לא רק ספורט: כיצד ישפיע ניצחון יוון ביורו על תוצאות הבחירות

אמש ניצחה נבחרת יוון בכדורגל את אחד המשחקים החשובים ביותר בהיסטוריה של טורניר היורו כולו. אולם, חשיבותו של המשחק לא הייתה דווקא מבחינה ספורטיבית אלא יותר מבחינה פוליטית-כלכלית. תוצאת המשחק נחשבת כל כך גורלית משום ביכולתה לקבוע למעשה האם יוון תשאר חלק מהאיחוד האירופי או שתאלץ לפרוש ובכך תחרוץ את גורלה הלכלכלי לשנים הבאות. 

הבוקר נפתחו הקלפיות ביוון ועל פי הסקרים האחרונים שנערכו במדינה, הקרב על הנשיאות בין מנהיג המפלגה השמאלנית רדיקלית לבין ראש המפלגה הימנית שמרנית צמוד מתמיד. ניצחון השמרנים ככל הנראה יוביל להמשך שיתוף פעולה בין יוון לשאר מדינות האיחוד האירופי. המפלגה הימנית תומכת במדיניות צנע, המהווה תנאי הכרחי לקבלת חבילת חילוץ מן האיחוד. המשקיעים בעולם כניראה יהיו מאוד מרוצים מניצחון ימני בבכירות, אשר יוכיח את חוסנו של האיחוד האירופי ויחזק את כלכלת יוון הקורסת בשל משבר החוב בו היא שרויה. מצד שני, המפלגה השמאלנית מתנגדת לצעדי הצנע המתבקשים ולכן היא עלולה להביא לביטול הסיוע הכספי מהאיחוד, מה שיבודד את יוון ויאלץ אותה לפרוש כניראה מגוש היורו.

בשל הסקרים הצמודים, כל משב רוח חלש עשוי לדחוף את המצביעים היוונים לכיוונו של אחד המועמדים וגורל המדינה יוכרע על חודו של קול. הדחיפה יכולה להגיע גם מכיוון האיצטדיון בו נערך אמש המשחק בין יוןן לרוסיה. תחושת הניצחון של הנבחרת עשויה לעורר בקרב אזרחי יוון מחדש את הפטריוטיות שלהם וליצור אשליה של חוסן לאומי, מה שיכול להביא לניצחון המפלגה השמאלנית בבחירות. הניצחון במשחק הכדורגל היה קשה משום שרוסיה היא יריבה לא קלה, עם רקורד של מספר ניצחונות חשובים ביורו. לכן, גבורתה של נבחרת יוון עשויה לגרום לתחושה של מדינה קטנה שניצחה בכוחות עצמה כנגד כל הסיכויים, והמצביעים עלולים לפרש גם את מצבה הכלכלי של המדינה כך.

בשעה זו, אין לדעת עדיין לאן בסופו של דבר ינשבו רוחות הניצחון היווני אמש. בעוד ההשערות לשני הכיוונים ממשיכות לזרום, ישנה גם אפשרות שלישית שטרם הזכרנו: היוונים, מסונוורים מהניצחון הספורטיבי המרהיב, עלולים בסופו של דבר גם להפגין אדישות, להישאר בבתיהם ולא להצביע כלל- מה שאולי יביא לדעיכת הרוח פטריוטית ולא לעידודה.  

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן