כל הסיבות לכך שהעולם לא צריך נשים בעמדות הנהגה

אם תהיתם מדוע נשים הן מנהיגות טובות יותר מגברים, כדאי שתדעו שאין תכונות גנטיות שהופכת אותן לכאלה. האמת היא שנשים פשוט פועלות מחוץ לנורמה הארגונית המקובלת, ולכן הן יכולות ליצור עולם משלהן, בו הן משלבות את הקהילות הסגורות מהן הן מגיעות עם שיטות הובלה קולקטיביות ומאורגנות היטב.

הוסיפו לזה את כישורי ההישרדות שנשים פיתחו כתוצאה מחוסר גישה למשאבים שונים ותקבלו מנהיגות ששוברות את המסגרות, מחסלות את הבירוקרטיות, מעודדות את המוכשרים ולא מהססות לפטר גם את האנשים הקרובים להן ביותר אם אינם מתאימים לרמה היצירתית והמקצועית הדרושה. ואם לא די בכך, הן גם מצליחות לשלב את משרת הניהול הבכירה עם חיי משפחה בריאים למדי.

גברים, אל תטעו, יש סיבה לכך שפחות מ-20% מהמנהלים הבכירים הם נשים. הנה שלוש הסיבות המובילות לכך שכגברים, תרצו לעמוד על הרגליים האחוריות ולמנוע את העלייה הברורה של הנשים למעמד הניהול:

יכולה להיות כנה ובוטה כשצריך, אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה | צילום: רויטרס

1. אם הנשים יהיו מנהלות, תצטרכו להפסיק לעשות את הדברים האלה שתמיד נהגתם לעשות – העסק שלכם, לא משנה היכן אתם נמצאים בסולם הדרגות, נבנה על ידי גברים, בשביל גברים וגם מנגנון הגיבוי מורכב כולו מגברים. אתם באמת רוצים לשנות את כל זה בעיצומו של מיתון, שבו רבים מאבדים את מקום עבודתם?

תקשיב, נוח לך. אתה יודע אל מי להתחנף ואיך לשחק משחקי כבוד. הארגון אמנם לא ממש מצליח, אבל גם "די בסדר" זה סביר. אם תביא אאוטסיידרים, הם עלולים לשנות את הסדר הקיים, ולהתחיל להציע חידושים. דבר כזה עלול לגרום לחלק מהעבודים לתחושת חוסר ביטחון. גם ככה כבר ויתרתם בזמן האחרון על המנהג שבו התייחסתם אל נשים כשותפות פוטנציאליות לסקס, אז גם לקדם אותן למשרות ניהול?

כל הקטע הזה של פוליטיקלי קורקט במקום העבודה הופך אתכם למרוסנים יותר גם ככה. אתה כלב זקן שלמד מספיק טריקים. אז באמת, התרחקו מנשים מנהיגות, לא משנה כמה אומרים לכם שזה טוב לעסקים.

2. נשים יעדיפו להעסיק נשים – אל תתנו להיסטוריה החברתית לבלבל אתכם, אם נשים ייכנסו ליותר מדי עמדות הנהגה בארגון, בסופו של דבר הן יבינו מה עשיתם במשך מאות שנים – ויתחילו להעדיף נשים אחרות, והיכן זה ישאיר אתכם?

אם עד היום נשים לא העדיפו לעבוד רק עם נשים, זה כנראה בגלל שהן לא ראו את עצמן משתלבות בהצלחה בעולם העסקים. נשים צעירות ומקצועיות הסתכלו במעלה סולם הדרגות בחברה, וכמה נשים הן ראו שם? אחת, אולי שתיים. ואותן נשים היו לרוב חסרות ילדים או שבני זוגם לוקחים על עצמם את הגידול של דור ההמשך, אבל בואו נודה על האמת, אף אחד מהם לא יכול לעשות זאת טוב מספיק.

בבירור, יש בצמרת "תקן" רק לאישה אחת או שתיים. אז אתם לא המתחרים של הנשים הללו, נשים אחרות הן המתחרות. זה יצר תחרות אדירה בין נשים במקום העבודה, שלרוב עוברת מתחת לרדאר של הגברים.

אתה דואג בצדק שאם תשים נשים בעמדות הנהגה, הן יתחילו להתנהג באותו אופן שבו גברים התנהגו ב-200 השנים האחרונות בעסקים. הן יתנו עבודה לאחיינית שלהן, ייתנו הזדמנויות רבות יותר לנשים אחרות, ויתחילו לפטר גברים שמפשלים.

הן לא רק יעסיקו יותר נשים, הן גם יקדמו אותן. זה אומר שהמשרה שלך בסכנה. אז באמת, מה יש לך להרוויח ממתן תפקיד מפתח לנשים? השורה התחתונה של החברה אולי אינה הטובה ביותר, אבל אתם מצליחים לגמור את החודש. הדברים ממש בסדר כמו שהם. תנו לנשים לחדש במסגרות הקטנות שהן מקבלות בחברה, ומדי פעם תזרקו איזו מריסה מאייר כדי להראות לכולם שאתם דואגים לנשים בעידן הפוסט-מגדרי, והכל יהיה בסדר.

3. נשים הן רחמניות ואדיבות וזה לא טוב לעסקי הפרסום – ודאי, אתם קוראים לנשים המובילות והאסטריביות בעסק שלכם "גבריות" או משתמשים בהערות פחות מעליבות, אבל העובדה שהסטריאוטיפים האלה רצים לכם בראש היא לא אשמתכם. הם עוברים גם בראשן של נשים. כולנו התרגלנו להאמין שנשים הן חמות, רגשניות ואיכפתיות, וכמובן פוחדות להיכנס למשא ומתן קשוח. 

בכלל לא משנה העובדה שהנשים בעולם העסקים הן חדות לשון ואינן פוחדות להיות כנות ובוטות כשצריך. ובכל זאת, כשצריך מישהו שיסגור את העסקה, הגברים הם האופציה המועדפת, אפילו שאתם יודעים שרבים מהם לא יודעים לסגור את דלת הארון, שלא לדבר על מיזוג ענק עם מתחרה לשעבר. העולם פשוט לוחץ מדי ומהיר מדי בכדי לתת לנו זמן לשפוט אנשים לפי היכולות שלהם. מה שחשוב זה לא מה הם באמת מסוגלים לעשות אלא מה כתוב בקורות החיים, מהו היחוס המשפחתי שלהם וכמובן הגזע, הדת והמין. 

אתה מנהל עסק מהיר. ומהירות עסקית כזו לא מאפשרת דיון. אתה יודע למה אפשר לצפות מגבר לבן ואשכנזי, למה להטריד את עצמך עם סוגיות של שוויון במקום העבודה? יש לך מחלקה גדולה לנהל. אתה לא חותר כאן לשלמות, רק ל"טוב מספיק".

אז מה אם הישגיהן של נשים מנהיגות מרשימים גם בסטנדרטים גבריים קשוחים? שילובן בעולם העסקים פשוט קשה מדי. הרי בסופו של דבר, אנחנו מעדיפים לעבוד עם מי שאנחנו מכירים ויודעים לקרוא את צעדיו הבאים. גם אם נשים יכולות להפתיע, אולי עדיף להישאר עם השיטה הישנה. היא הרי מוכיחה כבר מאות שנים שיא פועלת כמו שצריך.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן