כשהדרקון רעב: הסינים השקיעו 43 מיליארד דולר בארה"ב מאז שנת 2000 ורכשו כמעט 900 חברות

העובדה כי למשקיעים הסינים יש המון כסף היא אינה ממש הפתעה גדולה. גם העובדה כי המשקיעים הסינים יוצאים מגבולות המדינה ומשקיעים סכומי עתק ברחבי העולם כולו לא תפיל אף אחד מהרגליים. אך לאחר אי אילו הערכות ופרשנויות בדבר "ההשתלטות" הסינית על מדינות המערב (ובהן גם ישראל), דו"ח חדש ומקיף במיוחד אשר פורסם בארה"ב בשבוע שעבר חושף את מימדי הענק של ההשקעות הסיניות בארה"ב. הדרקון הסיני רעב, וככל הנראה – הוא יודע בדיוק כיצד להשביע רעב זה.

על פי הדו"ח של פירמת הייעוץ והניתוח העיסקי Rhodium Group, מאז שנת 2000 נרכשו 896 חברות אמריקאיות על ידי משקיעים סיניים, בסכום כולל של 43 מיליארד דולר. והמגמה, כך נראה, הולכת ומקצינה: עד לשנת 2008 עמד סכום ההשקעות הסיניות בארה"ב על 2 מיליארד דולר בשנה "בלבד". בשנת 2013 כבר עמד הסכום על לא פחות מ-14 מיליארד דולר באותה השנה. ועל פי הערכות שונות, המגמה עדיין לא הגיעה לשיאה – וההשקעות הסיניות ממשיכות לזרום ללא הפסקה ולרכוש עוד ועוד חברות בארה"ב.

הדו"ח חושף גם את מפת ההשקעות הפנים-אמריקאית של המשקיעים הסינים, ומגלה כי הסינים מעדיפים באופן מובהק להשקיע בחוף המערבי, כשקליפורניה הופכת אט אט ל"בירת ההשקעות הסיניות" בארה"ב. כל 5 האנשים העשירים בסין כבר משוקעים בסכומי עתק במדינה – החל ממרכז המו"פ החדש של ענקית הסחר המקוון Baidu שליד סאני-ויל ועד לפרויקט הנדל"ן השאפתני של איל הנדל"ן הסיני דליאן ונדה בבוורלי הילס. "הכסף זורם למדינה פשוט כי יש שם תעשיות וטכנולוגיות שמעניינות את הסינים", אומר ת'ילו הנמן, מנהל תחום המחקר בחברה אשר אחראי על הדו"ח הנוכחי. "קליפורניה היא מגנט של ממש עבור המשקיעים מסין בזכות הסקטור הפרטי החזק שלה, החדשנות, המיתוג, וחשוב גם לזכור שהמון סטודנטים סינים עברו בה לאורך השנים – ויצרו מערך קשרים מועיל למדי".

צילומים: thinkstockphotos

ההשקעות הסיניות במדינה מתפרשות כמעט על כל תחום ותחום בחיי היום ובתעשייה האמריקאית: החל מרכישת בתי קולנוע וחברות הפקה, דרך חברות טכנולוגיה וחדשנות – ועד למיזמי נדל"ן מפוארים או פשוטים. המשקיעים הסינים אמנם עשו את הונם בזכות עליית מעמדה של סין כבר בהווה, אך נראה כי את עתידם (הפיננסי) הם שמים דווקא בידיו של המשק האמריקאי.

מעט קשה שלא להעלות את הסברה כי מדובר במדיניות ברורה אשר מוכתבת "מלמעלה". כשבוחנים את שרימת ההשקעות הסיניות בזו אחר זו ומגלים את היקפן הענק ואת סכומי העתק אשר מצטברים להם, בהחלט נראה כי הסינים פשוט פועלים בכדי "לקנות" את ארה"ב, צעד אחר צעד. אמנם לא סביר להניח כי כך תצליח סין לרכוש לה השפעה של ממש אודות הנעשה במשק הגדול והחזק ביותר בעולם – אך עדיין, אין לזלזל בהשפעותיהן של החזקות בשווי כולל של 43 מיליארד דולר. עסקת הרכישה המדוברת של תנובה נראית בהקשר זה, כטיפה קטנה בים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן