לאכול חרקים, להציל את העולם: האם חרקים הם מזון העתיד, וכיצד הם יועילו לצמצום ההתחממות הגלובלית?

מה הייתם מוכנים לעשות כדי לסייע למאבק העולמי ניצול משאבי הטבע על כדור הארץ? רבים נמנעים מהדפסה ושימוש בנייר ככל יכולתם (וזה לא קשה במיוחד בעידן הדיגיטלי של ימנו), יש כאלו אשר נמנעים מנסיעה ברכב ומעדיפים לרכב על אופניים, אחרים חוסכים בחשמל, במים או בגז ולאחרונה אפילו הפרדת האשפה הפופולרית כל כך בעולם החלה להגיע לישראל.

כל אלו מסייעים מאוד למאבק המדובר בהיעלמות משאבי הטבע השונים על כדור הארץ, כמו גם למאבק בפליטת גזי החממה אשר מביאה לפגיעה באוזון, ולהתחממות הגלובאלית המאיימת. אך תחום אחד אשר נותר מעט מאחור הוא דווקא זה אשר צפוי לתפוס מקום מרכזי ומהותי בחיי האנושות כבר בעתיד הלא (מאוד) רחוק: הוא המאבק על עתודות המזון על כדור הארץ. ודווקא לבעיה הזו, טוענים המומחים, ישנו פתרון זמין, מזין, ופשוט במיוחד, גם אם לא קונבנציונלי.

הפתרון המדובר הוא, פשוט מאוד, להכניס לתפריט הקבוע של בני האדם ברחבי העולם חרקים. כיום, אוכלים בני האדם מגוון רחב של חיות: החל מעופות שונים, דרך הדגים ורכיכות הים השונות, ועד לבקר הגדול והפופולרי. ברחבי העולם ניתן למצוא תרבויות אשר הרחיבו את התפריט גם לחיות נוספות, כשמגוון החיות אשר ניתן למצוא בתבשילים השונים ברחבי כדור הארץ כולו הוא אדיר.

המנה במסעדת "נומה" בטוקיו. נחשבת לאחת היוקרתיות בעולם | צילום: מתוך אתר המסעדה

אך דווקא אוכלוסיית החרקים אינה "זכתה" להיכלל בתפריט של בני האדם ברחבי העולם (כמובן שישנם יוצאים מהכלל). אך דווקא לאחרונה, נראה כי חל שינוי מסוים, ויותר ויותר חרקים "מוצאים" את דרכם למסעדות ולרשתות המזון הגדולות, גם בעולם המערבי. כעת, אפילו אחת ממסעדות היוקרה הנחשבות ביותר בעולם החלה לשלב נמלים ב"מנת הדגל" החדשה שלה, ושפים נוספים כבר הודיעו כי בכוונתם להצטרף למגמה החדשה כבר בחודשים הקרובים.

עשירים בפרוטאין, דלים בשומן

אחד המוצרים הראשונים להיכנס לתודעה בארה"ב בתחום אכילת החרקים היא חברת Exo, אשר מייצרת חטיפי אנרגיה על בסיס אבקת חרקים (ובעיקר צרצרים). גרג שוויץ, מנכ"ל החברה, מסביר כי כל החרקים עשירים בכמויות מאסיביות של פרוטאין, וכי הצרצרים מכילים כמות כפולה של פרוטאין ביחס למשקלם לעומת הבקר המסורתי. הצרצרים גם אינם כוללים שומן כמעט כלל, ומכילים 13 חומצות אמינו חיוניות ברמות גבוהות. הם נחשבים לחיה נקייה במיוחד ואינם נושאים מחלות או טפילים, וגם הרגלי הרבייה שלהם נחשבים ליתרון, שכן הם מתרבים בכמויות ענק באופן טבעי לחלוטין, ללא כל עידוד מצד האדם המגדל אותם.

בנוסף, הוא ממשיך, צרצרים אינם דורשים אנטיביוטיקה ושאר חומרים כימיים אשר ניתנים כיום לעופות ולבקר, שכן הם נחשבים לחיה בריאה במיוחד עם מערכת חיסונית מצוינת. ואם כל זה לא הספיק, את הצרצרים טוחנים בחברה לאבקה דקה, שכן כמעט כל גופם מכיל את הערכים התזונתיים המדוברים – כך שכמעט ואין כל בזבוז בהליך העבודה של החברה.

החברה משווקת, כאמור, חטיפי אנרגיה המבוססים על צרצרים, ומוצריה הפכו במהלך השנה החולפת לפופולריים במיוחד בשוק האמריקאי. ייתכן כי רבים מהלקוחות התלהבו בעיקר מהגימיק הנוסף לאכילת "חטיף צרצרים", אך כמויות הפרוטאין האדירות אשר סופג גוף האדם והשומן האפסי זיכו את החטיפים גם בשורה של המלצות מצד מומחי תזונה ורופאים בארה"ב.

כעת, כאמור, נראה כי התופעה ממשיכה להתרחב. אחד הגורמים העיקריים לתמיכה במוצרים אלו היא קריאתם של המומחים השונים להעדיף מזון על בסיס חרקים על פני בשר בקר, אשר כאמור נחשב ליקר מאוד, לא בריא כלל, ובנוסף – נחשב לאחד הגורמים המשמעותיים לפליטת גזי החממה כיום (בשל מכלאות הענק בהן נשמרות החיות עד לשחיטה). מומחים שונים בארה"ב מאמינים כי ככל שיעלה מעמדו של מזון החרקים במדינה, כך יפחת שיעור גזי החממה אשר מביא להתחממות האקלים המוכרת.

כעת, כאמור, ניתן למצוא את אותו "מזון מבוסס חרקים" גם במקומות נוספים – ובצורות חדשות, אשר אינן כוללות חטיפי אנרגיה נייטרליים. כמה מרשתות המזון הגדולות בארה"ב החלו לשווק לאחרונה חבילות המכילות "אבקת צרצרים": ממש כמו שיבולת שועל, אבקת הצרצרים היא פשוט צורתם הטחונה של החרקים, ומשמשת לאפייה ולבישול. האבקה מגיעה גם בשילוב עם טעמים שונים (החל משוקולד ועד לג'ינג'ר וקינמון) כדי להקל את ההסתגלות של קהל הצרכנים.

הטאקוס במסעדת דון בוגיטו | צילום: מתוך אתר המסעדה

אך אם מתחשק לכם לנסות ולקחת את הטרנד המדובר לשלב הבא, אתם מוזמנים לנסות את אחת המנות בכמה מהמסעדות המובילות בעולם אשר כוללות כבר כיום חרקים בצורתם הגולמית, כשהם מוגשים על צלחת מעוצבת היטב. אחת הדוגמאות האחרונות היא מסעדת "נומה" המפורסמת בטוקיו, אשר נחשבת לאחת המסעדות המפוארות בעולם. לאחרונה, החליט השף המפורסם של המקום רנה רדזפי להרכיב מנה חדשה, אשר כוללת, שימו לב היטב, נמלים מטוגנות המוגשות על חסילון חי. והביקורות, לפחות לעת עתה, חיוביות בהחלט.

מנה מסקרנת נוספת מוגשת בימים אלו במסעדת "דון בוגיטו" בסן פרנסיסקו, שם מגישים מנה של טאקוס מקמח תירס כחול, עם מנת תולעים המוגשת לצד גבינה וכוסברה. מנות נוספות ניתן למצוא גם במסעדות מובילות בניו יורק, בקליפורניה, וברחבי ארה"ב כולה.

אז האם "דור העתיד" של החקלאים בעולם יזנח את עדרי הבקר והכבשים ויעבור לגדל להקות ענק של צרצרים ושאר חרקים? אמנם כיום הדבר נשמע מופרך, מוזר, ואפילו די מגעיל – אך לפחות אם לשפוט על פי ערכם הבריאותי של הצרצרים החביבים, זה כמעט ונשמע הגיוני לגמרי. בכל מקרה, שיהיה בתיאבון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן