לא הולך ברגל: קבלו הצצה לאוסף הנעליים הפרטי הגדול בעולם, השווה למעלה מ-750,000 דולר

מארק פרייז, המוכר בארה"ב בכינוי "ראש העיר", שונא את המונח 'אספן נעליים'. "מעולם לא אהבתי אותו", הוא מודה. "אני מבין שבגלל שיש לי כמות גדולה של נעליים אנשים מתייחסים אליהן כאל 'אוסף', אבל אני לא אוסף נעלי ספורט ולא אוגר אותן. אני נועל נעלי ספורט ומעריץ גדול שלהן – וזהו". אך למרות סלידתו של פרייז מהשימוש במונח, קצת קשה שלא להתייחס אליו כאל אספן נעליים ייחודי ובולט במיוחד. ככה זה כשאתה מחזיק ברשותך את מאגר נעלי הספורט (הסניקרס) הפרטי הגדול בעולם, אשר מכיל למעלה מ-3,000 פריטים – ושווה על פי ההערכות למעלה מ-750,000 דולר.

התשוקה לנעליים, הוא מספר, הגיעה כבר בילדותו – כשגדל באחת השכונות הקשות והעניות ביותר ברובע ה"ברונקס" בניו ג'רזי. כמו כל המשפחות בפרויקט הדיור הציבור בו גדל היו עניות מאוד, וקשה להאמין כי מישהו היה מהמר באותם ימים כי פרייז הצעיר יחזיק במרוצת השנים בנכסים בשווי מיליוני דולרים, ברכב מרצדס יוקרתי – ובאלפי זוגות נעליים.

"הכל התחיל כשקיבלתי זוג נעליים שאמי קנתה לי", הוא נזכר. "ירדתי איתן לרחוב, וכל הבלוק צחק עלי בלי הפסקה. באותו הרגע החלטתי שלא משנה מה יקרה – אני לעולם לא אסכים שיצחקו עלי בגלל הנעליים שלי". אז הוא גנב 150 דולר מסבו, ובכסף הזה מיהר לרכוש את זוג נעלי הספורט הראשונות שלו. "והנה, תראה איך התגלגלו הדברים", הוא מסכם כעת בחיוך, כשהוא יושב בחדר האחסון המיוחד בביתו המרווח בניו ג'רזי, מוקף בלא פחות מ-3,000 זוגות נעליים, אשר מאופסנים בקפידה במגירות ייחודיות ומקוטלגות כך שיוכל למצוא כל זוג בקלות.

אלפי זוגות הנעליים מוערכות כיום, כאמור, בסכום שיא של 750,000 דולר – אך זה לא בהכרח אומר כי זה הסכום שפרייז הוציא עם השנים. "שוק נעלי הספורט הפך דומה לשוק המניות", הוא מסביר. "יש לי זוגות שרכשתי ב-90 דולר, ושוות היום מעל 500. יש זוגות שאיבדו מערכם. אבל עד היום לא מכרתי אפילו זוג אחד", הוא מצהיר. ואכן, מחירן של רבות מאותן נעליים זינק במאות אחוזים במהלך השנים האחרונות, לאחר שהפך לנדיר או מבוקש במיוחד. "מבחינה כלכלית העסקה הטובה ביותר שלי היה זוג שרכשתי עבור 2,000 דולר, ושוות כיום על פי ההערכות השמרניות ביותר 25,000 דולר", לטענתו. "תראה לי כמה מניות בוול סטריט עשו רווח כזה בכל כך מעט זמן".

אך למרות תג המחיר הגבוה שמוצמד לאותו זוג נעליים, פרייז טוען כי "זוגות אחרים יקרים לליבי הרבה יותר". דוגמא לכך, למשל, הוא זוג מיוחד שהכינו בחברת נייקי עבור פרייז – אשר ידוע כאוהד מושבע של קבוצת הבייסבול הניו יורק יאנקיז. במחווה ייחודית בחברה הכינו דגם ייחודי של דגם ה-Air Force 101, אשר עוצב בצבעי הקבוצה ועוטר במספרי כמה מגדולי השחקנים לאורך ההיסטוריה וכמובן גם בסמל הקבוצה. "זה זוג שחשוב לי הרבה יותר מכסף, והוא כנראה הזוג האהוב עלי ביותר", הוא אומר.

כיום, פרייז מצליח להגשים את חלומם של מיליוני אנשים ברחבי העולם – ולהרוויח כסף בזכות התחביב שלו. מאז התפרסם ברחבי ארה"ב הוא מקבל כסף מחברות מובילות כדי שילך עם נעליים שיוצרו על ידן. בנוסף הוא מארח תצוגות נעליים בביתו, כמו גם מפגשים ייחודיים של מעריצים ואספנים. אך עיקר הכנסתו מגיעה מעבודתו ה"רגילה" לדבריו, בה הוא עובד כבר 19 שנים ברציפות. לאחרונה הוא עבר לבית חדש, רק כדי שיוכל להקצות חדר מיוחד לאחסון אוסף הנעליים האדיר – הישג שספק אם רבים היו מנבאים לילד העני מפרויקט הדיור הציבורי בברונקס, זה שכולם צחקו עליו בגלל הנעליים המיושנות שנעל. מאז אותו יום, אף אחד לא צחק עליו בגלל נעליים שנעל. עם האוסף הפרטי הגדול בעולם ומיליוני דולרים בחשבון הבנק, תהיו בטוחים שזה גם לא יקרה בעתיד.


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן