“לגירעון, הבחירות זה יותר טוב מרע. הקפאת הרפורמות תקטין את ההוצאות”

ההחלטה על פיזור הכנסת וקיום בחירות חדשות למשכן ולראשות הממשלה – בסך הכל שנתיים מאז הבחירות הקודמות – נתפסת בעיני רבים כביזבוז משווע של כספי הציבור וכמכה קשה למשק הישראלי. אך למרות זאת, מנכ"ל בית ההשקעות IBI עדו קוק טוען כי להחלטה על הקדמת הבחירות יש יתרונות, לפחות בכל הנוגע לכלכלה הישראלית.

"התקציב צפוי להתנהל לפי 'טייס אוטומטי', ללא פריצות תקציביות של הוצאות שעד היום היה נראה שיעברו כדי לשמר את הקואליציה. תוכנית מע"מ אפס תוקפא, כך גם תוכניות אחרות שצפויות היו לעלות מיליארדים. לכן צד ההוצאות בתקציב צריך להטריד אותנו עכשיו פחות", אמר קוק אתמול, בכנס מיוחד אשר ארגן בית ההשקעות בכדי לפרוש את תחזיתם המקצועית לשנת 2015. "הסיכון לגירעון נותר מצד ההכנסות, קרי מיסים, וזאת בשל ההאטה בישראל. מבלי להיכנס לסוגיה האם חוק מע"מ 0 הוא טוב או לא, הוא היה אמור לעלות למשק הרבה כסף, וזו הוצאה גדולה שלפחות בינתיים תיחסך למשק. בנוסף, להפסיק מדיניות שלא עובדת ולא מתפקדת זה לא בהכרח דבר רע למשק".

"להחליף מדיניות לא מתפקדת זה לא דבר רע". קוק | צילום: יח"צ

אז מה צופים בבית ההשקעות למשק הישראלי לאחר הבחירות המדוברות? מנהל מחלקת המחקר אורי ליכט העריך אתמול כי הצמיחה במשק צפויה לעמוד במהלך השנה הבאה על 2.4% בלבד – "נמוך מהפוטנציאל במשק", לדבריו. בנוסף, העריך כי האבטלה במשק תטפס במהלך החודשים הקרובים ותגיע עד לרמה של כ-7%. "זו תהיה שנה נוספת של סביבת אינפלציה נמוכה", לדבריו, "בהחלט ניתן להניח כי בנק ישראל ימשיך להוריד את הריבית במשק, בכדי להמשיך ולהחליש את השקל אל מול הדולר".

"הצרכן הישראלי הפך חכם יותר", המשיך ליכט. "הוא משווה מחירים, מודע לזכויותיו. גם הירידה במחירי הסחורות החקלאיות תומכת בירידת מחירי המזון, וחשוב לזכור כי היחס בין שכר דירה ממוצע לשכר הממוצע בישראל מתחיל להיבלם לאחר שהגיע כבר לכ-39% לעומת 28% ב-2008".

ומה על שווקי העולם? על פי דבריהם של כמה מבחירי בית ההשקעות אתמול, סביבת הריבית הנמוכה והמדיניות המרחיבה ברחבי העולם צפויה להימשך גם בתקופה הקרובה – במהלך אשר יתמוך בשווקי המניות ברחבי העולם. לדברי ג'רי קוטישטנו, מנהל ההשקעות הראשי ש-IBI גמל והשתלמות, הראלי בארה"ב עדיין לא הגיע לכדי מיצוי: "אם להשקיע במניות אז בבורסה האמריקאית. ארה"ב עוברת מהפכת אנרגיה ועבור הצרכן האמריקאי זה כמו הורדת מסים על מוצרי צריכה, מה שצפוי להמשיך להגביר ביקושים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן