לא יותר מבועה: מדוע ההתאוששות הכלכלית בארה"ב היא אשליה

הבועות הכלכליות ההולכות וגדלות החל מ-2009 תורמות ליצירת האשליה של התאוששות השוק האמריקאי באמצעות צמיחה, יצירת מקומות עבודה והעלאת מחירי הנכסים. אך כל אלה זמניים בלבד.

גם ההתאוששות הכלכלית של 2003-2007 לאחר המיתון של תחילת שנות ה-2000 לא הייתה יותר מבועה, כשבועות הדיור והאשראי חידשו באופן זמני את הצמיחה ויצירת מקומות העבודה במגזרי התשתיות, המשכנתאות וההלוואות. גם הבועה הנוכחית, כמו זו של 2009, צפויה ליצור משבר כלכלי משמעותי כאשר תתפוצץ. בניגוד למשבר הקודם, המשבר שיווצר הפעם עשוי להיות חמור בהרבה, מאחר שהמשק האמריקאי חלש היום מאשר היה לפני המשבר של 2009.

בועות באוויר | צילום: רויטרס

אלה הן הבועות המסוכנות ביותר כיום:

סין: בשנים האחרונות סין נודעה לשמצה לאחר שהקימה אין ספור ערי רפאים ריקות, ופרוייקטי תשתיות מגלומניים לשם עידוד צמיחתה הכלכלית בלבד. תזזית הבנייה של סין נדחפת על ידי בועת חוב של טריליוני דולרים. לפי מספר דיווחים החוב הממשלתי של סין הגיע בשנת 2010 לכדי 33% מהתוצר המקומי הגולמי שלה.

שווקים מתעוררים: כאפקט משני של מדיניות התמריץ המוניטרי של הבנק המרכזי, ארבעה טריליון דולר זרמו מאז 2009 אל נכסים בשווקים מתעוררים, ויצרו בועות אשראי ונכסים מברזיל, דרך הודו ועד טורקיה. על אף נסיגת השווקים המתפתחים בקיץ החולף, בועות אלה עדיין לא התפוצצו.

קנדה אוסטרליה, ואירופה: קנדה ואוסטרליה עוברות משבר בועת נדל"ן וחוב משקי בית שמגמד את זה שחוותה ארצות הברית ב-2006. גם בצפון ומערב אירופה, ובייחוד במדינות הסקנדינביות, התפתחה בשנים האחרונות בועת נדל"ן משמעותית לצד חוב הולך וגדל של משקי הבית.

מחיר ההשכלה בארצות הברית: מחיר רכישת השכלה גבוהה בקולג'ים בארצות הברית עלה מאז 1982 ביותר מ-500% וגרר אינפלציה של הלוואות סטודנטים. בועת ההלוואות הסטודנטיאליות כמעט שילשה את גודלה בין 2004 ו-2012 והגיעה לסכום של טריליון דולר. הבוגרים הטריים נאנקים תחת עול החובות, בעוד שמחצית מהם מועסקים בעבודות בשכר נמוך שאינן תואמות את השכלתם.

שובן של בועות הנדל"ן וההיי-טק: מכירי הדירות בארצות הברית עולים בקצב מדאיג. בשבעת החודשים הראשונים של 2013, עלו המחירים ב-11.2%, קצב העלייה הגבוה ביותר מאז 2004. בגזרת ההייטק תרבות הסטרטאפים וההצלחה של פייסבוק ומארק צוקרברג, יצרו גל של סטארטאפים מבוססי Web 2.0, שחלקם כלל אינם רווחיים.

מדאיג לראות כמה בועות פורחות כיום באוויר, זמן קצר כל כך לאחר המשבר הקשה שנוצר בשל אותן בועות בדיוק. אם לא נלמד מהלקחים, התוצאות עלולות להיות הרות אסון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן