לא רק יפה: הכירו את הרכב עם פליטת הפחמן הנמוכה בעולם

כעת היא מסובבת ראשים בעיקר בלונדון, אך מכונית ה-Rasa של חברת Riversimple נמצאת בדרכה להפוך לרכב הבר-הקיימא של העתיד בכל רחבי העולם.

ב-Riversimple, חברה בריטית שהוקמה בשנת 2001 על ידי הוגו ספוורס, חובב נלהב של עולם הרכב, החליטו להביא להפחתה שיטתית בהשפעות הסביבתיות שיש לנהיגה ברכבים אישיים, עד לחיסולן הסופי. ה-Rasa, ששמה נגזר מהביטוי טבולה ראסה (דף חלק), היא רכב המונע באמצעות מימן שעוצב מתוך החזון הזה. כריס רייטס, המעצב הראשי לשעבר של פיאט 500, עיצב אותה מתוך שאיפה ליצור רכב קל ביותר ובה בעת חסין, שתהא לו השפעה אפסית על הסביבה. לאחר 15 שנות פיתוח והשקעה של 14 מיליון דולר, האבטיפוס עלה על כבישי בריטניה.


חדשנית מכל זווית: הנעה, משקל, בטיחות ושיווק | צילום: Riversimple

מדובר ברכב במשקל נוצה של 580 ק"ג, והוא יכול להגיע למהירות של 60 קמ"ש בתוך עשר שניות ולצלוח עד 300 מייל על מיכל מימן מלא אחד (השוקל 1.5 קילוגרם בלבד). נכון להיום, זהו הרכב עם פליטת הפחמן הנמוכה ביותר בעולם (40 גרם לקילומטר), ו"הפסולת" היחידה שהוא מגיר היא מים.

מיחזור אנרגטי

כש-Rasa נמצאת בתנועה, מימן המאוכסן במיכל דחוס בחלקו האחורי של הרכב זורם דרך תא דלק קטן, שם הוא מתערבב עם חמצן כדי לייצר מים וחשמל. הזרם החשמלי מפעיל מנועים קטנים המקושרים לכל אחד מארבעת גלגלי המכונית. כ-50% מהאנרגיה הקינטית, המתבזבזת בדרך כלל כחום הנוצר במהלך בלימת הגלגלים, נשמרת ונאגרת על ידי המכונית, ואנרגיה זו מומרת לחשמל, שמשמש בהמשך את הרכב להאצה מחודשת.

מחזיקה בתואר הרכב עם הפליטת הפחמן הנמוכה בעולם | צילום: Riversimple

על אף משקל הנוצה שלו, ב-Riversimple מדגישים שהרכב בטוח ונבנה לפי כל הדרישות המחמירות המקובלות באירופה. סביב המושבים ברכב ישנו תא בטיחות הבנוי מסיבי פחמן, ודלתות הרכב עבות וחזקות במיוחד. השילדה העשויה מתרכובות פחמן נחשבת לבטוחה הרבה יותר משלדת פלדה, מאחר שהיא סופגת יותר אנרגיה (במקרה של התנגשות), והשימוש בדלקי מימן הוכר הן על ידי נאס"א והן על ידי משרד האנרגיה האמריקאי כבטוח יותר משימוש בבנזין.

לא מוצר – שירות

Riversimple תציע את הרכב אך ורק באמצעות שיטת "מכירת שירות", אשר תאפשר לנהגים להשתמש במכונית עבור עמלה חודשית קבועה וקילומטראז' קצוב, כשהחברה מצדה מתחייבת לחסות עבורם את התחזוקה, התיקונים, הביטוח ועלויות הדלק.

לפי מודל ההפצה ההמונית של החברה, היא תתפרס בבריטניה מחוז אחר מחוז, דבר שעשוי להוות תמריץ עבור תחנות מקומיות לתדלוק במימן לצוץ בשכונות שאליהן היא מכוונת. "עם צפיפות רבה של מכוניות מימן באזור אחד בכל פעם, היכולת הכלכלית שדרושה לתחנות תדלוק במימן הופכת לאפשרית", מדגישים ב-Riversimple.
מודל הייצור המלא הראשון יגיע לשוק ב-2018, אחרי ניסוי שיימשך שנה ובו 20 דגמים ראשוניים של המכונית ינוסו על ידי הציבור (ניסוי שיחל מרגע שהחברה תאסוף מספיק מימון באמצעות קמפיין מימון המונים, שיחל ממש בחודש הקרוב).

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן