לא כל הנוצץ זהב: עסקת מיקרוסופט ולינקדאין היא בזבוז כסף מוחלט

מיקרוסופט גרמה לטלטלה בעולם הטכנולוגיה כאשר הודיעה אתמול על רכישת רשת החברתית לעסקים לינקדאין בעבור 26.2 מיליארד דולר. אבל היא נפלה בארבעת המבחנים של רכישה מוצלחת.

בעוד שההסכם ללא ספק מציל את לינקדאין מבעיית צמיחה עצומה שחתכה את ערך המניות שלה בפברואר, כעת לא ברור כיצד מיקרוסופט תחולל מהפך בכך בעזרת ההשקעה שלה.

מיקרוסופט "תשלם 196 דולר למניה במזומן עבור הרשת החברתית לעסקים, מה שמייצג בונוס של 50% על המחיר האחרון של לינקדאין", לפי פורבס. מדוע מיקרוסופט תעשה זאת? "יחד אנחנו יכולים להאיץ את הצמיחה של לינקדאין, כמו גם מיקרוסופט אופיס 365 ודינמיקס, כאשר אנחנו מבקשים להעצים כל אדם וארגון על הפלנטה", מסר המנכ"ל סאטיה נאדלה בהודעה לעיתונות.

מנכ"ל לינקדאין ג'פרי ויינר, אשר יישאר כמנכ"ל לאחר שמיקרוסופט תשלים את ההסכם, אמר כי "בדיוק כמו ששינינו את הדרך בה העולם מתחבר להזדמנויות, היחסים האלו עם מיקרוסופט, והשילוב של הענן שלהם עם הרשת של לינקדאין, נותנים לנו כעת את ההזדמנות גם לשנות את הדרך בה העולם עובד".

אך יכול להיות שזו הצדקה חלשה להוצאה של 26.2 מיליארד דולר. כדי להבין כיצד זה קרה, מקום טוב להתחיל בו הוא להסתכל מה קרה למניות של לינקדאין לאחר פתיחת שוק המניות ב-6 בפברואר השנה. זה היה היום בו המניה שלה נפלה ב-44%. הסיבה הייתה קלה להבנה, אך קשה לתיקון. לינקדאין הנמיכה את הציפיות לצמיחה בהכנסות השנה (מ-35% ל-20%) והתאימה את הרווחים (מ-41% ל-7%) – הרבה מתחת להערכות האנליסטים.

זה חתך מיליארד דולר מהשווי של מייסד לינקדאין, ריד הופמן, ואילץ את ויינר להרהר בשאלות חשובות שהיו צריכות לקבל מענה לפני שהמשקיעים יכלו לקוות להחזיר את מה שהם איבדו. השאלות היו: מאיפה צמיחה מהירה יותר תגיע? האם אפשר לדרבן אותה על ידי שיפור הפתרונות של לינקדאין? על ידי מכירת המוצרים ללקוחות חדשים, או באזורים גיאוגרפיים חדשים? בהשקעה במוצרים חדשים ללקוחות קיימים? בהוספת קבוצות מוצרים חדשות, או יצירת תרבות צמיחה חדשה?

כעת כשמיקרוסופט רוכשת את לינקדאין, בין אם ויינר יכול לענות על השאלות האלו או לא – זה כבר לא משנה. אבל ההסכם עדיין מעלה את השאלה – האם הוא יעבור את ארבעת המבחנים של רכישה מוצלחת? התשובה היא לא.

מייסד לינקדאין בעבר והיו"ר בהווה ריד הופמן (מימין), מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה ומנכ"ל לינקדאין ג'ף ויינר | צילום: יח"צ

1. התעשייה לא אטרקטיבית
אם תעשיית הרשתות החברתיות לעסקים היו אטרקטיביות, לינקדאין – שהיא המובילה בה – בוודאי תהנה מהתרחבות שתהפוך אותה לרווחית. אבל החברה הפסידה 166 מיליון דולר ב-2.9 מיליארד דולר מכירות ב-2015.

כמשתמש בלינקדאין, אני לא יכול לראות שום דבר ששווה לשלם בשבילו ואני אנחש שאין מספיק אנשים שיראו מספיק ערך בשירות כדי להפוך אותו לכזה ששווה "שדרוג לפרימיום".

2. החברות ביחד לא יהיו טובות יותר
אין תרחיש בו אפשר לחזות בשתי החברות יחד טובות יותר. בעוד שאין לי ספק כי מיקרוסופט תנסה להשתמש ב-433 מיליון האנשים שיש להם פרופילים בלינקדאין כדי למכור להם תוכנות ושירותים, אין סיבה להאמין כי למיקרוסופט יש את הכישורים האסטרטגיים הדרושים כדי לעורר את הצמיחה של לינקדאין. בנוסף, אם מיקרוסופט תשתמש בלינקדאין כדי לשלוח להם יותר דואר זבל מותאם אישית, זו בהחלט תהיה סיבה טובה לסגור את החשבון ברשת.

3. מיקרוסופט לא תרוויח ערך נקי עכשווי על ההשקעה שלה
לא עברתי על התחזיות הפיננסיות לפיהן מיקרוסופט תצדיק תשלום הקרוב לפרמיות של 50% עבור לינקדאין. אבל מאז שלינקדאין מפסידה כסף, יש מקום קטן להאמין כי מיקרוסופט תגדיל את זרימת המזומנים שלה – אשר התנדנדה מחיובית לשלילית במהלך השנים האחרונות – מספיק כדי להרוויח בחזרה את 26.2 מיליארד הדולר שהיא משלמת.
למען ההוגנות, האנליסטים חוזים כי הרווח לפני ריבית מיסים פחת והפחתות (EBITDA) יעלה לכמעט פי ארבע – למיליארד דולר ב-2016. אבל אפילו זה לא יוכל להעמיד 4% מתזרים המזומנים של מיקרוסופט ב-2015.

וגם אם מתבססים על המספר הזה, מיקרוסופט משלמת הרבה – 26 פעמים על לינקדאין, מספר שהוא "עדיין גבוה מהסכמי אינטרנט ותוכנה רגילים בשווי 5 מיליארד דולר שהיו במהלך העשור האחרון", לפי בלומברג. בנוסף, עלות ההון של מיקרוסופט תוכל לעלות מאז שההסכם ממומן על ידי חוב וחברת הייעוץ מודי'ס שוקלת הורדה בדירוג ממיקומה כיום ב-AAA.

4. יהיה קשה למזג את שתי החברות
כיצד ויינר ימשיך להיות מנכ"ל לינקדאין? הוא בוודאי ישאיר את התואר אם ירצה, אבל הוא ידווח לנאדלה במקום לדירקטוריון. איזה תהליך הוא יצטרך לעבור אם הוא ירצה להציג מוצר חדש, לבצע רכישה או לכוון לנתח חדש של לקוחות? גם לא ברור מדוע העובדים ירצו להישאר בלינקדאין כאשר היא נמצאת בבעלות מיקרוסופט.

הדיל נשמע לא הגיוני עבורי, לאור המאמצים לאלץ אנשים כמוני לשדרג לחלונות 10 בסגנון השמור לתוכנות זדוניות, ואני מתחיל להטיל ספק בשלטון של מיקרוסופט.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן