כבר לא הכי עשירים: איזו שנה עברה על האחים עופר שהודחו מפסגת דירוג פורבס?

בספרו "פנקס שירות" מתאר יצחק רבין כיצד קודם לאלוף פיקוד מרכז לאחר שקודמו ניהל בצורה מרושלת תרגיל כלל צה"לי שהסתיים באזעקות דמה שיצרו פניקה בישראל. לדבריו, היתה זו הפעם הראשונה – ולא האחרונה – שקודם לא רק בזכות הישגיו, אלא בגלל טעויות של אחרים. באופן דומה, גם איש העסקים אייל עופר מצא עצמו במקום השני של רשימת עשירי פורבס ישראל לשנת 2014 – לא רק בגלל הפריחה בנכסיו אלא גם על רקע הקשיים בכמה מעסקיו של אחיו הצעיר עידן עופר: קריסת בטר פלייס, איבוד השליטה בצים והמשברים בכיל.

לכל העדכונים והכתבות – עשו לנו לייק בפייסבוק

לרכישת המגזין חייגו 077-5273355

אף שעסקיהם של אייל ועידן עופר נפרדים לחלוטין, השווי המצרפי של הונם – כ־45 מיליארד שקל – מעיד על האימפריה האדירה שהוריש להם אביהם המנוח סמי עופר.

אייל: 24.360 מיליארד שקל

בעוד עסקי הספנות של עידן עופר ושל שרי אריסון עלו בשנה האחרונה על שרטון, חברות הספנות של אייל עופר – רויאל קריביאן קרוז, זודיאק ואקס טי – נפגעו פחות. זודיאק חתמה לא מכבר על הסכם לשיפוץ אניות משא שלה עם חברת נובל, ומחזיקה ב־22 אניות משא גדולות.


אייל עופר. נפגע פחות מאחיו | צילום: סיון פרג'

בגזרת עסקיו המקומיים מימש אשתקד אייל עופר כ־200 מיליון שקל מאחזקותיו בבנק מזרחי טפחות. עם זאת, אחזקותיו הקיימות בבנק – שאותן הוא חולק עם בני הדודים ליאורה ודורון עופר – רשמו בשנה החולפת עלייה מרשימה של כ־25%.

חלק משמעותי מעסקיו הם בתחום הנדל"ן. אלה שבישראל מנוהלים דרך חברת מליסרון – גם כאן בשותפות עם ליאורה ודורון עופר. בשנה האחרונה רשמה מליסרון רווח נקי של 432 מיליון שקל ומניית החברה השלימה עלייה של 33%. בתחילת השנה הוטל על החברות עופר השקעות ועופר פיתוח קנס בסך 2 מיליון שקל על רקע הרצת אג"ח של מליסרון (עבירה שעלתה למנהל הכספים בעופר השקעות בשנת מאסר).

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

אייל עופר נהנה מתשואות נאות גם מנדל"ן בשווקים המתעוררים של מזרח אירופה – הכוללים שורה ארוכה של מלונות, בעיקר בהונגריה – אולם הפרויקטים הגדולים שלו נמצאים בניו־יורק. גלובל הולדינגס שבבעלותו בונה פרויקט בשווי 2 מיליארד דולר בווסט וילג'. עופר השקיע גם בבניין UN Plaza 50 במנהטן, שנמצא בסמוך לבניין האו"ם. בסוף 2013 כבר הוצעו הדירות בבניין למכירה, אף שמועד השלמתו טרם פורסם, והמחירים, כך מסתמן, מגיעים לכ־10 מיליון דולר לדירה. נכס זה מצטרף לבניין אלטריה בסנטרל פארק שבנייתו הושלמה ב־2008 ובו כ־200 דירות שמחירן מגיע היום ל־60 מיליון דולר האחת.

אייל עופר נשאר מחובר ללונדון, העיר שממנה ניהל אביו במשך שנים רבות את עסקיו, ותרם בשנה החולפת 10 מיליון ליש"ט למוזיאון טייט מודרן ו־1.5 מיליון ליש"ט למוזיאון הימי בגריניץ'. למרות הפרדת העסקים בין האחים אייל ועידן עופר, השניים מחזיקים במשותף אוספי אמנות בשווי מאות מיליוני דולרים.

עידן: 19.840 מיליארד שקל

יכול להיות שהיאוש בלונדון יותר נוח, אבל החודשים האחרונים, היו לא קלים עבור עידן עופר שעבר בשנה שעברה להתגורר בה. הוא אמנם הגיע למקום ה־25 ברשימת עשירי בריטניה של הסאנדיי טיימס, אבל אחרי הקריסה המהדהדת של מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס, נאלצה החברה לישראל שלו לוותר על השליטה בצים (שנקלעה השנה לקשיים, ובפעם השנייה מאז שנקנתה מהמדינה היא נמצאת בהסדרי חוב הכוללים חשיפה של 400 מיליון דולר לגופי השקעה ישראליים ועוד כ־2.5 מיליארד דולר למשקיעים זרים). החדשות הרעות האחרונות, מבחינת עופר, הגיעו מזירת כיל: המלצות ועדת ששינסקי 2 וההפסד בבוררות מול המדינה יעלו לכימיקלים לישראל מיליארדי שקלים.

שנה לא קלה. עידן עופר | צילום: רויטרס

החברה לישראל לא הצליחה לממש את מכירת כיל לפוטאש הקנדית. הסערה הציבורית סביב העסקה, מחאת העובדים והתנגדות שר האוצר יאיר לפיד הבריחו את הרוכשת הפוטנציאלית והותירו את החברה בחודשים האחרונים מול גל חדש של ביקורת ציבורית סביב שכר המנהלים בקבוצה.

גם הידיעה, בשעתו, על החלטתו להעתיק את מגוריו ללונדון הציתה סערה ציבורית; חיצי הביקורת נשלפו מיד, בטענה כי ההחלטה נבעה בין היתר משיקולי מיסוי וכי מדובר בבריחת הון מהמדינה, שנעשה ברובו כאן. עופר הפריך את הטענות וטען כי צעד זה נובע מסיבות אישיות ומתוך רצון להקדיש זמן רב יותר לעסקיו הבינלאומיים.

עופר, שטרם ויתר על שאיפתו להיכנס לתעשיית הרכב, מושקע גם בשוק הסיני במיזם המכוניות קורוס (Qoros), בשותפות עם חברת הרכב הסינית צ'רי. אבל למרות כל הצרות עמן התמודד השנה, מניית החברה לישראל רשמה עליות של כ־15% מתחילת השנה.

באמצעות החברה לישראל מחזיק עופר בשליטה גם בחברת השבבים טאואר סמיקונדקטור. ההסכם שחתמה החברה עם פנסוניק, שבמסגרתו הפכה האחרונה לבעלת עניין בטאואר, יניב הכנסות של 400 מיליון דולר. מאז חתימת ההסכם בדצמבר 2013 זינקה המנייה בעשרות אחוזים.

המהלך שעידן עופר נושא את עיניו אליו כיום הוא פיצול פעילויות החברה לישראל כדי להעלות את השווי הכולל של הקבוצה. אחת הפעילויות המרכזיות שאמורות להניב ערך לחברה היא השקעות האנרגיה באמצעות חברת IC Power בדרום אמריקה ובישראל. בחודש שעבר מימשה החברה את אחזקותיה בחברת החשמל הפרואנית אדחל ברווח של כ־88 מיליון דולר. שווי פעילות האנרגיה של החברה לישראל מוערך ב־1.5־2 מיליארד דולר.

בנוסף, מחזיק עופר בחברת עופר ספנות (יחד עם אודי אנג'ל) וגם בחברות הספנות פסיפיק שיפינג ואיסטרן פסיפיק שבסינגפור, המחזיקה ב־12 אניות משא גדולות. כמו כן, הוא בעל אחזקות בחברת פסיפיק דרילינג, המתמחה בשאיבת נפט וגז טבעי ונסחרת בבורסה בניו־יורק בשווי של יותר מ־2 מיליארד דולר. בשנה החולפת תרם עופר 25 מיליון ליש"ט לבית הספר ללונדון ביזנס סקול.

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לרכישת המגזין חייגו 077-5273355


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן