כולם רוצים דולרים: כך עולה שערו של המטבע האמריקאי בכל העולם

הדולר האמריקאי עושה שמות בשערי מטבעות בכל העולם. בסין למשל, הגמשת שער המטבע המקומי, היואן, הביאה לכך שהבנק המרכזי במדינה הוריד את השער היציג היומי שלו ב-0.48%, כך שהמטבע הגיע לירידה הגדולה ביותר שלו מאז 2005. הסיבה לירידה המתמשכת בשערו היומי של היואן היא ככל הנראה התנתקותו של היואן מהדולר. 


המטבע המועדף על המשקיעים בסין – הדולר | צילום: רויטרס

אינדקס הדולר, המציג ממוצע משוכלל של שערו של המטבע מול שאר המטבעות בעולם, התחזק  ב-4.6% ברבעון השני, כתוצאה מהשפעה חזקה של היורו. למרות ההאטה בכלכלת ארה"ב, נראה כי דווקא באסיה ובשאר חלקי העולם המטבע האמריקני מתחזק. כיצד זה אפשרי? כמעט בכל העולם הימרו משקיעים על נפילתו של הדולר, בעקבות המיתון בארה"ב, מה שהביא לעליית ביקוש ההלוואות בדולרים. כעת, לאחר התאוששותו של המטבע, המלווים יצטרכו להתחיל להחזיר את הכסף. על פי הערכה של מורגן סטנלי קיים בעולם מחסור בדולרים בסך של 2.4 טריליון והביקוש למטבע הנוצר כתוצאה מכך יגרום לכך ששערו ירקיע שחקים. 

המגמה לה ביג'ינג צריכה לצפות כעת היא התפזרות הכסף בגבולות סין. בשנה שעברה חזו האנליסטים כי מטבע היואן צפוי לנוע רק בכיוון אחד: למעלה. עם כספים שהיו אמורים לזרום אל תוך המדינה, יתרות המטבע היו אמורים רק לעלות. ואכן, עד לרבע הראשון של 2012, תרם יבוא הון כ- 74.8 מיליארד דולר למאזן התשלומים של המדינה.

אולם, הרבעון שזה עתה הסתיים מצביע על סימני האטה בשוק הסיני והתקווה כעת היא שתוכנית התמריצים של הממשלה תחזיר את המשק למצב של צמיחה. עד כה, תוצאותיה של התוכנית, הצנועה בהרבה מזו שהונהגה ב-2008, אינן חיוביות במיוחד. 

אנליסטים בהונג קונג סבורים כי המשק יתחיל להראות סימני צמיחה רק לקראת הרבעון האחרון של השנה וכך נראה גם עתידו של היואן. לדברי סטלה לי, מנכ"לית חברת מסחר במט"ח בסין, הסיבה לכך היא משום שהתנהגותו של המטבע הסיני מתקרבת לזו של המשק המקומי.

בהונג קונג, אזור המסחר העיקרי של סין, המשקיעים נוטשים את המטבע המקומי. שיעור ההפקדות בחודש אפריל היה הנמוך ביותר מזה 11 חודשים. מכאן שגם באדמתה הריבונית של סין, הדולר האמריקני הוא המטבע המועדף למסחר וככל שהמיתון העולמי יחריף, תגדל הפופולריות של המטבע האמריקני גם בשאר חלקי העולם. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן