כלכלנים Vs. ח"כים: מי ינצח בקרב על הפרדת חברות האשראי מהבנקים?

הבוקר התקיים דיון בועדת הכלכלה של הכנסת, בנושא הפרדת כרטיסי האשראי מהבנקים., בעקבות הצעת חוק שהגישה חברת הכנסת ויו"ר מרצ זהבה גלאון. בדיון השתתפו גם הממונה על הבנקים, דוד זקן, נציגי הבנקים, נציגי חברות האשראי ונציגי איגוד הבנקים. במהלך הדיון, התפתח  ויכוח שהצליח לחלק את היושבים ל-2 מחנות ברורים – חברי הכנסת, בעד החוק, מול נציגי המגזר הכלכלי, שהתנגדו לו.

בהצעת החוק עצמה, מציינת גלאון כי מדו"ח עמלות הבנקים שהתפרסם ביום 2 בינואר 2014, עולה כי בנקים אשר מחזיקים בחברות כרטיסי אשראי, גובים מלקוחותיהם עמלות גבוהות פי שניים ויותר, מאשר עמלות שנגבות כאשר כרטיס האשראי אינו בבעלות הבנק.

על פי דברי ההסבר לחוק – במצב הקיים כיום, הבנקים הגדולים מחזיקים, הלכה למעשה, במונופול על האשראי במשק. הם מספקים הלוואות לא רק ללווים גדולים, אלא גם ללקוחות המעוניינים בהלוואות קטנות של עשרות אלפי שקלים או בפריסת תשלומים על רכישות, באופן ישיר או דרך חברות האשראי שבבעלותם. התוצאה של מונופול זה, כשל כל מונופול, היא מכירת השירות במחירים גבוהים מהמחיר התחרותי, ובמקרה זה – גביית עמלות מופרזות וקביעת ריביות גבוהות ובלתי מוצדקות.

זהבה גלאון | צילום: מרק ישראל סלם

הצעת החוק אומרת דבר פשוט – צריך להוציא את חברות כרטיסי האשראי מבעלותם של הבנקים – צעד שלדעת גלאון ואחרים יהפוך את חברות כרטיסי האשראי למתחרות בבנקים בשוק האשראי, ויוזילו אותו ואת עמלות כרטיסי האשראי עבור ציבור הצרכנים.

לדברי גלאון, "חשוב להבין כי בעוד שעבור הבנקים מדובר בכסף קטן, עבור הציבור, ומשקי הבית והעסקים הקטנים בפרט, מדובר בכסף גדול אשר שם אותם במלחמת הישרדות". גם ח"כ אראל מרגלית הביע את דעתו החיובית לגבי ההפרדה, וקרא למפקח על הבנקים להפסיק לפחד מתחרות – "המצב שבו הבנקים שולטים בחברות כרטיסי האשראי מונע מקורות אשראי לצרכנים ולעסקים קטנים ובינוניים. אם נפריד בניהם ניצור בבת אחת עוד 4-5 מקורות אשראי שייתנו אוויר למשק", אמר מרגלית. לדבריו, גם לפני הרפורמה בסלולר הזהירו שתהייה קטסטרופה, וזה לא קרה.

"הרעיון להפריד את חברות כרטיסי האשראי מהבנקים מנוגד לחלוטין למקובל בכל העולם והוא יביא בהכרח לייקור האשראי ולפגיעה בציבור הלקוחות". הגיב מנכ"ל איגוד הבנקים, משה פרל. "פעילות כרטיסי אשראי בכל העולם מתנהלת ברובה המוחלט תחת בעלות של בנקים, ובקרב המיעוט שנותר ניכרת בשנים האחרונות מגמה של מיזוג עם בנקים. זה קורה כי כולם מבינים שזו הדרך היחידה לאפשר עלויות ריבית נמוכות ללקוחות. ללכת עכשיו בכיוון ההפוך לכל העולם זו פשוט טעות שתגרום נזק לצרכנים".

המפקח על הבנקים זקן אמר כי גם הוא אינו תומך בהצעה להפריד את חברות כרטיסי האשראי מהבנקים. לדבריו, כרטיס אשראי הוא חלק מחשבון עו"ש, כמו מזומן או פנקס שיקים. "כשמציעים להעביר חברה מענף ריכוזי אחד לאחר צריך לחשוב עד הסוף על ההשלכות. אני לא מאמין שאם נעביר את החברות לידיים אחרות נביא למחיר נמוך יותר", אמר. הוא הוסיף כי כיום אין חסם שמונע מהמוסדיים לתת אשראי, החסם היחיד הוא הצורך בהון. "מי שירצה לתת אשראי יצטרך להביא הון, וזה לא חסם תחרותי", אמר.

דוד זקן, המפקח על הבנקים | צילום: יח"צ

מנכ"ל איגוד הבנקים אמר כי "לא מוכרת לנו אף לא מדינה אחת שעשתה מהלך רגולטורי שכזה ובוודאי שאין הצדקה לבצע אותו בישראל שבה הנתונים מוכיחים שהריבית על כרטיסי אשראי דומה למקובל במדינות המערב".על כך הגיבה גלאון כי "לא ייתכן שהבנקים ייתמכו בטענה זו כדי לגבות ריבית דומה לריבית המקסימלית המותרת בשוק האפור".

"זה נראה אולי מנוגד לאינטואיציה שמושכת לכיוון שמדבר על תחרות בין אשראי צרכני של בנקים לבין אשראי צרכני של חברות כרטיסי אשראי המופרדות מהם, אבל בחינה מקצועית שכאמור מקובלת בכל העולם, מראה את ההיפך", דברי פרל.

עוד דנו הועדה בהצעת הממונה על הרשות להגבלים עסקיים, דוד גילה, שגם המפקח על הבנקים תומך בה, ליצירת תחרות באמצעות כרטיסי "דביט" – "חיוב מידי". לדבריו, הרעיון שבבסיס המהלך שיוזם הממונה על רשות ההגבלים ייצור תחרות וחייב את חברות כרטיסי האשראי להוריד מחירים. אפשר רק לקוות שההחלטה הזו לפחות, תתחיל להיות מיושמת בקרוב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן