כנס לימוד FSU ברוסיה הוקדש השנה לילדי טהראן ולזכרו של האלוף אביגדור יאנוש בן גל

כנס לימוד FSU בקאזאן (רוסיה) הוקדש השנה לילדי טהראן ולזכרו של האלוף אביגדור יאנוש בן גל, שהיה ביניהם ונפטר בפברואר השנה. מדובר ב-800 ילדים שיצאו במלחמת העולם השנייה מוורשה, דרך קאזאן, טהרן, והגיעו במסע תלאות גדול לישראל.

האירוע התקיים בהשתתפות 600 איש ובהם אלמנתו של יאנוש בן גל, אביטל בן גל, ושני ילדיהם. כן השתתפו סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן, אלוף במיל' חיים ארז, תא"ל במיל' צביקה קנטור (שני האחרונים הם מיילדי טהראן), תא"ל במיל אפרים לפיד, הרב הראשי של רוסיה ברל לאזאר, יו"ר לימוד FSU מת'יו ברונפמן, נשיא לימוד FSU איש העסקים אהרון פרנקל, ומייסדי לימוד FSU חיים צ'סלר וסנדרה קהאן.

אביטל בן גל, אלמנתו של יאנוש, אמרה בדמעות: "אנשים נוטים לחשוב שפרשת ילדי טהרן הייתה ונשכחה וכולם התקדמו הלאה. אבל יאנוש כל החיים הרגיש כמו יתום שננטש, ולמרות כל מה שעבר הגיע להישגים מעוררי ההשראה. ליאנוש לא היו שונאים. לכל אחד היה את היאנוש שלו – הוא נכנס לנשמה של כל אחד".

אהרון פרנקל (מימין), אלי בן דהן, חיים צסלר, הרב דוד סתיו ומתיו ברונפמן

אלוף במיל' חיים ארז, חברו הקרוב של יאנוש בן גל סיפר: "הכרתי את יאנוש כמעט 60 שנה, הוא היה לוחם גיבור, חבר נאמן לדרך, אמיץ וידע לקבל החלטות קשות בשדה הקרב, בחייו ובמחלתו. יאנוש לא מיצה את כל הפוטנציאל שהתברך בו, לא בתחום הצבאי ולא בתחום האזרחי. הוא חש כך, ואנו חבריו בטוחים שצדק וחבל שכך. השכול והסבל שחווה במסגרת ילדי טהרן ליוו אותו כל חייו ובכל תפקידיו".

סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן, סיפר על היכרותו עם יאנוש: "בתחילת שנות ה-80 הייתי הקש"א (קצין קישור ארטילרי) של הר דב. יום אחד הגיע אלוף פיקוד צפון יאנוש בן גל למוצב וביקש לפגוש את הקש"א. בתור קצין צעיר חששתי מאוד מהמפגש, כולם ידעו על קשיחותו של אלוף הפיקוד. התקרבתי אליו והוא ביקש ממני להסתכל במשקפת ולזהות מקום מרוחק כמה קילומטרים בתוך לבנון. היה שם מקבץ חדש של אוהלים שלא היו שם כמה ימים קודם ולימים היו ה'פתחלנד'. יאנוש שאל אותי האם אני רואה את המטרה ובשלווה הורה לי 'אש'. בתור קצין תותחנים צעיר לא הבנתי האם הוא מתכוון ל'רטוב' או ל'יבש'. יאנוש אמר לי – 'אני אלוף הפיקוד, אמרתי אש – אז אש!'. יריתי ופגענו במטרה. יאנוש בכך רצה להראות שאנו לא אדישים לכלום. אתם (המחבלים) חושבים שתקימו מחנה טרור ואנחנו נשתוק? או בשפה של הקצינים היום 'נכיל אותם' – יאנוש לא הכיל כלום!. יש איום חדש על ישראל – מייד אנחנו פוגעים בו".

עוד אמר סגן שר הביטחון: "יש אנשים שהם חלק מההיסטוריה, ויש אנשים שכותבים אותה – יאנוש כתב את ההיסטוריה של העם היהודי בארץ ישראל. מילד צעיר וחסר ישע הפך יאנוש לאחד ממגיני מדינת ישראל במלחמת יום כיפור בזכות התושיה שגילה. יאנוש הציל את צפונה של מדינת ישראל. אבד לנו מנהיג, מנהל, איש של מעשים, איש של אנשים".

מתיו ברונפמן (מימין), אביטל בן גל וילדיה, חיים צסלר ואהרון פרנקל

נשיא לימוד FSU, איש העסקים והפילנתרופ אהרון פרנקל, סיפר על חברותו עם בן גל במשך 20 שנה: "יאנוש היה מצביע וחבר, וזה מרגש לראות 600 צעירים וצעירות מרחבי רוסיה שמגיעים לכבד את זכרו. יאנוש עבר עם ילדי טהרן סבל בלתי יתואר במשך 3 שנים במסלול תלאות של 15 אלף קילומטר מפולין לרוסיה איראן, מצרים ועד ישראל.

יום אחד הלכתי עם יאנוש ברחוב בן יהודה בת"א. עצר לידנו נהג מונית ושאל את יאנוש – 'לאן אתה צריך? אקח אותך לאן שתרצה בלי תמורה'. יאנוש השיב 'לא תודה, אנחנו הולכים פה למסעדה קרובה, אבל למה אתה מציע לי?' נהג המונית השיב -'הייתי חייל אצלך בפלוגה, היה מסדר לילה, מסדר מפקד. כולם לבשו מעילים, ואני איבדתי את שלי. אתה המפקד קראת לי, ואני בתוכי חששתי איזה עונש אקבל. הורדת את המעיל שלך, בשיא הקור נשארת עם חולצה קצרה, נתת לי אותו, והורית לי לחזור לשורה'. זאת האנושיות של יאנוש".

עוד סיפר פרנקל: "באירוע אחר עם יאנוש, שעמד בראש התעשייה האווירית, נסענו למוסקבה לפגישה עם התעשיות המקומיות. ראשי התעשייה הרוסית הסבירו כמה הכלים שלהם מאוד יעילים וטובים. יאנוש אמר במהרה – 'אתם לא צריכים להסביר לי, אתם יכולים לראות על הגוף שלי כמה חורים, כמה חתיכות אין לי בזכות הנשק האפקטיבי שלכם'.
יאנוש היה מפקד ומצביע דגול, שמר על בטחונה של ישראל במלחמת יום כיפור והיה ממתכני מבצע אנטבה. ראש הממשלה נתניהו אף התקשר להתייעץ עימו לגבי מינוי הרמטכ"ל", סיכם פרנקל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן