כתוב בעצם: הסודות המרתקים שעצמות אדם עתיקות חשפו השנה

בשנה האחרונה ראינו כמה תגליות בתחום הביוארכיאולוגיה (חקר עצמות אנושיות עתיקות) כמו גם מקרי מבחן מעניינים רבים שמראים לנו כי אנשים בעבר לא היו כל כך שונים מאיתנו. ממבט לאחור על כמה מהסיפורים של השנה האזרחית האחרונה, מתברר שהחוקרים מבינים יותר ויותר אנשים ואירועים שלא נכתב עליהם בהיסטוריה, באמצעות העצמות שחושפות את הסודות שלהם. אלו כמה מהסיפורים המרתקים בתחום השנה:

גילוי מין חדש של אדם קדמון
לאחר מחקר שארך שנתיים בלבד, אדם קדמון חדש שזכה לשם הומו נאלדי התגלה בספטמבר. המשלחת חוקרים הצליחה באומץ רב, תחת תנאים קשים, לחשוף במערת Rising Star בדרום אפריקה מאות שברי מאובנים של אדם זה – התוספת החדשה לעץ המשפחתי שלנו. יותר מכך, המשלחת ערכה סריקות תלת מימד של המאובנים החשובים, שנגישים לכולנו. מאחר וחשיפה ושיתוף של חקר מאובני האדם הקדמון אורך לרוב עשורים שלמים, התגלית החדשה הזו שינתה באופן משמעותי את הדרך בה אנחנו מדברים על האבולוציה האנושית ואף את מי שמדבר עליה.

גידול מרושע
עד כמה קבר עתיק נחפר ביסודיות, וכמה שימור טוב שלו משמעותו ממצאים טובים יותר או פחות שנחשפים בתוכו? קבר שנשמר היטב בפרו, מהתקופה ההיסטורית הקדומה, נראה בהתחלה כלא יותר מאשר קבר בסגנון קתולי. אבל ארכיאולוגים שבחנו בדקדקנות את העצמות שנמצאו, הבחינו בחתיכות שיניים ועצמות בתוך בית החזה – טרטומה. זוהי ציסטה שמורכבת מתאים שונים, והיא מופיעה לרוב באשך או בשחלה, כאשר במצב נורמלי היא לא מאפיינת איברים אלה או מופיעה בהם. הגידולים האלו ידועים באוכלוסיות מודרניות ודי שכיחים, אך התגלית הזו היא השלישית בלבד בעולם העתיק שנחשפה עד כה. אם כן, חפירות יסודיות בהחלט משתלמות.

שוד הקברים מהמאה ה-19 אשר הופך שחורים ועניים ללא אנושיים
נושא בביוארכיאולוגיה שצבר השנה עניין היה אלימות מבנית – הרעיון שאלימות מבוצעת כלפי קבוצה של אנשים בעקיפין, דרך מבנים ממשלתיים או תרבותיים שמאפשרים לאי שוויון ואי צדק להתקיים. סוג זה של אלימות נראה היטב השנה דרך ממצאים ממחקר בבית מחסה וממחקר בבתי קברות היסטוריים של שחורים בארה"ב, אשר חשפו כיצד שוד קברים השפיע באופן לא פרופורציונלי על הקבוצות האלו. הפחד משוד קברים בקרב הקהילה השחורה בסוף המאה ה-19 הוביל לעריכתן של לוויות יקרות, שמא אנשים יאבדו את זהותם ויהפכו לגוויות או שלדים עבור בתי ספר לבנים לרפואה. ההיסטוריה של בתי ספר לרפואה בארה"ב קשורה באופן הדוק לניצול גופות עניים ושחורים, וחוקרי ביוארכיאולוגיה מפנים זרקור להיסטוריה הזו, כך שאנחנו יכולים ללמוד יותר על אלימות מבנית אז והיום.

עצמות אנושיות יכולות ללמד אותנו הרבה על ההיסטוריה | צילום: fotolia

קורבנות יהודים של האינקוויזיציה הספרדית סיימו את חייהם בפח זבל בפורטוגל
למרות העדויות ההיסטוריות והתוכניות הארכיטקטיות של הכלא שמקשור עם בית המשפט של האינקוויזיציה באבורה, פורטוגל, אף אחד לא ידע על הגופות שהוחבאו במזבלה עד שהארכיאולוגים חברו בתוכה ופרסמו את ממצאיהם באוגוסט השנה. האנשים שם היו "כופרים" – יהודים שחיו בפורטוגל בסוף המאה ה-16 ובתחילת המאה ה-17, כאשר קיום המצוות נאסר לפי חוק והם נענשו בקנסות, כלא ואף מוות. התנוחות של הגופות – עם הפנים למטה, פנים למעלה, לצד וכפופות – הראו שהסוהרים שזרקו את האנשים האלו למזבלה מנעו מהם צדק לחלוטין: הם מנעו מהם טקס קבורה הולם.

מתכון לנזיד קניבלי במרכז אמריקה
מחקר שפורסם במאי חשף כי עצמות אנושיות שנמצאו ליד מקסיקו סיטי מהמאה ה-6 לפנה"ס – בושלו. אך ביוארכיאולוגים רצו לדעת בדיוק כיצד הן בושלו ועם מה. סדרה של מבחנים על העצמות הראתה שכמה מהחתיכות של הבשר האנושי היו בגריל, בעוד שאחריות בושלו במים. למרות זאת, יותר מדהים מכך – הן בושלו בחום נמוך עם תבלים כמו צ'ילי. הודות לטכניקות ניתוח חדשניות, אנחנו יכולים כעת ליצור מחדש את המרכיבים בתבשיל הקניבלי הקדמון.

חיילי נפוליאון סבלו מרעב
מחקר של שני סטודנטים לתואר שני, חשף ביולי כי אנשיו של נפוליאון, חיילים של הגרנדה ארמה ("הצבא הגדול") שהוצבו בוילנה, סבלו מתת תזונה הרבה לפני שהם מתו. העצמות שלהם חשפו שהם הגיעו לצבא מאזורים אחרים באירופה, חצי האי האיברי ובאפריקה. היו אף כמה נשים בקבר ההמוני, ראייה ברורה לכך שהם ליוו את המחנה או נשים שלא שרדו את החורף הקשה, בדומה לחיילים.

אוכלוסיות ילידות באלסקה משתפות פעולה עם ארכיאולוגים כדי ללמוד על העבר שלהן
כאשר כמה קברים קדומים התגלו בקצה פוינט בארו, אלסקה, העיר הצפונית ביותר בארה"ב, זקני הקהילה רצו שהאנתרופולוגים יבצעו בדיקות די.אנ.איי לעצמות העתיקות ולבני הקהילה החיים, על מנת ללמוד יותר על המקורות שלהם. המחקר מצא כי היו נישואים רבים בין קרובים והגירה רבה בקרב הילידים באלסקה, קנדה וגרינלנד, כאשר הממצאים האלו מתאימים להיסטוריה שמכירים זקני הקהילה. שיתוף הפעולה בין זקני בארו וצוות המחקר האנתרופולוגי הוא פורץ דרך, מאחר וישנה היסטוריה ארוכה של חוסר אמון בין שני הצדדים, בשל אפליה היסטורית. עבודה נוספת שתערב את בכירי הקהילה בהבנת העבר שלהם, תהיה מבורכת במחקר הביוארכיאולוגי בשנה הבאה.

ניתוח די.אנ.איי עתיק, סריקת תלת מימד והדפסת תלת ממד – מאיצים את חקר העצמות
לבסוף, ביוארכיאולוגיה התקדמה השנה דרך אימוץ טכנולוגיות שהפכו לאחרונה למהירות, טובות וזולות יותר. סריקה והדפסה בתלת ממד עשו מהפכה באנתרופולוגיה משפטית, ביוארכיאולוגיה וחקר מאובנים אנתרופולוגי, והפכו עצמות לכלי מחקר ולימוד. בנוסף, מספרם של מחקרי די.אנ.איי קדום קפצו השנה, ביניהם יש מחקרים מרתקים על המגפה השחורה והמקורות של האמריקאים הראשונים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן