להעביר נכסים לרשות האיחוד האירופאי ולבצע רפורמות משמעותיות כולל קיצוץ בתקציב, העלאות במיסים ועוד.

כזכור, רק לפני שבוע הצביעו היוונים במשאל עם "לא" לתנאי תכנית הסיוע של האיחוד האירופאי, ברוב של 61%. באירופה מחכים לראות האם יוון תחזיר את האמון באיחוד, ותסכים לתוכנית החדשה שתמנע את קריסת המדינה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן