“לא משתמשים בריבית כדי לטפל במחירי הדיור על חשבון היצוא”

נגיד בנק ישראל היוצא סטנלי פישר בטוח שמחליפו בתפקיד יעקב פרנקל יטיב עם הכלכלה הישראלית. במסיבת עיתונאים מיוחדת בבנק ישראל, אמר פישר: "פרנקל יהיה נגיד מוצלח וחשוב. אני מכיר אותו כבר שנים". בנוסף ציין כי "קרנית פלוג הייתה יכולה להיות נגידה מצויינת אבל היו לנו מועמדים אחרים". 

עוד אמר פישר: "העולם השתנה מאוד. המשק העולמי השתנה ופרנקל היה פה במציאות שונה. קיינס אמר שכשהמציאות משתנה, המדיניות משתנה ופרנקל יבדוק את המצב ויקבל את ההחלטות המתאימות למציאות הקיימת".

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

בנוגע לטענות נגד פרנקל בדוח מבקר המדינה בעבר, אמר פישר כי "זה היה בעבר. הבנתי שזה טופל. עניין זה הוא לוועדה שתבדוק את מינויו".

סטנלי פישר | צילום: מרק ישראל סלם

לטענת פישר פעילותו של פרנקל כנגיד תהיה מוגבלת בגלל הוועדה המוניטרית של בנק ישראל. הוא יהיה מוגבל ביכולתו לקבל החלטות, אך הוועדה גורמת לקבל החלטות טובות יותר".

בדבריו התייחס פישר למשבר בשוק הדיור ואמר: "יש לנו בעיה בטיפול בדיור. ברור שריבית נמוכה משפיעה באופן חיובי על הביקוש לדירות. אז למה לא העלינו ריבית למרות שמהחירים עלו מהר? פשוט מאוד – לא מעלים את הריבית כשמוטרדים ממה שקורה ביצוא.  היצוא הוא בערך 30% מהתמ"ג והערך המוסף של הבנייה הוא בערך 8% מהתמ"ג. אם יש צורך לבחור בין יצוא לדיור – נבחר ביצוא".

בנוסף אמר הנגיד הפורש כי "ריכים להגדיל את שיווקי הקרקעות, צריכים לטפל בבעיות של הפיגורים בין ההחלטה לבנות לבין הרגע שהדירות מתחילות להגיע לשוק. הפער הזה הוא 13 שנה ואי אפשר לדמיין את זה".

ביום ראשון יסיים פישר את תפקידו לאחר שמונה שנים וחודשיים בתפקיד. פלוג, המשמשת כיום כמשנה לנגיד תהיה הנגידה הזמנית עד שפרנקל יכנס לתפקידו בעוד מספר חודשים. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן