כשאתה אומר סיוע, למה אתה מתכוון? על מטרותיו האמיתיות של אובמה

המשפט בנאומו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בעל המשמעות הגדולה ביותר עבור ישראל כולל את האזכור כי הסיוע לישראל שהגיש הממשל שלו גדול מכל הממשלים הקודמים".

עבור ישראלים רבים המשפט הזה איננו אומר הרבה אם בכלל, זאת משום שהסיוע שעליו דיבר הנשיא מתמקד בתחומים הצבא והמודיעין שהינם ערוצים סמויים.

מלבד זאת, בקרב ישראלים רבים השתרשה תדמית מעוותת של הנשיא אובמה כ'עויין', וכ'מוסלמי' התבטאותו מעוררת גיחוך לנוכח ההתפארות בפועלו של הממשל האמריקאי למען ישראל ביחס למממשלים קודמים.

אולם יש תימוכין המאשרים כי לא מדובר בהצהרות ריקות מתוכן. כל בכיר במערכת הביטחון בישראל המעורב ביחסים עם ארה"ב יאשר זאת. מותר להניח שהעובדה שהנשיא אובמה טרח להזכיר ולכלול משפט זה בנאומו, היא גם הוכחה שהנשיא מתכונן לא רק להמשיך בסיוע צבאי מוגדל לישראל, אלא מעבר לכך. ניתן לראות בדברים הזמנה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבוא לושינגטון ולדון על חבילת סיוע מיוחדת כמהלך שיאזן החתימה על "הסכם שיגביר את איום הגרעין האיראני".

הדילמה עמה מתמודד נתניהו היא כיצד לצעוד על האדמה החרוכה שיצר בתחום היחסים עם הבית הלבן ועם הנשיא אובמה. במלים אחרות, השאלה אינה עוסקת בשיקום כי אם בהתחלה מחדש, כיצד ניתן לבנות את היחסים. ההסכם עם איראן הוא הזדמנות פז לעשות זאת.

אובמה. לא באמת עויין | צילום: פליקר הבית הלבן

כצעד ראשוני לכינון היחסים יש לחדול מההצהרות על השלכות אפוקליפטיות העלולות להתרחש בעקבות החתימה על הסכם הגרעין שמשמיעים ראש הממשלה ושרים בממשלתו. מותר ורצוי להביע התנגדות להסכם, אולם הפחדות והטלת אימה אינן יכולות להוות תחליף למדיניות מתכוננת ושקולה מול התפתחות בקנה מידה היסטורי ועולמי בזירה העולמית.

מהלך שני הוא השבתו ארצה לאלתר של השגריר בושינגטון, רון דרמר, שהביא להרס היחסים בין ראש הממשלה לבין בית הלבן שכן המשך שהותו בבירה האמריקאית הינה מפגע דפלומטי מרעיל. יש למנות ולשלוח לושינגטון איש שזהותו המפלגתית לא ידועה ברבים, אך ידוע כמתון וכדמות מפוייסת.

מינוי כזה בעיתוי הנוכחי יוכיח כי ראש הממשלה מתכוון לחדש את האמון ואת שיתוף הפעולה עם הנשיא. נתניהו עשוי להיות מופתע מתגובה הבית הלבן.

מדבר אחד יכול וחייב ראש הממשלה לשכוח, ממאמץ אישי לשדל מחוקקים בגבעת הקפיטול לא להצביע ולא לתמוך באישור ההסכם. מדובר במאמץ הנידון מראש לכשלון. זהו עיסוק שיצמיד לנתניהו את התדמית של פוליטיקאי המזלזל בנשיא ארה"ב ולועג למוסד הנשיאות. דימוי שכזה יזיק לראש הממשלה גם ביחסיו עם הנשיא האמריקאי הבא או הנשיאה הבאה.

לכתבה במעריב

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן