כיצד ישפיע מבצע צוק איתן על מדד יולי ועל החלטת הריבית?

לאחר שבתחילת השבוע – ביום המסחר הראשון לאחר הכניסה הקרקעית לעזה, רשמה הבורסה ירידות שערים חדות, נראה כי היציבות שבה אל אחד העם וביומיים האחרונים נרשמות עליות קלות. יחד עם זאת, ברור כי להתארכות מבצע צוק איתן תהיה השפעה על המשק. מעבר לעלות המבצע שמגיעה עד כה למיליארדי שקלים, נראה כי למצב החירום בו התרגלנו לחיות בשבעות האחרונים, תהיה השפעה הן על מדד המחרים לצרכן בחודש יולי ואולי אף על החלטת הריבית הקרובה.

במחלקת המחקר והאסטרטגיה באקסלנס אומרים היום כי קשה לאמוד את ההשפעה השלילית של המבצע על המדד, אך היא תהיה ככל הנראה אחד הפקטורים המרכזיים שיעמוד מאחורי מדד יולי העונתי. "פגיעה צפויה במחירי נופש והבראה בארץ ובחו"ל, וכן צפויה פגיעה חדה יותר במחירי ההלבשה וההנעלה (מעבר לעונתיות השלילית). אלה יובילו למדד חלש לעומת העונתיות שלו", מציינים באקסלנס.

"גם במוצרים נוספים צפויה התמתנות מחירים שכן הזמינות לקניות יורדת בעקבות המצב הבטחוני. מחירי המזון גם החודש צפויים לרשום ירידה נוספת, יחד עם זאת מחירי הירקות והפירות צפויים לעלות בעקבות הלחימה בדרום והקושי של החקלאים בדרום לתפקד. גם מחירי הדיור של חודש יולי מושפעים עונתית לחיוב אך קשה לצפות כיצד יושפעו מהמערכה בדרום".

מחד, מציינים בבית ההשקעות, התמתנות אפשרית בביקושים לאיזורים שסבלו יותר מירי הקרטות מעזה, עלייה בביקושים לבתים עם ממד, ועלייה בביקושים לאיזורים צפוניים יותר. יחד עם זאת, מציינים באקסלנס כי בחינה של מערכות קודמות לא העלתה תוצאות מובהקות בנושא זה. "בנוסף צריך לזכור כי ההשפעה עשויה להיות מתונה יותר לאור השימוש בכיפת ברזל והתפוגגות החלק הארי של איום הרקטי".

בהראל פיננסים מעריכים בסקירתם השבועית כי למצב הביטחוני תהיה גם השפעה על החלטת הריבית של בנק ישראל: "להערכתנו המשך הירידה בציפיות לאינפלציה והאפשרות לפגיעה בפעילות הכלכלית ברבעון השלישי (בשל המצב הביטחוני), מגדילים את הסיכוי לכך שבנק ישראל יבחר להוריד את הריבית. זאת, למרות עדכון התוצר ודו"ח היציבות הפיננסית שפרסם הבנק, אשר מציג תמחור בחסר של הסיכונים באג"ח החברות ובשוק הנדל"ן".

התותחים עדיין רועמים וההפשעות הכלכליות מצטברות | צילום: רויטרס

במקביל לצפי של השפעת המבצע על הכלכלה המקומית, נראה כי גם בעולם מתחילים האנליסטים לקחת החשבון אפשרות של התלקחות אזורית רחבה יותר, אשר עשויה להשפיע באופן משמעותי גם על ההתנהלות הפיננסית הגלובלית. לחשש תורם גם המתח שנוצר בין מצרים, קטאר וטורקיה, על רקע ניסיונות גיבוש הפסקת האש וההאשמות ההדדיות בין המדינות על כך שהן מנסות לטרפד יוזמות האחת של השנייה.

אל המתח הגיאופוליטי מצטרפת כמובן גם הפלת המטוס המלזי בגבול רוסיה – אוקראינה, שמביאה את המתח שכבר קיים בין רוסיה והמערב, לנקודת רתיחה. האנליסטים בעולם רואים בשני מוקדי המתח הללו, גורמים מרכזיים למגמות כלכליות בעולם השבוע. הזהב והדולר, הנחשבים כנכסי מקלט בטוחים, זכו לחיזוק משמעותי. מה שיותר מפתיע, היא המגמה החיובית בשוק המניות בארה"ב, שממשיך להתעלם מהנעשה בעולם ושואב התלהבות מעונת הדוחות המוצלחת.

"המתח בין המערב לרוסיה, הקריסה של השילטון בעיראק והלחימה בעזה, העלו את רמת הסיכון הגלובלית והמשקיעים העדיפו להחנות את כספם בחוף המבטחים האמריקאי. התשואות על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים ירדו לשפל של 2.48% ונראה כי נתוני המאקרו המעורבים שהתפרסמו השבוע לא הצליחו למנוע את ההסטה של הכסף לארה"ב", מסכמים באקסלנס.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן