להילחם ב-285 מיליארד דולר: האם עלי באבא תשים קץ לזיופים?

ענקית המסחר האלקטרוני הסינית עלי באבא נאבקת כבר זמן רב בהאשמות מחוץ לסין כי מוצרים מזויפים נמכרים שוב ושוב דרך פלטפורמות הרכישה המקוונות שלה, כמו טאובאו. אך כעת, כאשר מחוקקים הסיניים נפגשים באופן פרטי עם הפרלמנט הסיני (הקונגרס הלאומי העממי) בבייג'ינג, החברה נמצאת תחת אור הזרקורים בביתה ונשאלת האם היא פועלת מספיק בשביל להילחם בזיופים.

המייסד המיליארדר של עלי באבא, ג'ק מא, מאשים את החוקים החלשים של סין בבעיה. השבוע הוא כתב מכתב פתוח לצירי הפרלמנט וקרא להם להתמודד עם זייפנים באמצעות שהות רצינית במאסר. כמה ימים קודם לכן, הציר ג'יאמפינג הואנג, שהוא גם ראש חברת האריחים הקרמיים מרקו פולו, מתח ביקורת בפומבי על עלי באבא, על כך שהיא מאפשר לזייפנים לשגשג בטאובאו שלה.

"אם העונש רק על ייצור מוצר מזויף אחד או מכירתו היה כליאה לשבוע ימים, העולם היה נראה שונה מאוד גם במונחים של אכיפת קניין רוחני ובטיחות מזון ותרופות, כמו גם היכולת שלנו לטפח חדשנות", כתב מא, לפי גרסה מתורגמת של המכתב שפורסמה באתר החדשות של החברה, Alizila.

זה נכון שחוקי הזיוף בסין לא חזקים מספיק לפי מומחים בתעשייה. אבל מה שמדאיג יותר, הוא שהקריאה של מא לא תעזור ממש לטפל בבעיה, כאשר המורכבות של הסוגיה פירושה שעלי באבא בוודאי לא תהיה נקייה לעולם מזיופים.

החברה אכן חיזקה את המאבק במוצרים מזויפים. היא תבעה כמה מוכרי מוצרים מזויפים, עבדה ביחד עם המשטרה כדי לפשוט על מפעלי זיופים והוסיפה יותר אנשי צוות כדי להתמודד בתלונות על זיופים שהתקבלו באתרים שלה. עלי באבא גם מתגאה במערכת הגנה מבוססת ביג דאטה, אשר יותר מ-2,000 איש מועסקים בה כדי להבחין בזיופים על בסיס דפוסי העברות חשודות שמסומנים על ידי תוכנת המעקב שהחברה עצמה פיתחה.

מסובך מדי ואיטי

אך האם האמצעים האלו מספיקים? עבור בהרט דובה, מנהל ראשי של Strategic IP Information, שעובדת עם חברות כדי להגן על קניין רוחני, עלי באבא לא תמיד מהירה כפי שהיא יכולה להיות. בעוד שהוא מכיר בשיפורים שביצעה החברה במערכת האנטי-זיוף שלה, הוא מסביר שלטרובאו יכולים לקחת עד ל-10 ימים להגיב לתלונות, ושתהליך הדיווח על תלונות הוא ארוך. אפשר להשוות זאת ל-24 שעות באיביי.

"הפרוצדורות של עלי באבא, באופן כללי, הן המסובכות ביותר בעולם", מתאר דובה, אשר מעריך כי 50% מהמוצרים שנמכרים בטאובאו הם מזויפים או מפרים את זכויות הקניין הרוחני של אחרים.

עלי באבא היא כמו מגנט לזייפנים, שיכולים למכור באין מפריע | צילום: fotolia

דובה הוא לא היחיד שלא מרוצה. בשנה שעברה, המשרד האמריקאי של לשכת המסחר הוסיף מחדש את טאובאו של עלי באבא לרשימת ה"שווקים הידועים לשמצה" שלו, שכוללת גם את אתר הטורנטים פיראט ביי ושוקי פשפשים בברזיל וניגריה. "בשל כמות גדולה של מוצרים פיראטיים וזיופים זמינים", הוא כתב בנימוקים להוספה. עלי באבא השיבה אשר על ידי כך שהציעה כי מדיניות, ולא עובדות מעשיות, אולי נמצאת בלב ההחלטה.

סיבה אחת לכך שזייפנים ממשיכים לרדוף את עלי באבא היא גודל הבעיה. לפי מחקר שנעשה ב-2016 על ידי משרד המסחר האמריקאי, סין משמשת כביתה של תעשיית זיופים בשווי 285 מיליארד דולר, המייצגת 12.5% מהייצוא הכולל של המדינה ו-1.5 מהתוצר הגולמי המקומי שלה. מאחר שלטאובאו אין מערכת זיהוי סוחרים, המשמעות היא שהזייפנים האלו יכולים למכור ברשת כל דבר בכל זמן שהוא, עד שהם נתפסים על ידי רשת השיטור של עלי באבא, אשר יכולה לאסור עליהם לפתוח חנויות בטאובאו לצמיתות.

"עבור הזייפנים האלו, טאובאו היא כמו מגנט כמאפשר להם להפיץ מוצרים הרבה יותר מהר", מסביר לי קאו, מנהל במרכז מחקר המסחר האלקטרוני הסיני. "הבעיה היא שזה כל כך גדול עד כדי כך שבלתי אפשרי עבור עלי באבא להתמודד עם זה לבדה.

תעשיית הזיוף משגשגת

לא צריך להיכנס לעומק כל כך כדי לראות שתעשיית הזיוף משגשגת. חיפוש בשירות ההודעות QQ של טנסנט עבור "יוהן דן", או מוצרים שמיוצרים על ידי אותם המפעלים שמשתמשים בחומרי גלם מאותם המותגים אבל מבלי לקבל את האישור שלהם, מראה כי עשרות קבוצות צ'ט דנות במוצרים האלה. מא עצמו הצביע פעם על הנושא, ואמר בשנה שעברה בכנס משקיעים כי מוצרים מזויפים כיום נהפכו לטובים יותר מהמוצר המקורי, מה שמסבך את המאמצים שלו לשלול אותם לחלוטין. "הבעיה היא שהמוצרים המזויפים כיום, הם באיכות טובה יותר, במחירים טובים יותר מהמוצרים האמיתיים, מהשמות האמיתיים", אמר אז מא. "המפעלים המדויקים, חומרי הגלם המדויקים, אבל הם לא משתמשים בשמות שלהם".

ועדיין, יש הרבה דברים שעלי באבא יכולה לעשות, לדברי דובה, כמו בחינת סוחרים ומוצרים לפני שמעלים אותם לרשת – כך שהיא לא תצטרך לשחק תמיד משחק מייאש כדי לרדוף אחר הזייפנים.

אך פול האסוול, שותף מהונג קונג בפירמת עורכי הדין Pinsent Masons, טוען כי הצעד הזה פשוט לא מציאותי. טאובאו, שהיא כבר בית למיליארד רשימות, מאשרת כ-100 אלף חנויות חדשות בכל יום. הצוות של עלי באבא ועלויות התפעול יתפוצצו אם הם יצטרכו לעקוב אחר כל מוצר יחיד. "אם אתה פלטפורמה, תצטרך איזו שהיא התחייבות על המוצרים שנמכרים, אבל אתה לא יכול לעקוב אחר כל העברה יחידה", מציין האסוול. "אנחנו אף פעם לא נראה זיופים שנעלמים לחלוטין, אבל אלו דרכים שבאמצעותן אפשר לצמצם אותם משמעותית".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן